گوشی

May 7, 2014
12:07 چهارشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62057

کهکشان پنجم سامسونگ یا هشتمین غول HTC؟

با نگاهی به دیوارهای شهر متوجه خواهید شد که دو غول جدید شرکت‌های سامسونگ و اچ تی سی به بازار روانه شده‌ و در حال رقابت با یکدیگر هستند. اما کدام یک پیروز میدان می‌شود، hTC One M8 یا Samsung Galaxy S5؟
 
 
هردوی این گوشی‌ها پرچمدار برند خود به حساب می‌آیند، به علاوه قیمت آن‌ها نیز تقریبا در یک سطح قرار دارد.
 
M8 اچ تی سی وان
 
این گوشی بدنه‌ای 160 گرمی دارد؛ شاید این وزن نسبتا زیاد به دلیل استفاده 90 درصد فلز در ساخت بدنه آن باشد. وزن گوشی به راحتی در دست کاربر پخش می‌شود و این موضوع سبب شده فرد هنگام مکالمه احساس خستگی نکند. البته نباید این نکته را از قلم انداخت که M8 از لحاظ طراحی بشدت شبیه مدل‌های قبلی شرکت hTC است.
 
HTC One (M8)
 
قطر این محصول 9.4 میلیمتر است که در مقایسه با سایر گوشی‌ها در رده‌ای متوسط قرار می‌گیرد. در قسمت‌های کناری گوشی محل قرارگیری سیم کارت، کارت حافظه و دکمه کم و زیاد کردن صدای دستگاه به چشم می‌خورد. کاربر باید M8 را بوسیله دکمه که در قسمت بالایی دستگاه تعبیه شده روشن کند.
 
هنگامی که از جلو به M8 نگاه می‌کنیم با دوبلندگو مواجه خواهیم شد. در قسمت بالایی گوشی یک دوربین ثانویه و چند سنسور قرار گرفته که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. پشت گوشی نیز دو دوربین و فلش LED تعبیه شده که در بخش دوربین به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
 
Galaxy S5 سامسونگ
 
این محصول 15 گرم از رقیب خوب سبک‌تر طراحی شده اما بدنه‌اش همچون سایر گوشی‌هایی که ‌می‌توان در بازار پیدا کرد پلاستیکی است. البته سامسونگ سعی کرده از جنس مرغوبی از پلاستیک در دستگاه استفاده کند اما با این حال بازهم انتقادهایی زیادی به خاطر این موضوع به این شرکت وارد شد.
 
طراحی قسمت پشت دستگاه ممکن است شما را به یاد کیف سامسونت بیندازد. S5 شباهت بسیاری به پرچم دار قبلی سامسونگ یعنی S4 دارد. همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ دوربین اصلی و فلاش در قسمت پشتی دستگاه به چشم می‌خورند. البته ابتکاری جدید در کنار این دو گزینه نیز بوجود آمده که با سلامتی کاربر ارتباط دارد، که به آن‌ها خواهیم پرداخت.
 
Samsung Galaxy S5
 
اما در قسمت پشتی سامسونگ بلندگوی دستگاه به چشم می‌خورد که قدرت پخش صدای آن در مقایسه با M8 از کیفیت پایین‌تری بهره می‌برد. در بالای قسمت جلویی دستگاه، بالای صفحه نمایش، سنسورها و دوربین ثانویه S5 درنظر گرفته شده‌اند. دکمه‌های میان‌بر و سنسور اثر انگشت نیز در زیر صفحه نمایش قرار دارند.
 
کاربر می‌تواند نحوه ورود خود به دستگاه را از طریق سنسور اثرانگشت تعریف کند. برای این کار باید اطلاعات انگشتان خود را به دستگاه بدهد. ایرادی که می‌توان به سنسور اثرانگشت S5 وارد کرد این است که کاربر باید برای هر بار ورود، یک بار انگشت خود را از بالا به پایین روی سنسور بکشد. این موضوع باعث می‌شود که بعضی مواقع دستگاه نتواند انگشت را به درستی شناسایی کند. بهتر بود سامسونگ از همان سنسوری استفاده می‌کرد که کاربران درحال استفاده آن در iPhone 5S هستند.
 
قطر این دستگاه 8.1 میلیمتر بوده و درمقایسه با رقیب خود در این زمینه پیروز از میدان بیرون آمده است. دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه، آنالوگ کم و زیاد کردن صدای گوشی و سوکت هدفون در قسمت کناری S5 تعبیه شده‌اند.
 
صفحه نمایش
 
اندازه صفحه نمایش گوشی M8 به میزان 12.5 سانتی متر (پنچ اینچ) درنظر گرفته شده که وضوح FullHD را به کاربرانش ارائه می‌دهد. در کنار وضوح صفحه‌نمایش باید به مبحثی که عنوان آن تراکم پیکسلی است هم توجه داشت. درواقع تراکم پیکسلی به تعداد مربع‌های بسیار کوچکی گفته می‌شود که در هر 2.5 سانتی‌متر مربع (یک اینچ) وجود دارند.
 
اگر به هر اندازه تعداد این مربع‌های کوچک افزایش پیدا کند وضوح و شفافیت تصویر نیز بیشتر خواهد شد. در این زمینه M8 در هر 2.5 سانتی‌متر مربع 441 پیکسل را به نمایش گذاشته که این عدد از کیفیت بالای صفحه‌نمایش این گوشی خبر می‌دهد.
 
شرکت سازنده برای اینکه بتواند امکان تایپ 10 انگشتی را برای کاربرانش مهیا کند، حالت لمسی این دستگاه را بگونه‌ای طراحی کرده که می‌تواند از 10 انگشت بصورت همزمان پشتیبانی کند. علاوه بر این صفحه‌نمایش M8 به فناوری ضد خش Corning Gorilla Glass 3 که از افتادن خط و خش روی صفحه‌نمایش M8 جلوگیری می‌کند، مجهز است.
 
فناوری استفاده شده در صفحه نمایش این گوشی Super LCD 3 است که درمقایسه با صفحه نمایش S5 از شفافیت و نور کمتری بهره می‌برد.
 
صفحه نمایش S5
 
اندازه صفحه نمایش S5 به میزان 12.8 سانتی متر (5.1 اینچ) در نظر گرفته شده که در مقایسه با رقیقب خود 0.3 سانتی متر بزرگتر است. اگرچه تراکم پیکسلی این گوشی FullHD عدد 432 پیکسل در هر اینچ را به خود اختصاص داده که نسبت به رقیبش 9 پیکسل در هر اینچ کمتر به نظر می‌رسد اما روشنایی صفحه نمایش به دلیل استفاده از تکنولوژی Super Amoled نسبت به M8 بیشتر است.
 
همچنین S5 همچون M8 از فناوری ضد خش Corning Gorilla Glass 3 بهره می‌برد. به علاوه کاربران S5 می‌توانند با استفاده از 10 انگشت خود روی این دستگاه تایپ کنند.
 
دوربین M8
 
همانطور که در بالا اشاره شد دو دوربین در پشت M8 به چشم می‌خورند. ممکن است در دید اول با خود فکر کنید که کاربرد این دو دوربین برای ثبت تصاویر بصورت سه بعدی است درصورتی که این موضوع صحت ندارد. درحقیقت دوربین اصلی دستگاه تصویر را به ثبت می‌رساند و دوربین دوم اطلاعات محیط اعم از فاصله اشیا تا گوشی را ذخیره می‌کند.
 
کاربر بعد از ثبت تصویر می‌تواند مشخص کند که فوکوس روی چه شی در تصویر باشد. می‌توان گفت این خلاقیت ترکیب نوعی ویژگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با یکدیگر است بدین صورت که در ابتدا اطلاعات محیط توسط دوربین دوم ضبط شده و بعد از تعیین نقطه فوکوس بقیه اشیا توسط نرم افزار گوشی مات می‌شوند.
 
وضوح دوربین اصلی M8 چهار مگاپیکسل است که البته این موضوع روی کیفیت تصاویر تاثیر چندانی ندارد. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که مگاپیکسل یک ترفند تبلیغاتی برای جذب مشتریان بیشتر است. درواقع وضوح یا همان مگاپیکسل در چاپ عکس‌ها به کار می آید. کمتر کاربری را می‌توان پیدا کرد که عکس‌های دوربین موبایلش را چاپ کند به علاوه مگاپیکسل چهار برای چاپ تصاویر یک کاربر خانگی کفایت می‌کند.
 
علاوه بر این دو دوربین، دوربین دیگری با وضوح پنج مگاپیکسل در قسمت جلویی دستگاه در نظر گرفته شده است. در بررسی دوربین M8 باید گفت که این دستگاه یکی از کاملترین نرم افزارهای موجود مختص به دوربین روی دستگاه‌های تلفن همراه را داراست.
 
دوربین S5
 
این گوشی مجهز به دو دوربین است که یکی از آن‌ها در پشت دستگاه و دومی در بالای صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است. وضوح دوربین اصلی دستگاه که در پشت آن قرار دارد، 13 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. دوربین دوم دستگاه که در بالا صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده وضوحی معادل 2.1 مگاپیکسل دارد و کیفیت آن برای مکالمه‌های تصویری مناسب به نظر می‌رسد.
 
سامسونگ همچون Note 3.0 امکان فیلمبرداری 4k که کیفیتی چهار برابر فول اچ دی را به کاربران ارائه می‌دهد را در این گوشی فراهم کرده است. البته زمانی می‌توان این کیفیت را احساس کرد که دستگاه پخش‌کننده تصویر نیز از این تکنولوژی بهره ببرد. درحال حاضر می توان گفت تلویزیون‌های 4k بسیار گران قیمت هستند و کاربران چندان جذب آنها نمی‌شوند.
 
به علاوه دوربین بسیار ریزی در زیر دوربین اصلی دستگاه کار گذاشته شده که وظیفه آن تعیین میزان سلامت کاربر از طریق انگشت وی است. درحقیقت کاربر انگشت خود را روی این قسمت از گوشی قرار می‌دهد و بعد از گذشت زمانی کوتاه S5 اطلاعاتی را در مورد سلامت فرد به او اعلام می کند.
 
مقاومت در برابر آب و خاک
 
از دیگر ویژگی‌های S5 که در M8 دیده نمی‌شود می‌توان به مقاومت آن در برابر گرد و غبار و آب اشاره کرد. شرکت سامسونگ در Galaxy S5 از فناوری IP67 برای جلوگیری از نفوذ آب و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک در گوشی استفاده کرده است.
 
عدد اول در این فناوری از میزان مقاومت گوشی در برابر گرد و غبار خبر می‌دهد و این عدد هر اندازه بزرگتر باشد، میزان مقاومت آن در برابر غبار بالاتر خواهد بود. سقف این عدد شش است و عدد پنج از مقاومت کاملا دستگاه در برابر گرد و خاک خبر می‌دهد.
 
عدد دوم هم میزان مقاومت S5 در مقابل آب را بازگو می‌کند، سقف این عدد هشت است و این موضوع بدین معناست که کاربر می‌تواند تا 30 دقیقه گوشی را تا عمق یک متر و 30 سانتی‌متر به زیر آب فرو ببرد.
 
از ایرادهای این دستگاه در زیر آب می توان به کار نکردن حالت لمسی صفحه نمایش اشاره کرد. به علاوه بهتر بود سامسونگ دکمه شاتر برای عکاسی با این دوربین را درنظر می گرفت تا دیگر برای ثبت تصاویر در زیر آب احتیاجی به آنالوگ کم و زیاد کردن صدای گوشی نباشد.
 
سخت‌افزار
 
ورژنی که کاربران در ایران آن را تهیه می‌کنند، به یک پردازنده 2.3 گیگاهرتزی چهار هسته ای مجهز است. درحقیقت به هر اندازه تعداد هسته‌ها افزایش پیدا کند، قدرت پردازشگر نیز بیشتر می‌شود البته این موضوع تا زمانی صدق می‌کند که تمام هسته‌ها با هم کار کنند.
 
دررابطه با فرکانس دستگاه‌ها، هراندازه این فرکانس بیشتر شود، روی سرعت نقل و انتقال داده‌ها تاثیرگذار خواهد بود. درحال حاضر پردازنده M8 ورژن 2.5 گیگاهرتزی و S5 قوی‌ترین پردازنده در بین گوشی‌های موجود محسوب می‌شود.
 
همچنین در تمام دستگاه‌های کامپیوتری از قطعه به نام حافظه موقت یا رم استفاده می‌شود. وظیفه رم ایجاد تعادلی نسبی بین حافظه دستگاه و پردازنده است. درحقیقت هرقدر رم دستگاه بالاتر باشد امکان هنگ کردن آن کاهش پیدا می‌کند. بیشترین رم موجود برای دستگاه‌های موبایل سه گیگابایت است که روی Xperia Z2 و Samsung Galaxy Note 3.0 به چشم می‌خورد. رم M8 با ظرفیت دو گیگابایت یک پله پایین تر از دو دستگاه نام برده شده قرار می‌گیرد.
 
اما دستگاه جدید سامسونگ به یک پردازنده 2.5 گیگاهرتزی چهار هسته‌ای مجهز است و از این لحاظ در ایران رقیب خود یعنی M8 را شکست می‌دهد. سامسونگ روی این گوشی خود از یک رم دو گیگابایتی استفاده کرده بهتر بود این شرکت همچون Note 3.0 روی S5 یک رم سه گیگابایتی قرار می‌داد.
 
تست گرافیکی Nena Mark 2
 
نرم‌افزار Nena Mark 2 در حقیقت برای تست گرافیک دستگاه‌های موبایل بوده و برحسب موتورهای گرافیکی با قدرتی متوسط نوشته شده است. میزان عملکرد گرافیک دستگاه در این نرم‌افزار با عددی که حداکثر سقف آن 60 است سنجیده می‌شود.
 
این عدد که به آن FPS می‌گویند تعداد تصاویری است که در یک ثانیه از جلوی چشم کاربر عبور می‌کند. هراندازه این عدد بیشتر باشد عملکرد گرافیکی دستگاه بالاتر خواهد بود چراکه تصاویر بدون هیچ اشکالی اجرا می‌شوند. چشم انسان معمولا تعداد 30 تصویر و بیشتر را در یک ثانیه به سختی تشخیص می‌دهد. در بررسی انجام شده توسط این برنامه گوشی سامسونگ توانست محصول اچ تی سی را شکست دهد. S5 در این برنامه عدد 60 فریم در ثانیه را به خود اختصاص داد در حالی که M8 امتیاز 58.8 را بدست آورد.
 
تست کلی An TuTu Benchmark 4.0
 
این نرم‌افزار که مخصوص موبایل است، سخت‌افزار گوشی را به صورت کلی بررسی می‌کند و در نهایت امتیازی را به گوشی اختصاص می‌دهد؛ این امتیاز در کنار امتیاز سایر گوشی‌ها بصورت نمودار به نمایش گذاشته می‌شود. در این تست S5 با امتیاز 37913 در رده بالاتری از M8 قرار گرفت. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که M8 در این برنامه امتیاز 34088 را به خود اختصاص داد.
 
رده بندی در برنامه An Tu Tu به شرح زیر است:
 
Samsung Galaxy S5
 
Samsung Galaxy Note 3.0
 
hTC One M8
 
مطمئنا اگر ورژن 2.5 گیگاهرتزی hTC در این رقابت شرکت می‌کرد امتیاز بالاتری را بدست می آورد.
 
نرم‌افزار، باتری، حافظه و قیمت
 
گوشی M8 همچون رقیب خود مجهز به اندروید 4.4 موسم به کیت کت است. حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایت بوده که 10 گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد. از لحاظ ظرفیت باتری کاربر می‌تواند بوسیله M8 تا 20 با سیم‌کارت نسل سوم و تا 14 ساعت با سیم‌کارت نسل دوم به مکالمه بپردازد. این گوشی در بازار ایران به قیمتی معادل دو میلیون 300 تا دو میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
اما گوشی سامسونگ مجهز به سیستم عامل کیت کت است. کاربر بوسیله S5 می تواند تا 21 ساعت به مکالمه بپردازد. درحقیقت ظرفیت باتری این دستگاه کمی از M8 بیشتر در نظر گرفته شده است. حافظه داخلی S5 نیز همچون 16 گیگابایت بوده که فرد می تواند از 10 گیگابایت آن استفاده کند. S5 در بازار ایران قیمتی بین دو میلیون و 200 تا دو میلیون و 300 هزار تومان دارد.
 
به گزارش ایسنا، در مورد S5 باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که این دستگاه از طریق پورت Micro USB 3.0 به کامپیوتر متصل می شود. درحقیقت اگر کامپیوتر کاربر از این تکنولوژی بهره ببرد سرعت انتقال داده به گوشی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. این فاکتور در M8 مانند سایر گوشی‌ها Micro USB 2.0 است.
 
جمع‌بندی
 
بصورت کلی نمی‌توان در مورد این موضوع که کدام یک از این گوشی‌ها برای یک کاربر مناسب‌تر است نظر قطعی داد. درحقیقت این موضوع با نیازهای کاربری فرد ارتباط مستقیم و خود او باید تصمیم بگیرد که کدام گزینه می‌تواند نیازهایش را برطرف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.