اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 29, 2014
14:59 سه شنبه، 9ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61914

گلایه‌های مدیران شرکت‌های ندا از بی توجهی مخابرات به قانون، پروانه فعالیت و قراردادهای امضا شده

نشست خبری مدیران شرکت‌های ندا یا PAP (ارایه کنندگان اینترنت پرسرعت) برگزار شد.
 
 
مدیران شرکت‌های ندا در این نشست در رابطه با مصوبه اخیر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات یا همان مصوبه 181 اظهار نظر کردند.
 
در این نشست مدیران عامل شرکت‌های شاتل، صبانت، های وب ، پارس آلاین حضور داشتند.
 
علی محمدی – مدیر بازرگانی شرکت آسیاتک – با اشاره به اینکه از ابتدای شکل گیری پروانه شرکتهای PAP قیمت‌گذاری در ارایه سرویس و خدمات را براساس برآوردهایی مانند پهنای باند، لینک، فضا، پاور، تبلیغات و بازاریابی و هزینه‌هایی نظیر حقوق و دستمزد شکل گرفت گفت: براساس مصوبه 152 رگولاتوری، قیمت‌ها تعدیل و کاهش یافت که در این مرحله شرکتها متحمل هزینه شدند بخصوص اینکه این مصوبه در پایان سال 91 ابلاغ شد.
 
او ادامه داد: از سوی دیگر افزایش هزینه‌های بسیار زیاد تورمی کشور در سال 92 در آن دیده نشده بود. به علاوه در اوایل تابستان 92 تخفیف پهنای باند شرکتهای PAP حذف شد در حالی که اجازه افزایش قیمت براساس مصوبه 152 که حق شرکتها بود از آن‌ها گرفته شد.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه مصوبه 152 که باعث شد شرکتهای ندا هزینه زیادی را بپردازند افزود: خوشبختانه در انتهای سال 92 با تصویب مصوبه 181 رگولاتوری قرار شد قیمتهای اصلی مثل پهنای باند، لینک، فضا و پاور کاهش یابد به تبع آن شرکتها نیز قیمت مشترک نهایی را کاهش دادند اما متاسفانه همچنان تاثیر اجرایی کاهش از سوی شرکت زیرساخت و مخابرات دیده نشده است.
 
او همچنین اظهار کرد: تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می‌دهد که در قیمت، حجم یا ترافیک، اضافه کردن میزان سرویس اصلی به مشترکین، هدایای ویژه مناسبتی و در نهایت کیفیت بعد از اعمال این تغییرات بهبود داشته است.
 
در ادامه محمدحسن شانه‌ساززاده – مدیر عامل شاتل – با اشاره به سهم 50 درصدی شرکت‌های PAP از بازار ADSL گفت: سهم مخابرات نیز از این بازار 50 درصد است اما به دلیل این که مخابرات این مصوبه را اعمال نکرده رویکردهایی که مدنظر وزیر ارتباطات قرار داشت اجرایی نشدند. به همین دلیل مشترکان این خدمت در کشور کاهش قیمت‌ها را احساس نکرده‌اند.
 
وی همچنین با اشاره به این موضوع که شرکت‌های PAP بدون اعمال تخفیف‌های سهم شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات در صورت حساب‌هایشان 20 درصد تخفیف را به مشترکانشان اعمال کرده‌اند، گفت: بعد از اعمال این تعرفه‌ها که در بهمن ماه سال 92 اعلام شد، صورتحسابی از طرف شرکت زیرساخت و مخابرات برای شرکت‌های PAP ارسال شده که این تخفیف‌ها در آن‌ها اعمال نشده است.
 
شانه‌ساززاده با اشاره به افزایش سهم پهنای باند در دولت یازدهم عنوان کرد: پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرده است به اندازه هشت سال گذشته افزایش داشته و به همین دلیل شرکت‌های ندا خواستار ارتقای ظرفیت خود هستند. در حال حاضر این شرکت چیزی حدود 20 درصد پهنای باند که معادل 20 گیگابایت است اضافه دارد اما به دلیل مشکل انتقال و عدم همکاری مخابرات شرکت‌های ندا نمی‌توانند وضعیت خود را بهبود دهند.
 
در ادامه این نشست مجید بیدآبادی – رییس هیات مدیره صبانت – گفت:‌ افزایش مصرف دیتا در ماه‌های اخیر افزایش داشته برای مثال در تعطیلات نوروز 93 مصرف ‌ADSL در کشور بیشتر شد و این موضوع از پتانسیل بالای ADSL خبر می‌دهد.
 
وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌ها و شواهد عنوان کرد:‌ با روند جاری سهم مخابرات در بازار ADSL بیش از پیش افزایش می یابد و این درحالی است که طبق اصل رقابت یک اپراتور نباید بیشتر از 25 درصد بازار را از آن خود کند تا مردم از سرویس‌های رقابتی بهره‌مند شوند.
 
او گفت: امیدوارم وزیر ارتباطات با ابزارهایی که در اختیار دارد بتواند مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را برای اعمال تخفیف 20 درصدی به کاربران در تمامی سرویس‌دهندگان از جمله مخابرات اجرایی کند.
 
بیدآبادی افزود: وزارت ارتباطات ابزارهای تنبیهی را در اختیار دارد اما در ساده‌ترین حالت می‌تواند از ارائه‌ مشوق‌های بیشتر به شرکت‌هایی که از مصوبه اخیر تخطی کرده‌اند جلوگیری کند.
 
در ادامه ایمان میری – مدیر عامل شرکت های وب – به مراحل بازنگری در پروانه شرکت‌های PAP اشاره کرد و افزود:‌ این پروانه یک سال و نیم پیش مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم که سریع‌تر اجرایی شود تا مردم از عقب ماندگی‌هایی که عامل آن خدمات انحصاری است خلاص شوند.
 
وی همچنین افزود: شرکت‌های PAP در زمینه انتقال به دلیل عدم همکاری مخابرات مشکلاتی را پیش روی خود دارند؛ ما از ورود اپراتور دوم انتقال استقبال می‌کنیم همچنان که نیاز به پهنای باند در شش ماه گذشته در بخش ADSL دو برابر شده است. متاسفانه به دلیل مشکلات انتقال امکان پاسخگویی به صورت صد درصد و مطلوب وجود ندارد.
 
در ادامه این نشست شانه‌ساززاده از صحبت‌هایی که با شهرداری برای در اختیار گرفتن کافو شده است خبر داد و عنوان کرد:‌ مخابرات امکانات عامی را به صورت رایگان در اختیار دارد و هزینه‌ای بابت آن نمی‌پردازد از جمله این امکانات می‌توان به کافوهایی که در خیابان نصب است و تجهیزاتی که در پیاده‌روها کار گذاشته شده اشاره کرد. در این رابطه با شهرداری در حال مذاکره هستیم تا امکاناتی که به این اپراتور داده می‌شود به صورت مساوی بین همه تقسیم شود.
 
وی همچنین درخصوص فیلترینگ گفت: در رابطه با مبحث فیلترینگ به دولت پیشنهاد دادیم که شرکت‌های ندا می توانند تجهیزات فیلترینگ خریداری و در شرکت ارتباطات زیرساخت نصب کنند تا تجهیزات و کیفیت آن‌ها مناسب با پهنای باند ارائه شده باشد. به نظر می رسد مشکلاتی که در زمینه دسترسی به محتوا در اینترنت به وجود آمده ناشی از عدم تناسب تجهیزات فیلترینگ با پهنای باند است.
 
شانه‌ساززاده در رابطه با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره فروش اینترنت به کاربر نهایی که 25 برابر قیمت واردات اینترنت است افزود: متاسفانه معیارهای این محاسبه مشخص نیست و در عمل چنین رویدادی اتفاق نمی‌افتد. زمانی چنین محاسباتی انجام و بعدا مشخص شد در محاسبات بیت با بایت اشتباه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.