سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 3, 2014
12:18 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61985

زبان برنامه‌نویسی بیسیک پنجاه‌ ساله شد

در تاریخ اول می سال 1964 گروهی از دانشجویان دانشگاه دارتموث با مدیریت "جان کِمِنی"(John Kemeny) و "توماس کورتز"(Thomas Kurtz) محصولی ویژه‌ای تولید کردند و نام آن را «زبان برنامه‌نویسی BASIC» گذاشتند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، زبان برنامه‌نویسی BASIC در ابتدا ساخته شد تا دانشجویان دانشگاه دارتموث بتوانند بتوانند با آن برنامه‌های مورد نظر خود را بنویسند و حتی اگر در زمینه علوم رایانه هم دانش زیادی ندارند، بتوانند به راحتی از این نرم‌افزار استفاده کنند.
 
این زبان برنامه‌نویسی هم مانند دیگر محصولات مشابه شاخه‌های مختلفی را شامل می‌شد و هر یک از آن‌ها امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران می‌گذاشتند. با گذشت مدتی این زبان برنامه‌نویسی گسترش فراوان یافت و از Sinclair BASIC گرفته تا Microsoft BASIC، شرکت‌های مختلف روی آن سرمایه‌گذاری کردند.
زبان برنامه‌نویسی BASIC آن روزها به گونه‌ای ساخته شده بود که به کاربران امکان یادگیری برنامه‌نویسی را می‌داد. 
 
در طول دهه 1980 میلیون‌ها نسخه از نشریات و کتاب‌های حاوی برنامه‌های BASIC فروخته شد و شرایط لازم برای یادگیری از این زبان را فراهم می‌کرد و به کاربران امکان می‌داد نحوه کپی کردن و اصلاح کردن کدها را بیاموزند.
 
یادگیری این زبان برنامه‌نویسی برای علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای هم الزامی به نظر می‌رسید. زیرا آگاهی از نحوه استفاده کدهای BASIC به آن‌ها امکان می‌داد مراحل بازی را تغییر دهند، عمر خود را در بازی بیشتر کنند و کدهای تقلبی برای خود بسازند.
 
اما امروز تولد 50 سالگی BASIC جشن گرفته می‌شود و علاقمندان به علوم رایانه و برنامه‌نویسان همچنان علاقه زیادی به استفاده از این محصول دارند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.