سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 27, 2014
2:47 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61839

10 کارمند نخست اپل حالا چه می‌کنند؟

شرکت بزرگ و محبوب اپل برخلاف دیگر شرکت‌هایی که در جهان هستند، هویت خودش را به یک شخص گره زده بود، استیو جابز. البته بی‌شک جابز نیروی پیشروی اپل به سمت تبدیل شدن آن به ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان بوده است. او اسطوره محبوب و فراموش نشدنی دنیای تکنولوژی است که بسیاری او را به‌عنوان خلاق‌ترین نابغه این صنعت هم می‌شناسند. 

به خاطر تمام این دلایل است که اخبار مختلف مربوط به این شرکت همیشه جذاب و محبوب بوده است. در همین راستا به‌تازگی مجله معتبر Business Insider نگاهی به 10 کارمند اولیه‌ای که در اپل استخدام شدند انداخته و بررسی کرده است که آنها در حال حاضر کجا هستند و چه می‌کنند.
در این میان گویا «مایکل اسکات» اولین مدیرعامل شرکت اپل راهنمایی‌هایی زیادی در این زمینه کرده و «استیو ووزنیاک» هم به عنوان یکی از بنیانگذاران این شرکت فهرستی از 10 کارمند اولیه آن را در اختیار مجله قرار داده است، البته شماره استخدامی این کارمندان تا زمان ورود مایکل اسکات به این شرکت مشخص نبود.
 اسکات زمانی که به اپل آمد تصمیم گرفت، برای پرداخت دقیق حقوق و سوابق این کارمندان آنها را شماره‌گذاری کند. این 10 کارمند اولیه اپل عبارتند از:
1- استیو ووزنیاک؛

یک متخصص فنی: یک تصمیم، ووزنیاک را به اپل کشاند.

 او زمان تاسیس اپل یک پیشنهاد کار از شرکت HP داشت؛ بنابراین این گزینه‌ها را بررسی کرد و در نهایت بهترین انتخاب را انجام داد و همراه با استیو جابز به اپل پیوست تا همچنان یکی از اولین کارمندان شرکت اپل باشد.
2- استیو جابز

کارمند شماره 2 اپل: شاید همه ما انتظار داشتیم او همیشه نفر اول در اپل باشد، اما مایکل اسکات می‌گوید: «همه ما می‌دانیم که او مدتی از کار در شرکت کناره‌گیری کرد و در آن زمان کمپانی Pixar را مدیریت می‌کرد.

بنابراین احساس کردم بهتر است او دومین کارمند اپل باشد.» این اتفاق البته باعث رنجش جابز هم شد. در نهایت استیو جابز در ماه اکتبر سال 2011 درگذشت.
3- مایک مارکولا؛ مرد امور مالی:

مارکولا در کنار 2 استیو معروف، نقش مهمی در رشد و توسعه اپل داشت. او سرمایه‌گذاری به ارزش 250 هزار دلار در اپل انجام داد و در مقابل این سرمایه‌گذاری، 30 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفت. 

او همچنین به مدیریت بهتر این شرکت، توسعه برنامه‌های تجاری، استخدام اولین مدیرعامل و راضی کردن ووزنیاک برای پیوستن به اپل کمک زیادی کرد. 
مارکولا یکی از اولین کارمندان شرکت Intel بود و توانست در 30 سالگی و زمانی که اپل وارد بازار بورس شد، یک میلیونر شود. او تا سال 1997 در اپل ماند، اما وقتی جابز دوباره به اپل برگشت، مارکولا رفته بود. از آن زمان مارکولا در چند استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده و به موسسات خیریه کمک می‌کند.
4- بیل فرناندز اولین کارمند بعد از 2 استیو:

او درست بعد از 2 استیو به استخدام اپل درآمد، زمانی که جابز به‌تازگی دانشجو شده بود. فرناندز همچنین همسایه استیو ووزنیاک هم بود. او تا سال 1993 در اپل ماند و سپس به شرکت دیتابیس Ingres رفت. او در حال حاضر مدیرعامل یک شرکت فعال در عرصه سیستم‌های هوشمند خانگی به نام Omnibotics است. 

5- رود هالت؛ یک کارمند مهم در توسعه کامپیوتر Apple II:

هالت یک طراح برجسته بود که در ابتدای ورودش به اپل چندان قابل‌اعتماد به نظر نمی‌رسید، اما جابز به او کمک کرد.

 هالت کمک زیادی در زمینه توسعه منبع تغذیه برای Apple II کرد. او بعد از 6 سال کار در اپل، به خاطر ورود مدیریت جدید مجبور شد آن شرکت را ترک کند.
6- رندی ویگینتون، یکی از مهم‌ترین کارمندان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی:

کار اصلی ویگینتون بازنویسی BASIC برای کار و استفاده در Apple II بود. او قبل از کار در اپل، در شرکت‌های eBay، Google و Chegg فعالیت کرده بود و در حال حاضر در شرکت Square کار می‌کند.

7- مایکل اسکات؛ اولین مدیرعامل:

اسکات شماره هفت را به یاد مامور 007 یا جیمز باند به خودش داد. اسکات کار منظم کردن کارمندان و شماره‌گذاری آنها را انجام داد. 

او توسط مایک مارکولا به عنوان مدیرعامل به اپل آورده شد و کمک زیادی به توسعه برنامه‌های تجاری این شرکت کرد.
 او در نهایت در ماه جولای سال 1981 اپل را ترک کرد.
8- کریس اسپینوسا؛ کارمند پاره‌وقت:

او وقتی 14 ساله بود به اپل پیوست و هنوز به دبیرستان می‌رفت، به همین دلیل به صورت پاره‌وقت کار می‌کرد. به نظر می‌رسد که او هنوز هم در اپل کار می‌کند.

9- شری لیوینگستون؛ دست راست اولین مدیرعامل:

او اولین منشی در شرکت اپل بود و به همین دلیل کارهای زیادی برای انجام دادن داشت. مایکل اسکات که او را استخدام کرده بود، می‌گوید: او تمام کارهای زیاد و عجیب و غریب اپل را در همان روزهای اول انجام می‌داد.

 او اخیرا مادربزرگ شده است و اطلاعاتی درباره اینکه هنوز هم در اپل کار می‌کند یا خیر در دسترس نیست. در این تصویر بخشی از کارهای روزانه او که شامل مرتب‌کردن پرونده‌ها و برنامه‌ریزی پروژه‌های کاری بودند را می‌بینید. 
10- گری مارتین؛ مسوول حسابداری:

مارتین درست در روزهای سخت و شکست اپل وارد این شرکت شد. او مسوولیت کارهای حسابداری اپل را به عهده داشت و تا سال 1983 هم در این شرکت 

ماند. او از اپل به شرکت Starstruck رفت که در زمینه سفرهای فضایی فعالیت می‌‌کرد. او سپس به شرکت‌های دیگری هم رفت و در حال حاضر یک سرمایه‌گذار خصوصی و عضو هیات‌مدیره شرکت LeoNovus است که در زمینه رایانش ابری فعالیت می‌کند. 
 رونالد وین؛ کسی که سهامش را به مبلغ 1700 دلار فروخت:

او در کنار استیو جابز و استیو ووزنیاک یکی از موسسان اپل بود، اما مدتی بعد به این نتیجه رسید که این کار او نیست و این شرکت را ترک کرد. به این ترتیب بود که مایک مارکولا سهام او را در سال 1977 به قیمت

1700 دلار خرید. او در سال 2012 درباره دلیل ترک اپل گفت: «من هرگز خودم را از اپل جدا نمی‌دانم و این شرکت و فعالیت‌هایش را دوست دارم. در آن زمان فکر می‌کردم که این تجارت موفق نخواهد شد و به این ترتیب اپل را ترک کردم.» او که یکی از کارمندان شرکت Atari بود، بعد از ترک اپل تا سال 1978 در آن شرکت ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.