اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

April 30, 2014
5:55 چهارشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61924

شرکت های ندا :‌ما تخفیف دادیم ،‌دولت سرقولش نماند

روز گذشته مدیران و نمایندگان 9 شرکت ندا (PAP) با دعوت از خبرنگاران به تشریح نحوه اجرای مصوبه 181 رگولاتوری و دستاوردهای آن پرداختند.
 
۲۳ بهمن ماه سال گذشته وزارت ارتباطات مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مبنی بر کاهش تعرفه پهنای باند و اینترنت برای کاربران نهایی را به شرکت‌های ارایه کننده خدمات اینترنت پرسرعت، شامل شرکت‌های PAP و شرکت‌های مخابراتی و همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ کرد. در مصوبه ۱۸۱ رگولاتوری ۲۰ درصد کاهش قیمت اینترنت پرسرعت (ADSL) دیده شد که این رقم شامل ۹ درصد کاهش قیمت پهنای باند، ۷ درصد کاهش قیمت فضا، و ۴ تا ۵ درصد کاهش قیمت شرکت‌های PAP و مخابرات ایران است. پس از ابلاغ این مصوبه در فاصله چند روز شرکت‌های PAP مدعی شدند تخفیف را برای مشترکان خود اعمال کردند و این اعمال به رگولاتوری اعلام شد. اما شرکت‌های PAP مدعی هستند تخفیفاتی که بر اساس مصوبه باید شامل حال ایشان می‌شد در صورت حساب آن‌ها لحاظ نشد. این شرکت‌ها حالا مخابرات را متهم به قانون‌گریزی و عدم اجرای مصوبه کرده و خواستار ورود وزارت ارتباطات شدند.
 
 افزایش حجم اینترنت کاربران
در این نشست مدیران حاضر تاکید کردند شرکت‌های PAP مصوبه رگولاتوری را اجرا و تخفیف‌ها را برای مشترکان خود اعمال کرده‌اند. عبدالمجید بیدختی‌نژاد مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP در خصوص چگونگی اعمال تخفیف به کاربران گفت: شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت پرسرعت تخفیف را روی حجمی که در اختیار کاربر است، ارایه کرده‌اند. 
 
وی افزود: در واقع این تخفیف در جلسات کار‌شناسی محاسبه شده و در قالب حجمی اضافه به پهنای باندی که در اختیار کاربران است، ارایه شده است. بیدختی‌نژاد همچنین اظهار داشت: علیرغم افزایش قیمت زنجیره خدمات در سال گذشته رویکرد دولت جدید کاهش قیمت خدمات عمومی حوزه ITP بوده است. 
وی گفت: پس از ابلاغ مصوبه ۱۸۱ رگولاتوری شرکت‌های PAP بلافاصله اعلام کردند که این تخفیف را به مشترکان ارایه خواهند کرد، اما متاسفانه تخفیفاتی که باید از سوی شرکت مخابرات و زیرساخت (به عنوان نماینده دولت) برای شرکت‌های PAP لحاظ می‌شد، صورت نگرفته است. وی در پاسخ به این سوال که اجرا نکردن مصوبه ۱۸۱ توسط مخابرات، به طور یقین سهم بازار شرکت‌های PAP را افزایش می‌دهد، پس چرا نسبت به آن اعتراض دارید؟ گفت: شرکت‌های PAP پورت برای فروش ندارند و مخابرات امکانات لازم را در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌دهد. 
وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از امکانات به طور انحصاری در اختیار مخابرات قرار دارد، اعمال نکردن تخفیف از تعداد مشتریان آن نمی‌کاهد. 
 
 افزایش پهنای باند به اندازه ۸ سال گذشته
در ادامه این نشست محمدحسن شانه‌ساززاده مدیرعامل شاتل نیز گفت: سهم شرکت‌های PAP از بازار ADSL پنجاه درصد و سهم مخابرات ایران نیز ۵۰ درصد است و به دلیل اینکه مخابرات ایران از اعمال این مصوبه خودداری کرده است در عمل آنچه قرار بود طبق نظر وزارت ارتباطات محقق شود اتفاق نیفتاد و مشترکان ADSL کشور نتوانستند به طور واقعی کاهش قیمت ADSL را لمس کنند. وی گفت: شرکت‌های PAP بدون اعمال تخفیف‌های سهم شرکت زیرساخت و مخابرات در صورتحساب‌هایشان تخفیف ۲۰ درصدی را اعمال کردند و پس از اعمال این تعرفه‌ها در بهمن ماه سال ۹۲ در سیکل ششم صورتحسابی از طرف زیرساخت و مخابرات برای PAP‌ها ارسال شده که در این صورتحساب‌ها تخفیف‌های مصوب اعمال نشده است. 
شانه‌ساز‌زاده تاکید کرد: پهنای باند شرکت‌های ارتباطات زیرساخت در فعالیت‌های دولت یازدهم به اندازه ۸ سال گذشته افزایش یافته است و شرکت‌های PAP خواستار ارتقای ظرفیت خود هستند. وی مدعی شد: هم اکنون شرکت زیرساخت ۲۰ درصد معادل ۲۰ گیگابایت پهنای باند اضافه دارد اما به دلیل مشکل انتقال و فقدان همکاری مخابرات شرکت‌های PAP نمی‌توانند از این پهنای باند بهره برده و خدمات خود را توسعه دهند. 
 
 رشد ارایه خدمات ADSL مخابرات
در ادامه این نشست مجید بیدآبادی رییس هیات مدیره صبانت در خصوص افزایش مصرف دیتا در ماه‌های اخیر گفت: در تعطیلات نوروز ۹۳ مصرف ADSL در کشور بسیار افزایش یافت و این نشان از پتانسیل بازار ADSL در ایران دارد. به گفته او طبق پیش‌بینی‌های ما شواهد نشان می‌دهد که با روند جاری سهم مخابرات در بازار ADSL بیش از پیش افزایش خواهد یافت این در حالی است که طبق اصول رقابتی یک اپراتور نباید بیش از ۲۵ درصد در بازار سهم داشته باشد تا مردم بتوانند از یک سرویس رقابتی برخوردار باشد. وی اظهار امیدواری کرد وزیر ارتباطات با ابزارهایی که در اختیار دارد بتواند مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات را برای اعمال تخفیف ۲۰ درصدی به کاربران ADSL در تمام سرویس دهندگان ADSL از جمله مخابرات اجرایی کند. بیدآبادی تاکید کرد: برای این کار وزارت ارتباطات ابزارهای تنبیهی در اختیار دارد و در ساده‌ترین حالت می‌تواند از ارایه مشوق‌های بیشتر به شرکت‌های خاطی جلوگیری کند. 
 
 در انتظار پروانه‌های جدید
در ادامه این نشست، ایمان میری مدیر عامل های‌وب در مورد بازنگری در پروانه‌های شرکت‌های PAP گفت: این پروانه یک سال و نیم پیش مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم مراحل این پروانه سریع‌تر اجرایی شود تا مردم از عقب‌ماندگی‌هایی که به واسطه خدمات انحصاری متحمل شده بودند‌‌ رها شوند. 
میری افزود: در پروانه جدید شرکت‌های PAP خدمات جدیدی دیده شده است، مانند انتقال و خدمات ارزش افزوده که به محض اینکه در کمیسیون رگولاتوری به تصویب برسد مردم از آن بهره‌مند خواهند شد. 
وی همچنین گفت: به احتمال زیاد با ارایه پروانه جدید شرکت‌های PAP و شرایطی که گذاشته خواهد شد از تعداد شرکت‌های اینترنت پرسرعت کم می‌شود. 
در همین حال بیدختی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار فناوران مبنی بر اینکه مجوز رایتل برای وای-فای آیا منجر به محدود شدن فعالیت شرکت‌های PAP خواهد شد؟ گفت: در جلساتی که با سازمان تنظیم مقررات داشته‌ایم، درخواست کرده‌ایم که اگر امکاناتی در خصوص وای فای قرار است در اختیار شرکتی قرار گیرد همگانی باشد تا همه از آن بهره ببرند. 
وی افزود: فعلا این درخواست ارایه شده اما به نظر می‌رسد که این امکان در اختیار تمام شرکت‌ها قرار گیرد. 
 
 انتقاد از گزارش مرکز پژوهش‌ها
در ادامه شانه‌ساز‌زاده از مذاکره با شهرداری برای در اختیار گرفتن کافو خبر داد و گفت: مخابرات از یکسری امکانات عام به صورت رایگان استفاده می‌کند و هزینه‌ای بابت آن نمی‌پردازد از جمله کافوهایی که در خیابان نصب است و تجهیزاتی که در پیاده‌رو‌ها کار گذاشته شده است که در این رابطه با شهرداری در حال مذاکره هستیم که اگر قرار است امکاناتی به اپراتوری داده شود می‌تواند به صورت مساوی بین همه تقسیم شود. 
شانه‌ساززاده همچنین در خصوص فیلترینگ گفت: به دولت پیشنهاد داده‌ایم که شرکت‌های PAP می‌توانند تجهیزات فیلترینگ را خریداری و در شرکت زیرساخت نصب کنند تا تجهیزات و کیفیت تجهیزات متناسب با پهنای باند باشد. 
وی گفت: برخی مشکلاتی که در زمینه دسترسی به محتوا در اینترنت رخ می‌دهد به نظر می‌رسد ناشی از فقدان تناسب تجهیزات فیلترینگ با پهنای باند باشد. 
وی همچنین در خصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص فروش اینترنت به کاربر نهایی که ۲۵ برابر قیمت واردات اینترنت گفت: معیار این محاسبه مشخص نیست و در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. 
 
 مصوبه 152 و هزینه‌ای مضاعف
در این نشست علی‌محمدی از شرکت آسیاتک نیز گفت: براساس مصوبه ۱۵۲ رگولاتوری قیمت‌ها تعدیل و کاهش یافت که در این مرحله شرکت‌ها متحمل هزینه شدند. وی افزود: در این مصوبه افزایش هزینه‌های تورمی کشور در سال ۹۲ دیده نشده بود و در اوایل تابستان ۹۲ نیز تخفیف‌های پهنای باند شرکت‌های PAP خلق شد. وی ادامه داد: در حالی که با مصوبه ۱۵۲ شرکت‌های PAP متحمل هزینه مضاعف شده بودند در انتهای سال ۹۲ با مصوبه ۱۸۱ بار دیگر قیمت‌های ADSL کاهش یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.