رگولاتوری

May 18, 2014
9:35 یکشنبه، 28ام اردیبهشتماه 1393
کد خبر: 62268

تاکید وزیر ارتباطات بر بازنگری پروانه‌های قدیمی و صدور پروانه‌های جدید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بازنگری در پروانه‌های حوزه ارتباطات تا پایان امسال و صدور پروانه‌های جدید در سال جاری خبر داد.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، محمود واعظی، در چهارمین جشنواره ملی فاوا که به مناسبت روز جهانی ارتباطات صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که با ورود نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه در کشور در نیمه دوم سال جاری شاهد تحول جدی در شبکه تلفن همراه کشور باشیم.
وی اظهار داشت: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی را تا پایان سال داشته و طی دو سال آینده هر سال حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه ایجاد می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در دهه گذشته شاهد رشد چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا بوده‌ایم، گفت: پیشرفت این حوزه در عرصه‌های مختلف بشری تاثیر داشته و استفاده خردمندانه از این ابزار یک اصل است.
وی افزود: براساس آمارهایی که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات ارائه شده است، ظرف شش ماه آینده تعداد کاربران اینترنت به سه میلیارد نفر می‌رسد.
واعظی، میزان افزایش سالانه حجم اطلاعات الکترونیکی را ۴۰ درصد در دنیا عنوان کرد و گفت: تعداد مشترکان تلفن همراه براساس گزارش اتحادیه جهانی مخابرات تا شش ماه آینده به هفت میلیارد مشترک خواهد رسید. همچنین ظرفیت پهنای باند اینترنت نیز تا سال ۲۰۲۰ تا هشت برابر افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه اگر هر ملتی از این ظرفیت‌ها بیشتر، سریع‌تر و هوشمندانه‌تر بهره بگیرد، اسباب رشد خود را فراهم کرده گفت: برهمین اساس کشور ما در رشد اقتصادی خود ایجاد و گسترش شبکه پهن باند و بهره گیری از امکانات شبکه ملی اطلاعات را یک الزام می‌داند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده از خدمات حوزه ICT را برای رونق بنگاه‌های اقتصادی یک شرط مهم دانست و گفت: مطابق برنامه پنجم توسعه موظف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات با هدف دسترسی ۶۰ درصدی خانوار ها و صد در صدی کسب و کارها هستیم که در ابتدای دولت یازدهم ۱۵ درصد این هدف محقق شده بود.
واعظی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: کشور ما در این بعد تا رسیدن به سطح مطلوب خود فاصله زیادی در پیش دارد و باید تا پایان برنامه پنجم جایگاه دوم منطقه را به خود اختصاص دهد.
وی اهداف دولت تدبیر و امید را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو جنبه اساسی خلاصه کرد و گفت: در بعد اول توسعه فناوری اطلاعات را به عنوان موتور محرک و توانمند ساز در تمامی امور اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی می دانیم.
وی ادامه داد: از بعدی دیگر نیز هوشمند سازی و چابک سازی دولت را جهت ارتقا خدمات دولتی ، کاهش هزینه ها و تسهیل دسترسی مردم به فناوری های نوین، کمک به کسب و کارها و بنگاههای اقتصادی و همچنین شفاف سازی در ارائه خدمات به مردم را خواهانیم.
وی با تاکید بر لزوم جبران عقب افتادگی ها در کشور گفت: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات قادر خواهیم بود در تمام کشور و به ویژه نقاط محروم و کم توسعه یافته و روستاها به اینترنت دسترس داشته باشیم و امروز هم پروژه دسترسی ۴۱۰۰ روستا به شبکه به بهره‌برداری خواهد رسید.
واعظی همچنین به راه اندازی پروژه ارتباطی تهران و اصفهان با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد و یادآور شد: در این پروژه از تجهیزات داخلی بهره‌گیری شده است.
وزیر ارتباطات با یادآوری این که ایران در مسیر بزرگراه ارتباطی آسیا و اروپا قرار دارد، و به دنبال تبدیل شدن به هاب منطقه است یادآور شد: در حال حاضر راه ارتباطی این بزرگراه افزایشی چهار برابری خواهد داشت.
واعظی از اتصال هفت دیتا سنتر در مرکز هفت استان خبر داده و اظهار کرد: سیاست ما حمایت از تحقیق و تولید در کشور است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این ظرفیت را داریم که در این حوزه تا پایان امسال ۳۰ هزار فرصت شغلی و طی دو سال آینده هر سال حدود صد هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین توجه ویژه شورای عای فضای مجازی و نگاه مثبت حاکم در کشور برای ارائه خدمات الکترونیکی را امری مثبت خواند و گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توانیم به عنوان عامل توانمند ساز در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور مثمر ثمر باشد
وی در پایان تاکید کرد که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر لایه ای چه تصمیم گیری و چه در لایه های اجرایی باید کنار هم باشیم تا روند رشد و توسعه آن را تسهیل کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.