امنیت

فناوری اطلاعات

May 3, 2014
9:22 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61972

پاسخ مشروح دبیر کمیته فیلترینگ به علت فیلتر واتس‌اپ

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره علت فیلتر شدن نرم‌افزار تلفن‌همراه واتس‌اپ گفت: یکی از دلایل فیلتر واتس‌اپ، خرید این نرم‌افزار توسط «زاکر برگ» مدیر آمریکایی صهیونیستی سایت فیلتر شده فیس‌بوک است.
عبدالصمد خرم آبادی گفت: فیلتر شدن واتس‌اپ اواخر سال گذشته تصویب و برای اجرا به وزارت ارتباطات نیز ابلاغ شد اما هنوز این مصوبه را اجرا نکرده‌اند. 
 
 فیلتر واتس‌اپ حکم قضایی هم داشت
معاون قضایی دادستان کل کشور توضیح داد: علاوه بر کارگروه، یکی از مقامات قضایی استان فارس نیز دستور فیلتر شدن واتس‌اپ را صادر کرده است و این دستور نیز به وزارت ارتباطات اعلام شده که منتظریم هر چه سریع‌تر اجرا شود. 
 
  خودداری از اجرای مصوبه، جرم است
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: خودداری از اجرای تصمیمات کارگروه و مقامات قضایی جرم است و اگر ثابت شود سوء نیتی در عدم اجرای این تصمیم‌ها وجود دارد، افراد ذیربط قابل تعقیب هستند. 
خرم آبادی در خصوص نرم‌افزار وایبر نیز گفت: فعلا در خصوص وایبر تصمیم‌گیری نشده هر چند که وایبر هم همه خطرات واتس‌اپ را دارد. 
 
 چرا نرم‌افزارهای خارجی فیلتر می‌شود
خرم آبادی گفت: دلایل زیادی برای فیلتر نرم‌افزارهای خارجی ارتباطی تلفن‌همراه وجود دارد اما علت اصلی فیلتر اینگونه نرم‌افزار‌ها توزیع، انتشار و اشتراک‌گذاری غیرقابل کنترل محتوای مجرمانه خلاف اخلاق، عفت عمومی، مقدسات، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی است. 
معاون قضایی دادستان کل کشور توضیح داد: دلیل دیگر فیلتر این نرم‌افزار‌ها عدم نظارت مدیران و قابلیت گمنامی کاربران آن‌ها است و این شرایط زمینه ارتکاب بسیاری از جرایم رایانه‌ای را فراهم می‌آورد و از آنجا که مدیران و سرورهای این نرم‌افزار‌ها در خارج از کشور قرار دارد و هیچگونه همکاری در جهت کشف جرم و حفظ آثار علایم و دلایل وقوع آن با ضابطین و مقامات قضایی ندارند رسیدگی به بسیاری از جرایمی که از طریق نرم‌افزارهای مذکور ارتکاب یافته بی‌نتیجه باقی مانده و حقوق شکات و قربانیان جرایم تضییع می‌شود. 
 
 فیس‌بوک موجب تسریع فیلتر واتس‌اپ شد
خرم آبادی گفت: دلیل اینکه کارگروه تصمیم به فیلترینگ واتس‌اپ قبل از سایر نرم‌افزار‌های مشابه خارجی گرفت، این است که مارک زاکربرگ صهیونیست، مدیر سایت فیلتر شده فیس‌بوک، اخیرا این نرم‌افزار را به قیمت نوزده و نیم میلیون دلار خریداری و اعلام کرده قصد دارد از قابلیت‌های آن در جهت ارتقاء وگسترش فیس‌بوک استفاده کند تا بدین وسیله از ریزش فعلی کاربران آن سایت کاسته و از زوال حتمی آن جلوگیری کند. بنابراین وابستگی جدید این نرم‌افزار به سایت فیس‌بوک باعث شده است که زود‌تر از نرم‌افزارهای مشابه فیلتر شود. 
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: فیلتر سایر نرم‌افزارهای خارجی ارتباطی تلفن‌همراه نیز جزء برنامه‌های کارگروه است ولی تحقق آن منوط به این است که نرم‌افزارهای داخلی به قدری ازجهت کمیت وکیفیت توسعه یابند که پاسخگوی نیازهای مردم باشند. 
 
 علت استقبال  از نرم‌افزارهای خارجی چیست؟
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص علت استفاده مردم از نرم‌افزارهای خارجی ارتباطی تلفن‌همراه گفت: نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن‌همراه تمامی خدمات اپراتور‌های تلفن‌همراه را ارایه می‌دهند و به همین جهت اپراتورهای تلفنی مجازی نیز نامیده می‌شوند اما علت استفاده کاربران از این نرم‌افزار‌ها این است که تمامی خدمات تلفن‌همراه مانند ارتباطات صوتی – تصویری و ارسال پیامک و پیام‌های متنی، صوتی و تصویری را رایگان انجام می‌دهند. 
وی افزود: ثانیا برخلاف اپراتور‌های تلفن، امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات را نیز روی موبایل فراهم می‌کنند و طبیعی است کاربران اینترنت برای اینکه هزینه کمتری پرداخت کنند از این نرم‌افزار‌ها که قابلیت نصب روی تلفن‌همراه را دارند، استفاده می‌کنند. 
خرم آبادی گفت: چون نرم‌افزار‌های داخلی به علت حمایت نشدن توسعه نیافته‌اند لذا کاربران اینترنت برای کاهش هزینه از نرم‌افزارهای خارجی تلفن‌همراه استفاده می‌کنند و دشمن هم از این خلاء ‌‌نهایت سوء استفاده را در جهت تهاجم فرهنگی و جاسوسی می‌کند. 
 
  نرم‌افزارهای خارجی جاسوسی می‌کنند
وی در پاسخ به این سوال که هزینه شرکت‌های خارجی مانند واتس‌اپ که نرم‌افزار‌ها و خدمات خود را به طور رایگان در اختیار کاربران دیگر کشور‌ها قرار می‌دهند چگونه تامین می‌شود؟ گفت: این شرکت‌ها اگر به درآمد مشروع قانونی قانع باشند می‌توانند علاوه بر هزینه‌های انجام شده سود کلانی نیز از طریق تبلیغات و سایر ارزش‌های افزوده کسب کنند. ولی بسیاری از این شرکت‌ها مانند واتس‌اپ وابسته به سرویس‌های جاسوسی هستند که هزینه‌های آن‌ها را دولت‌هایشان تامین می‌کنند و نیازی به انجام تبلیغات برای کسب در آمد ندارند و برخی از آن‌ها نیز شرکت‌های تجاری هستند که به درآمد تبلیغاتی قانع نیستند و برای کسب درآمد بیشتر به دیتا ماینینگ و فروش اطلاعات می‌پردازند. 
 
  نرم‌افزارهای خارجی در کجا ممنوع است
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه کشورهای زیادی اجازه فعالیت به اینگونه نرم‌افزارهای ارتباطی خارجی موبایلی نمی‌دهند، گفت: به عنوان مثال به تازگی مجلس دومای روسیه مصوب کرده تمامی خدمات اینترنتی این کشور که سرورهای آن‌ها در خارج از روسیه قرار دارد به داخل روسیه منتقل شود و درغیر این صورت فیلتر می‌شوند. خرم آبادی گفت: همچنین کشورهای زیادی مانند عربستان، مصر، پاکستان، هند، ویتنام، فعالیت اینگونه نرم‌افزارهای ارتباطی خارجی موبایلی را در کشور خود ممنوع کرده یا موضوع ممنوعیت آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.