اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

May 23, 2014
13:52 جمعه، 2ام خردادماه 1393
کد خبر: 62322

نامه سرگشاده مدیرکل GSMA به اتحادیه اروپا

مدیرکل GSMA به نمایندگی از اپراتورهای موبایل در اروپا با بیش از 750 میلیون کاربر، نامه­ای سرگشاده به نائب­رئیس اتحادیه اروپا پیرامون اصلاح سیاست­ها در حوزه مخابرات منتشر نمود و مدعی شد این مهم منجر به تشویق سرمایه­گذاری در بخش مخابرات خواهد شد. اگرچه اروپا بیشترین ضریب نفود موبایل را در اختیار دارد اما تنها منطقه­ای است که درآمدهای آن کاهش یافته­است؛ از 162 میلیارد دلار در سال 2010 به 142 میلیارد دلار در 2013. بنابراین لزوم «اصلاح جامع در سیاستگذاری» می­تواند منجر به تشویق و تحریک سرمایه­گذاری، بهبود اتصالات و حرکت در مسیر نوآوری گردد.
 
مقایسه وضعیت نامطلوب اروپا و امریکا به گونه ای رو به رشد است که مدیرکل GSMA در این نامه اپراتورهای اروپایی و سایر بازیگران این حوزه را به «کاهش درآمدها و ارزش بازار در مقایسه با اپراتورهای امریکایی و آسیایی» هشدار می­دهد. وی همچنین می­افزاید: این مساله به توانایی و اشتیاق ما در سرمایه­گذاری زیرساخت های لازم مخابراتی برای بازگشت اروپا به مسیر رشد و اشتغالزایی لطمه وارد می کند. وی با تاکید بر نیاز به اصلاحات اساسی و ریشه ای در تنظیم مقررات جهت بهبود فعالیت، بدون موانع دست و پاگیر برای اپراتورها، «لایه های غیرضروری تنظیم مقررات» را لازمه تقویت توازن و هماهنگی رشد اروپا و مستحکم کردن جایگاه اپراتورها برای بازسازی بازارهای خود می داند. رگولیشن بی­طرفانه و منصفانه در طول زنجیره ارزش و اعمال مستمر و پایدار قوانین صرفنظر از تکنولوژی مورد استفاده، ارائه­دهندگان سرویس و مکان آن مورد نیاز است.
 
بازیگران عرصه اینترنت مانند Google و Facebook ( مخصوصاً بعد از خرید  WhatsApp) مدت طولانی است که در حال توسعه سرویس­های خود هستند و به عنوان رقیب جدی اپراتورها فعالیت می­کنند اما هیچ محدودیت و مقرراتی مشابه آنچه در مجوزهای شبکه های موبایل دیده می شود را مقابل خود نمی­بینند. اپراتورها باید از آزادی برای تجاری­سازی و توسعه مدل های جدید کسب و کار، نوآوری در ارائه سرویس­ها و شبکه برخوردار­باشند تا بتوانند شرایط سرمایه­گذاری و رقابت در بازار جهانی خود را بهبود بخشند. همچنین در پایان نیز می افزاید: بازنگری جامع در مدیریت طیف فرکانسی و سیاستگذاری با رویکردی نو جهت بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران مورد نیاز است.
 
این نامه توسط تعداد زیادی از بازیگران حوزه موبایل در اروپا، از اپراتورهای موبایل گرفته تا سیاستگذاران مورد تایید قرار گرفته است.
 
دستور جدید پارلمان اروپا: ممنوعیت دریافت هزینه‌های رومینگ بین‌الملل
 
 
سرانجام پارلمان اروپا دستور ممنوعیت دریافت هزینه‌های رومینگ بین‌الملل را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برای خدمات صوتی، پیام‌کوتاه یا دیتا از ژانویه سال 2015 صادر کرد. این اقدام در جهت تحقق بازار واحد مخابراتی اروپا انجام شده است که اخیرا توسط کمیسیون مخابراتی اروپا تصویب و اعلام شده است.
نیلی کروز رئیس کمیسیون مخابراتی اتحادیه اروپا در این باره اظهار داشت:"‌ در سال 2012 ما قول دادیم که تا پایان سال 2015 به مساله هزینه های رومینگ و دریافت آنها از کاربران در اروپا پایان دهیم و اکنون یک سال سریعتر از تعهدی که دادیم در حال نزدیک شدن به هدف هستیم."
بنا بر مذاکرات انجام شده در اتحادیه اروپا و کمیسیون مخابراتی این اتحادیه، برای ساماندهی تنظیم مقررات واحد اروپایی که در سال 2013 تصویب شد و هدف از تشکیل آن نزدیک کردن اتحادیه اروپا به یک بازار واحد مخابراتی بود، بنا شد که هزینه‌های رومینگ بین‌الملل در اروپا صفر شود، مسدود کردن یا محدود کردن دسترسی به محتوای گوناگون از میان برداشته شود، مجوزدهی طیف برای خدمات و فناوری‌های باندوسیع بی‌سیم به صورت هماهنگ انجام شده و شفافیت‌های بیشتری در قراردادهای مشترکین اعمال شود؛ به طوری که مشترکین کاملا از هزینه های اعمال شده خدماتی آگاهی پیدا کنند و در نهایت امکان تغییر عرضه کننده خدمات به راحتی برای کاربران فراهم شود.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.