May 7, 2014
15:43 چهارشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62092

سه‌چهارم کشورهای جهان به دنبال راه‌اندازی LTE هستند؛ ایران: اندرخم 3G!

نتایج حاصل از بررسی‌های جدید حاکی از آن است که سه‌چهارم کشورهای جهان از طریق اپراتورهای موبایلی خود سعی می‌کنند به خدمات مخابراتی و ارتباطی LTE مجهز شوند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، "انجمن جهانی تولیدکنندگان تجهیزات موبایلی"(GSA) بر اساس مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده است که 150 کشور که در مجموع 497 اوپراتور تلفن همراه را در خود جا داده‌اند تلاش می‌کنند به سیستم خدمات LTE مجهز شوند.
 
 
تا کنون 288 شبکه مخابراتی LTE به صورت رسمی در 104 کشور جهان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و همچنان بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
 
بخش اعظم اپراتورهای عرضه کننده خدمات LTE بر اساس استاندارد تقسیم‌بندی شده فرکانس‌های دوتایی(FDD) راه‌اندازی شده است. بیشتر شبکه‌های LTE در جهان از طیف باند مخابراتی 1800 مگاهرتز(باند 3 سیستم 3GPP) استفاده می‌کنند و این باند مخابراتی برای 43 درصد شبکه‌های LTE جهان به کار گرفته می‌شود.
 
در مجموع 124 اوپراتور تلفن همراه در جهان خدمات LTE را با طیف باند مخابراتی 1800 مگاهرتز در 64 کشور جهان در اختیار مشترکان خود می‌گذارند که البته در کنار آن شبکه‌های تک‌باندی و چند باندی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اما فناوری بعدی که در این راستا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد تطابق با طیف باند مخابراتی 2.6 گیگاهرتز(باند 7) است که در 26.7 درصد از شبکه‌های مخابراتی LTE استفاده می‌شود و پس از آن هم طیف باند مخابراتی 800 مگاهرتزی(باند 20) در 13.5 درصد شبکه‌ها استفاده می‌شود. همچنین، سیستم AWS(باند 4) در 8.3 درصد از شبکه‌های مخابراتی LTE به کار می‌رود.
 
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این در حالی است که خدمات نسل سوم در ایران همچنان در انحصار یک اپراتور باقی مانده و مجوزهای لازم و تکه باند رادیویی، عملا به اپراتورهای دیگر هنوز اختصاص داده نشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.