امنیت

فناوری اطلاعات

May 23, 2014
13:22 جمعه، 2ام خردادماه 1393
کد خبر: 62312

جاسوسی سایبر؛ نخستین شکایت رسمی آمریکا علیه چین

internet user.jpg

آمریکا برای نخستین بار چین را به صورت رسمی به جاسوسی سایبری متهم و علیه پنج عضو ارتش چین به اتهام حملات هکری به شرکت‌های آمریکایی اعلام جرم کرد.
 
شبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، وزارت دادگستری آمریکا در واشنگتن روز دوشنبه اعلام کرد علیه پنج عضو ارتش چین به اتهام حملات هکری به شرکت‌های آمریکایی اعلام جرم شده است.
 
شرکت‌های هدف حمله شش شرکت فعال در حوزه‌های برق هسته‌ای، فناوری سولار و فلزات هستند که از جمله آنها می‌توان به یونایتد استیتس استیل، آلکوآ و آلجنی تکنولوجیز اشاره کرد.
 
نیروگاه USW هم هدف این حملات قرار گرفته است. در همه این موارد، هدف جاسوسی صنعتی بوده است.
 
این شکواییه بیشتر ماهیت نمادین دارد. در عمل، بنا به این حکم این افراد از سفر به آمریکا یا کشورهای دارای معاهده‌ای برای استرداد افراد تحت تعقیب منع شده اند.
 
دولت پکن هنوز در این باره موضع گیری نکرده است. بنا به ارزیابی آمریکا، حملات متعدد هکری از مبدا چین به این کشور صورت می‌گیرد.
 
کارشناسان در این باره اتفاق نظر ندارند که این اعلام جرم تا چه حد می‌تواند اثربخش باشد. اما جیمز لوئیس، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی می‌گوید این اقدام "سیگنالی آشکار" است. برخلاف او، اریک جانسون از دانشگاه واندربیلت ابراز تردید می کند که چنین اقدامی بتواند جلوی چین را بگیرد.
 
تعلیق همکاری‌های سایبری چین با آمریکا
 
کمتر از دو ماه پس از اینکه چین و آمریکا برسر همکاری‌های امنیت سایبری با یکدیگر به توافق رسیدند، چین پس از محکوم شدن پنج هکر ارتش این کشور به جرم جاسوسی سایبری، همکاری‌های خود با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.
براساس گزارش NBC، وزیر امور خارجه چین در بیانیه‌ای شدید‌الحن که آمریکا را به سرقت‌های گسترده و برنامه‌ریزی شده از خود و تخطی از قوانین بین‌المللی متهم می‌کند عنوان کرد این اتهامات عامدانه و ساختگی روابط چین و آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.
 
به گفته وزیر امور خارجه چین، این کشور در همین راستا تصمیم به تعلیق فعالیت‌های گروه سایبری چین-آمریکا گرفته‌است، گروه دیپلماتیک رده بالایی که هردو کشور در ماه آوریل به منظور متوقف سازی جنگ‌های لفظی برسر هک‌های دولتی برسر آن به توافق رسیدند.
 
جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت آمریکا از این واکنش چین ناخشنود است و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به برگزاری کنفرانس استراتژیک و اقتصادی آمریکا-چین در ماه جولای امیدوار بوده است. به گفته وی آمریکا از تعلیق فعالیت‌های این گروه همکاری سایبری ناخشنود است اما باور دارد گفتگو بهترین راه‌حل برای رفع مشکلات موجود است. به گفته وی آمریکا انتظار دارد دولت چین بیانیه اخیر را بخشی از فرایند اجرای قانون درک کند و بداند که این اتهامات در راستای نگرانی‌هایی هستند که آمریکا داوطلبانه با چین درمیان گذاشته بود.
 
جیمز کومی رئیس FBI در گفتگو با NBC اعلام کرد که دولت چین مدتها است که به دنبال استفاده از خرابکاری‌های سایبری و بهره‌برداری اقتصادی از این پدیده برای صنایع خود است. اما بیانیه دولت چین که به دو زبان انگلیسی و چینی روی وب‌سایت وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده‌است، آمریکا را متهم به تزویر و دورویی کرده و پکن را قربانی اصلی این ماجرا معرفی کرده‌است.
 
در این بیانیه آمده‌است: افشاگری‌های عمومی متعدد نشان می‌دهند که موسسه‌های آمریکایی آشکارا در مداخله‌های سایبری، استراق سمع و جاسوسی علیه وزارت‌ها و سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و شهروندان چینی استفاده کرده‌است. چین بارها با جدیت از طرف آمریکایی خود درخواست کرده به سرعت اینگونه فعالیت‌ها را متوقف ساخته و درباره آنها توضیحاتی را ارائه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.