سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 24, 2014
12:56 شنبه، 3ام خردادماه 1393
کد خبر: 62363

اتکای کوکاکولا به نرم‌‏افزار «کتاب سیاه» برای تولید نوشیدنی!

کوکاکولا که به محرمانه نگه داشتن فرمول نوشابه‏‌های خود معروف است، از یک نرم‌‏افزار هوشمند ویژه برای تولید آب‏میوه استفاده می‌‏کند. 
 
به گزارش وب‏‌سایت cio، دوگ بی‏پرت، معاون بخش تسریع فعالیت‏‌های کسب و کار در شرکت کوکاکولا که در نشست تجارت هوشمند آی ‏بی‏ ام سخنرانی کرده است، از نرم‏‌افزاری به نام «کتاب سیاه» (Black Book) در کوکاکولا صحبت کرده است که این شرکت فعالیت‏‌های تولید آب‏میوه خود را از طریق آن انجام می‌‏دهد. به گفته وی، کتاب سیاه یک نرم‌‏افزار تحت جاوا است که توسط شرکت Revenue Analytics طراحی شده است. این نرم‌‏افزار قادر است متغیرهای مربوط به انواع میوه‏‌ها و محصولات کشاورزی، مزه برندهای مختلف آب‏میوه‏‌ها، آب و محتویات پرتقال، حمل و نقل محصولات و تقاضای مشتریان را با هم ترکیب کند و از دل آن‌ها فرمولی برای هماهنگ کردن عملیات جهانی تولید آب‏میوه‌‏های کوکاکولا به دست دهد. 
 
کوکاکولا محصولات آب‏میوه‌‏ای خود را توسط یکی از شرکت‌‏های زیرمجموعه‌اش به نام Minute Maid روانه بازار می‌‏کند که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌‏کننده آب‏میوه در سراسر جهان است. 
 
به گفته وی، این نرم‌‏افزار تمام کارهایی را که بخش‌‏های مختلف این شرکت قبلاً از طریق برنامه‏‌های صفحه‏‌گسترده و دیگر ابزار‌ها انجام می‌‏دادند به صورت یکجا انجام می‌‏دهد و مشخص می‌‏کند که در هر سال چقدر عصاره ‏میوه- بویژه عصاره پرتقال- باید تولید شود. 
 
بی‏پرت گفته است مادرِ طبیعت هر ساله کیفت و کمیت‌‏های متفاوتی از عصاره میوه‏‌ها به شما ارزانی می‌‏دارد. پژوهش‌‏های مختلف نیز نشان می‌‏دهد مشتریان انتظار دارند برند آب‏میوه‌‏ای که انتخاب می‌‏کنند دقیقاً‌‌ همان مزه‏ای را که هر بار انتظار دارند، بدهد. کوکاکولا نیز تلاش می‌‏کند با تحلیل علمی عصاره پرتقال کیفیت مورد انتظار مشتریان خود را برآورده کند. 
 
بر اساس این گزارش، نرم‏‌افزار کتاب سیاه کوکاکولا کار خرید محصولات و مواد خام خود را نیز بر مبنای میزان تقاضاهایی که در جریان تعاملات صورت گرفته در فرایند زنجیره تامین پیش‌‏بینی می‌‏شود انجام می‌‏دهد. دکتر جان هیگ‏بیه، یکی از دانشمندان شرکت Revenue Analytics نیز درباره این نرم‏‌افزار گفته است: این نرم‌‏افزار یکی از پیچیده‏‌ترین طرح‌‏های بهینه‏‌سازی است که این شرکت تاکنون موفق به انجام آن شده است. به گفته وی سازوکار این نرم‌‏افزار حتی از سازوکار تولید هواپیما نیز پیچیده‏‌تر است. بنا بر اظهارات هیگ‏بیه، برای جمع‌‏آوری داده‌‏های مورد نیاز این نرم‏‌افزار از استودیوی زبان برنامه‌‏نویسی ILOG آی‏ بی‏ ام که ویژه طرح‏‌های بهینه‏‌سازی است و نیز از کیت‌‏ابزارهای CPLEX که ویژه فعالیت‏‌های تصمیم‏‌گیری است، استفاده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.