رگولاتوری

May 17, 2014
11:25 شنبه، 27ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62260

وزیر ارتباطات از رتبه 13 تا 15 IT کشور در خاورمیانه خبر داد!

چهارمین جشنواره ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در روز جهانی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با حضور رییس جمهوری آغاز به کار کرد.

 
محمود واعظی – وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات – در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت ارتباطی کشور پرداخت و گفت: براساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات تا شش ماه آینده در دنیا حدود سه میلیارد کاربر اینترنت وجود خواهد داشت و تقریبا حدود 45 درصد خانواده‌ها به اینترنت دسترسی خواهند داشت. همچنین در سراسر جهان حدود هفت میلیارد نفر کاربر تلفن همراه خواهند بود.
 
وی در ادامه با تاکید بر نقش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: بر همین اساس هر کشوری که بتواند سریع‌تر و هدفمندتر از این اسباب بهره گیرد زمینه رشد خود را فراهم کرده است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: نزدیک به 10 سال است که کشورهای مختلف دنیا ایجاد شبکه‌های باند پهن را در برنامه‌های ملی خود قرار داده و با استفاده از این موضوع امکانات متنوعی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده‌اند.
 
واعظی همچنین عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه این گونه عنوان شده که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات حدود 60 درصد خانواده‌ها و صد درصد کسب و کارها به اینترنت دسترسی داشته باشند اما میزان پیشرفت برنامه در ابتدای دولت حدود 15 درصد بود و به همین دلیل در شاخص‌های بین‌المللی ایران در رتبه‌های 13 تا 15 خارمیانه قرار می گرفت در حالی که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به دومین کشور در این حوزه تبدیل شویم.
 
وزیر ارتباطات در ادامه با تاکید بر این‌که در حال حاضر وضعیت دسترسی به خصوص در کاربران خانگی با وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد اظهار کرد: امیدواریم نیمه دوم امسال مردم با استفاده گسترده از نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه شاهد دسترسی به شبکه باند پهن باشند. همچنین تلاش ما بر آن است که طی دو سال باقیمانده از برنامه پنجم توسعه عقب ماندگی‌ها را نیز جبران کنیم.
 
واعظی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات قادر خواهیم بود در تمام کشور و به ویژه نقاط محروم و کم توسعه یافته و روستاها به اینترنت دسترسی باشیم و امروز هم پروژه دسترسی 4100 روستا به شبکه به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
وی همچنین بازنگری در پروانه‌های حوزه ارتباطات تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: قرار است در سال جاری نسبت به صدور پروانه‌های جدید در این حوزه نیز اقدام شود.
 
او در ادامه صحبت‌های خود به راه اندازی پروژه ارتباطی تهران و اصفهان با ظرفیت 400 گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد و یادآور شد: در این پروژه از تجهیزات داخلی بهره گیری شده است.
 
وزیر ارتباطات با یادآوری این که ایران در مسیر بزرگراه ارتباطی آسیا و اروپا قرار دارد، یادآور شد: در حال حاضر راه ارتباطی این بزرگراه افزایشی چهار برابری خواهد داشت.
 
واعظی از اتصال هفت مرکز داده در مرکز هفت استان خبر داده و اظهار کرد: سیاست ما حمایت از تحقیق و تولید در کشور است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این ظرفیت را داریم که در این حوزه تا پایان امسال 30 هزار فرصت شغلی و طی دو سال آینده هر سال حدود صد هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.