سخت‌افزار

April 28, 2014
8:56 دوشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61883

زمزمه‌ افزایش قیمت در بازار تلویزیون

مریم عسگری – فناوران : بازار خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری بر خلاف ماه‌های پایانی سالی که گذشت روزهای بسیار کسادی را سپری می‌کند.
 
به گفته فعالان بازار، این رکود در حالی در بازار مشاهده می‌شود که همچنان برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده، تخفیف‌های ویژه فروش نوروزی را به خریداران ارایه می‌کنند.
کارشناسان می‌گویند: به نظر می‌رسد که خریداران در یک ماه پایانی سال برای خرید تلویزیون اقدام کرده و به همین دلیل میزان تقاضا در بازار بهاری تلویزیون کاهش یافته است. به گفته آنان، البته رکود اتفاقی است که هر سال در ماه‌های فروردین تا خرداد در بازار لوازم صوتی و تصویری مشاهده می‌شود. اما امسال با افزایش نرخ دلار و قوت گرفتن فرضیه رشد قیمت‌ها در بازار تلویزیون و در کل کالاهای حوزه صوتی و تصویری فعالان بازار تصور می‌کردند که بازار بهاری تلویزیون پررونق‌تر از هر سال باشد.
اما آیا واقعا باید نگران افزایش قیمت‌ها در بازار تلویزیون باشیم؟ یا اینکه انتشار خبر احتمال رشد قیمت‌ها در بازار تلویزیون سیاستی است که فعالان بازار برای افزایش تقاضا در بازار از آن استفاده کرده‌اند؟
پاسخ این سوال در دل این گزارش نهفته است. 
 
 آیا گرانی در راه بازار تلویزیون است؟
اگر چه فعالان بازار تلویزیون اعلام کرده‌اند که ماه‌هاست با وجود نوسانات نرخ دلار آزاد تغییری در قیمت تلویزیون‌ها اعمال نکرده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند که رشد هزینه‌های جانبی در سال جدید به طور حتم روی قیمت تلویزیون تاثیر می‌گذارد.به گفته کارشناسان، مسوولان اتحادیه با تکیه بر تولیدات داخلی از ثبات قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند و این درحالی است که شرکت‌های تولیدکننده اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه روند صعودی نرخ دلار و رشد هزینه‌های جانبی، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.
یکی از تولیدکنندگان تلویزیون در این‌باره می‌گوید: رشد قیمت‌ها با توجه به افزایش 25 درصدی نرخ حامل‌های انرژی و حقوق و دستمزد موضوع دور از ذهنی نیست و به احتمال زیاد در آینده نزدیک در بازار شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.به گفته این تولیدکننده، تا پیش از این هم که دولت با ارایه ارز مبادله‌ای از تولیدکنندگان حمایت می‌کرد، در اکثر مواقع تولیدکنندگان ناچار به تامین ارز از بازار آزاد بودند، اما قیمت‌ها را افزیش ندادند. اما اکنون با رشد تورم و افزایش حقوق و دستمزد کارگران و رشد نرخ برق و از این قبیل، ناچار به افزایش قیمت خواهیم بود؛ مگر اینکه دولت از ما حمایت کند.
یکی دیگر از فعالان این حوزه هم با تایید گفته‌های همکارش گفت: به نظر می‌رسد که موج جدیدی از گرانی در راه است. چرا که اکثر شرکت‌ها مدل‌های جدید را به بازار عرضه نکرده‌اند و اینطور که پیداست، مدل‌های جدید با قیمت گران راهی بازار خواهد شد.
 
 دودی که به چشم مصرف‌کننده می‌رود 
کارشناسان می‌گویند: درخواست و انتظار تولیدکنندگان داخلی بابت حمایت بیشتر دولت زیاده‌خواهی است. چرا که دولت با افزایش تعرفه، ارایه ارز مبادله ای و ارایه معافیت‌های مالیاتی به اندازه کافی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرده و حمایت بیشتر از این گروه نه تنها به کاهش قیمت منجر نمی‌شود؛ بلکه انتظار این گروه را بیشتر می‌کند.
به گفته کارشناسان، در هر صورت تولیدکنندگان به بهانه‌هایی چون سختی روند واردات، رشد نرخ حمل و نقل و یا افزایش حقوق و دستمزد کارگران قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.اما دولت باید در این مسیر مانع ایجاد کند.
به گفته آنها، حتی اگر 90 درصد نیاز بازار داخلی هم توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود، وقتی این کالاها با قیمت نمونه‌های وارداتی به مصرف‌کننده عرضه می‌شود، این تولید داخلی چندان به مذاق خریدار ایرانی خوش نمی‌آید؛ زیرا وی همان نمونه وارداتی را نیز با قیمت فعلی نمونه‌های وطنی خریداری می‌کند.کارشناسان می‌گویند: شاید ارایه کالای ایرانی با قیمت کمتر، بیشتر یک ایرانی را مجاب به خرید کالای ایرانی کند تا اینکه با افزایش تعرفه‌ها و افزایش نرخ نمونه‌های وارداتی خریدار را به خرید تولید داخلی وادار کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.