باندپهن ثابت

May 2, 2014
17:19 جمعه، 12ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61963

وزیر ارتباطات: میخواهند پهنای باند قم 10 برابر شود اما متاسفانه دست ما بسته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش پهنای باند را یکی از مشکلات شهر قم ذکر کرد و گفت: اکنون پهنای باند پنج گیگا‌بیت بر ثانیه است ولی می‌‌خواهند 10 برابر شود، برنامه‌ریزی در این زمینه صورت می‌گیرد البته متاسفانه دست ما بسته است.

به گزارش فارس از قم، محمود واعظی پیش از ظهر امروز در اختتامیه جشنواره تبلیغی نوین «جنات» که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار کرد:‌ فناوری اطلاعات پدیده‌ای است که در همه عرصه‌ها تحول ایجاد کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: فناوری اطلاعات تنها در خدمت تبلیغ نیست بلکه توانسته اقتصاد و سیاست را نیز متحول کند و تاثیرات عجیبی در جوامع مختلف بگذارد و سبک زندگی را تغییر دهد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان داشت: همواره عالمان دینی به دنبال این بودند که حقایق و معرفت‌های مختلف را کشف کنند ولی در گذشته به شیوه سنتی انجام می‌شده است در حالی که امروز فناوری اطلاعات روند سنتی گذشته را آسان‌تر کرده است.
 
وی ادامه داد:‌ مسیر رشد از مسیر اطلاعات،‌ دانش و در نهایت خرد انجام می‌شود و امروز روندهای سنتی با زمان در گذشته تغییر کرده و اگر در گذشته تعامل از طریق صدا یا نوشتن انجام می‌شد، ‌امروز مفاهیم بشری از طریق تصویر یا چند رسانه‌‌ای صورت می‌گیرد که باید به آن توجه شود.
 
واعظی با بیان اینکه موضوعات مختلفی در فناوری اطلاعات مطرح می‌شود گفت:‌ همواره این موضوع مطرح است که چگونه این ابزار در خدمت رشد و تعالی قرار گیرد.
 
وی ادامه داد:‌ آنچه به عنوان فناوری اطلاعات مطرح است می‌تواند فرصت بزرگی برای بشریت باشد و همچنین از این ظرفیت برخوردار است که تهدیدی برای جوامع دیگر باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تبلیغ در همه عرصه‌ها از جمله سیاست خارجی و داخلی موثر است گفت: امروز تبلیغات و رسانه رکن اصلی محسوب می‌شود به طوری که اگر کشورها در گذشته برای اینکه مطلبی منتقل کنند، سرمایه‌گذاری می‌کردند، اکنون بسیاری از این اقدامات از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سخنرانی امام خمینی(ره) در نوفل‌وشاتو از طریق تلفن منتقل می‌شد در حالی که امروز در همه دنیا می‌توانند به صورت زنده از سخنرانی افراد استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد:‌ شیوه تبلیغ متحول شده و باید به گونه‌ای عمل کنیم که از این ابزار حداکثر استفاده را ببریم.
 
وی تصریح کرد:‌ در دنیای امروز در کشور فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی پیشران توسعه مطرح است و اکثر کشورهای توسعه یافته زیرساخت‌های خود را بر فناوری اطلاعات گذاشته‌اند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:‌ در دولت یازدهم و با عنایتی که رهبری در این عرصه دارند امیدواریم بتوانیم فناوری را توسعه دهیم و از آسیب‌های آن جلوگیری کنیم.
 
وی با بیان اینکه فرصت‌ها و تهدیدها در عرصه فناوری اطلاعات در کنار یکدیگر است گفت: باید بتوانیم از ابزار فناوری برای آگاهی‌بخشی استفاده کنیم و تهدیدات کاهش پیدا کرده و از فرصت‌ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.
 
واعظی خاطرنشان کرد:‌ اکنون وظیفه داریم که در کنار توسعه، تهدیدات را مدیریت کنیم و فعالیت‌های زیادی در کشور است که می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.
 
وی افزایش پهنای باند را یکی از مشکلات شهر قم ذکر کرد و افزود: اکنون پهنای باند پنج گیگا بیت بر ثانیه است ولی می‌‌خواهند 10 برابر شود البته فعالیت‌هایی که در استفاده از این حوزه می‌شود در راستای اهداف نظام است و برنامه‌ریزی در این زمینه صورت می‌گیرد البته متاسفانه دست ما بسته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: امروز اتفاقات بزرگی در دنیا روی می‌دهد به عنوان مثال در یک ثانیه 97 هزار پیامک مبادله می‌شود و در یک روز 294 میلیارد ایمیل ارسال می‌شود بنابراین تحولی که دراین زمینه روی می‌دهد بسیار عظیم است.
 
وی عنوان داشت: بسیاری از عرصه‌های زندگی مردم با فناوری اطلاعات همزاد شده است و پیوند عجیبی دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فناوری اطلاعات بخشی از کارهای علمی و حرفه‌ای افراد را به خود اختصاص داده است گفت: اگر سیاست‌گذاری برای نحوه استفاده صحیح از فناوری نداشته باشیم این فناوری به تعبیری ما را جا می‌گذارد.
 
پهنای باند اینترنت قم 10 برابر می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر مسائل تحریم برطرف شود و پروژه‌ها را بتوانیم اجرا کنیم تا پایان امسال پهنای باند قم پنج به 48 گیگابیت بر ثانیه می‌رسانیم که حدود 10 برابر می‌شود.
 
 
به گزارش فارس از قم محمود واعظی پیش از ظهر امروز در اختتامیه جشنواره تبلیغی نوین «جنات» که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:‌ براساس تعبیر مقام معظم رهبری فناوری اطلاعات مانند سیلی است که باید به وسیله نهرها و رودها هدایت شود و اگر این امر صورت نگیرد، ویران‌گر است.
 
وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در زمینه فناوری اطلاعات بسیار مهم است، ادامه داد: رهبری با حکمی شورای عالی فناوری اطلاعات را تأسیس کردند تا به سیاست‌گذاری در عرصه‌های مختلف بپردازند و از فرصت‌ها استفاده شود و جلوی تهدیدات گرفته شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی در بین کشورها به وجود می‌آوریم، امروز آنچه استفاده می‌شود نرم‌افزارهایی است که متعلق به دیگران است.
 
وی عنوان داشت: پیامک‌هایی که از طریق تلفن همراه ارسال می‌شود، در خدمت تبلیغ است، از طرفی بر افکار،‌ ذهن و اندیشه و افکار تأثیر می‌گذارد و از طرفی دیگر برای صاحبان کار، درآمدزایی دارد.
 
واعظی با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی انواع و اقسام و کاربری‌های مختلف دارند، گفت: باید مقداری مطالعات خود را افزایش دهیم و ابزارهای تبلیغ نوین را پیدا کنیم و آنچه آنها برای اهداف خودشان استفاده می‌کنند برای اهداف خودمان استفاده کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد:‌ امروز این زمینه فراهم شده به طوری که شاگردان اساتید در اقصی نقاط دنیا از دروس اساتید حوزه استفاده می‌کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دین و فرهنگ نقطه قوت ماست، متذکر شد: در این زمینه‌ها حرف برای گفتن وجود دارد و قم به عنوان ام‌القرای جهان شیعه باید مرکزی باشد که با استفاده از ابزارها دین را به دنیا صادر کند.
 
وی با بیان اینکه در دنیای کنونی قدرت نرم بیشتر از قدرت سخت کارایی دارد، عنوان داشت:‌ بسیاری از کشورهای دنیا قرن‌ها متکی به قدرت نظامی خود بودند ولی امروز تغییر رویکرد دادند تا اهداف خود را اجرایی کنند.
 
واعظی خاطرنشان کرد: اکنون انتخابات مجلس عراق برگزار شد، در حالی که آمریکایی‌ها هیچگاه فکر نمی‌کردند که با وجود سرمایه‌گذاری عظیم، این امر صورت گیرد.
 
وی بیان داشت:‌ قدرت نرم مهم است و اکنون از قدرت نرم اسلام انقلابی و آموزه‌های متعالی شهید برخوردار هستیم که حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قدرت نرم زمانی حاصل می‌شود که اطلاعات خود را افزایش دهیم و از ابزارهای لازم برخوردار باشیم، گفت: اطلاعات به سرعت در حال افزایش است، هر سال 40 درصد بانک اطلاعاتی دنیا افزایش پیدا می‌کند و ما نیاز داریم در این مسیر حرکت کنیم.
 
وی عنوان کرد: تهدید و فرصت در کنار یکدیگر است، بنابراین باید تهدید را مدیریت کرده و از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم؛ ابزارها می‌تواند در خدمت قرار گیرد تا ما را به حقیقت نزدیک کند.
 
واعظی عنوان داشت: باید امکانات را گسترش دهند تا به آسانی از امکانات استفاده شود و جلوی تهدیدات گرفته شود و به عنوان مسلمان و مسئول نمی‌توانیم در این زمینه بی‌توجه باشیم.
 
وی با بیان اینکه شبکه اطلاعات امسال در اولویت قرار گرفته است، گفت:‌ 80 درصد پهنای باند خارجی و 20 درصد پهنای باند داخلی است، اما دنبال این هستیم که پهنای باند داخل را به 80 درصد و پهنای باند بین‌المللی را به کمتر از 20 درصد برسانیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: لازمه این کار این است که همکاری در زمینه تولید محتوا داشته باشیم و نرم‌افزارهایی تولید شود تا همه موارد بومی شود و این سیاستی است که دنبال می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد:‌ این آمادگی وجود دارد که دیتاسنتر در قم به صورت رایگان تمام میزبانی‌ها داشته باشد و در آینده پهنای باند قم را افزایش می‌دهیم.
 
واعظی بیان داشت:‌ اگر مسائل تحریم برطرف شود و پروژه‌ها را بتوانیم اجرا کنیم تا پایان امسال پهنای باند قم پنج به 48 گیگابیت بر ثانیه می‌رسانیم که حدود 10 برابر می‌شود.
 
وی تصریح کرد:‌ نرم‌افزارهای مختلفی که توسط شرکت‌های دانش بنیان نوشته می‌شود حمایت مالی می‌شود تا آنچه تولید می‌شود تا نشر و تبلیغ آموزه‌های اسلامی صورت گیرد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.