تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

May 3, 2014
13:11 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 61994

چتر نظارت الکترونیکی بیمه مرکزی گشوده می‌شود

شاخص‌های نظارتی بر صنعت بیمه مکانیزه رصد می‌شوند.
به گزارش عصر ارتباط، بیمه مرکزی راه‌اندازی سیستم مکانیزه نظارت بر صنعت بیمه را در سال 93 در دستور کاری خود قرار داد.
 
مهدی نوروزی‌، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت :«از آنجا که یکی از وظایف بیمه مرکزی نظارت بر صنعت بیمه است، از اواخر سال گذشته و بر اساس مقررات و آیین‌‌نامه‌های موجود شناسایی شاخص‌های نظارتی آغاز و مستندات آن آماده شد. در حال حاضر در مرحله تحلیل و طراحی هستیم تا به‌زودی این سیستم اجرایی شود.»
 
نوروزی در پاسخ به اینکه آیا بررسی شاخص‌ها به‌صورت آنلاین خواهد بود گفت‌: «دو رویکرد آنلاین و آفلاین وجود دارد که به نوع رشته و بیمه‌نامه بستگی دارد. از آنجا که بیمه‌نامه سند معتبری است، فرضا بیمه‌نامه‌ای که امروز خریداری می‌شود یک‌سال اعتبار دارد و گاهی هم بیشتر برای همین در برخی موارد لازم است که این نظارت به‌صورت آنلاین باشد؛ بنابراین باید زیرساخت‌هایش آماده شود و گاهی نیازی به آنلاین‌بودن نیست.»
او در خصوص تطبیق اطلاعات شرکت‌های بیمه‌ای با شاخص‌های نظارتی گفت: «ما به دنبال این هستیم که هنگام صدور هر بیمه‌نامه و پرداخت خسارت مربوط به هر بیمه‌نامه شاخص‌های نظارتی با آن چک و تطبیق داده شوند. برای همین راه‌اندازی این سیستم کار بزرگی محسوب می‌شود؛ زیرا گاهی تا 200 شاخص حتی میزان توانایی شرکت‌ها نیز باید بررسی شود.»
شاخص‌های نظارتی صنعت بیمه قرار است در رتبه بندی شرکت‌های بیمه‌ای مورد توجه قرار بگیرند و یا زنگ خطری برای واحدهای نظارت در هنگام تخلف شرکت‌های بیمه خواهند بود؟ نوروزی در پاسخ به این سوال گفت: «در رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای عوامل مختلفی می‌تواند دخیل باشد که صرفا نمی‌تواند شاخص‌های نظارتی باشد. بحث رتبه‌بندی شرکت‌ها بحث دیگری است، اما ما به عنوان منبع اطلاعاتی می‌توانیم منبع تغذیه این بخش هم باشیم. از سوی دیگر در سیستمی که در حال پیاده‌سازی آن هستیم می‌توان نسبت به صدور بیمه‌نامه‌هایی که خارج از چارچوب و مقررات صادر می‌شوند هشدار داد تا عملا کارتابلی باشد که فرایند نظارت از طریق آن صورت بگیرد.»
 
از اطمینان پیامکی تا استعلام بین شرکتی
بیمه مرکزی در اواخر سال گذشته در خصوص بیمه‌نامه‌های شخص ثالث امکانی را فراهم کرد که به موجب آن پس از ثبت بیمه‌نامه در سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (‌سنهاب‌) برای بیمه‌گذاران پیامک ارسال می‌شود.
نوروزی در خصوص این خدمت گفت: «فارغ از ارسال پیامک به بیمه‌گذارانی که بیمه نامه خریده‌اند، این امکان فراهم شده که یک هفته پیش از انقضای بیمه‌نامه شخص ثالث، سیستم به‌طور مکانیزه پیامکی برای بیمه‌گذار ارسال ‌کند و به او اطلاع دهد یا  توصیه ‌کند که به تمدید بیمه‌نامه خود بپردازد.»
سنهاب که از دی‌ماه سال 91 راه‌‌اندازی شده، قرار بود با تکمیل اطلاعات مربوطه، این امکان را فراهم کند تا شرکت‌ها برای تکمیل اطلاعات در زمینه صدور بیمه‌نامه خودرو از این بستر استعلام جویند. نوروزی در این زمینه گفت: «در خصوص سامانه خودرو جمع‌بندی‌های خوبی انجام شده، به‌طور‌ی‌که منابع و سرورها تهیه شده و به‌زودی استعلام میان شرکتی در سیستم خودرو تکمیل می‌شود. در این صورت برای هر بیمه‌نامه خودرو که صادر می‌شود می‌توان استعلام‌های لازم بین شرکتی را از بیمه مرکزی دریافت کرد.»
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.