تلفن همراه

فناوری

May 27, 2014
12:18 سه شنبه، 6ام خردادماه 1393
کد خبر: 62396

طراحی نسل جدید مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال توسط محققان دانشگاه شریف

محققان دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار در جهان موفق به طراحی مبدلی شده‌اند که سیگنال‌های آنالوگ را در تمام فرکانس‌ها به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کند؛ این روش جدید می‌تواند تحولی در دنیای دیجیتال ایجاد کرده و کیفیت سامانه‌های دیجیتالی از جمله سامانه‌های مخابراتی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.
 
 
در گذشته اغلب فناوری‌های الکترونیکی بر پایه سیگنال‌های آنالوگ بودند. اما امروزه ابزارهای دیجیتالی، بخش بزرگی از کارهای روزمره ما را انجام می‌دهند. دستگاه‌های مختلف از رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند تا دستگاه‌های حساس پزشکی که نیاز به پردازش داده‌ها دارند همگی با فناوری‌های دیجیتالی کار می‌کنند، چرا که پردازنده‌های این سامانه‌ها تنها زبان دیجیتال را می‌فهمند.
 
علاوه بر این سالهاست که مخابرات به عنوان بزرگترین صنعت جهان، دنیای آنالوگ را کنار گذاشته و تقریبا به طور کامل دیجیتالی شده است. اینترنت نیز که زاییده دنیای دیجیتال است، بدون این فناوری هیچ‌گاه به وجود نمی‌آمد. اهمیت فناوری‌های دیجیتالی به حدی است که می‌توان گفت، امروزه انتقال تصویر، صوت و داده بدون فناوری‌های دیجیتال امکانپذیر نیست.
 
 
دکتر فرخ مروستی، سرپرست پروژه طراحی نسل جدید مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال در این باره اظهار کرد: سیگنال‌های موجود در طبیعت که مهندسی مخابرات نیز بر مبنای آن شکل گرفته، از جنس آنالوگ و نه دیجیتال است.
 
وی افزود: این سیگنال‌ها که طبیعت آن‌ها پیوسته است، قابل استفاده برای پردازش در رایانه‌ها نیستند و برای این کار باید از این سیگنال‌ها نمونه برداری کرده و آن‌ها را به صورت بیت‌های دیجیتالی درآورد. این همان کاری است که در یک مبدل آنالوگ به دیجیتال انجام می‌شود.
 
وی معتقد است این مبدل‌ها تا کنون نقش بسیار مهمی را در دنیای الکترونیک داشته‌اند.
 
استاد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: اساساً انقلاب دیجیتال در جهان به واسطه مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال صورت پذیرفت. فرکانس یکی از مشخصه‌های اصلی سیگنال‌های آنالوگ است و این سیگنال‌ها در فرکانس‌های متفاوتی تولید می‌شوند. این در حالی است که مبدل‌های موجود تنها می‌توانند فرکانس‌های پایین سیگنال‌ها را نمونه برداری و بازسازی کنند.
 
مروستی درباره این مشکل گفت: مشکل اینجاست که هیچ‌ یک از سیگنال‌های واقعی، محدود به فرکانس‌های پایین نیستند. بنابر این مبدل‌های موجود به صورت مصنوعی و با اعمال فیلتر، جزئیات فرکانس‌های بالای سیگنال را از بین می‌برند که این کار موجب اعوجاج در سیگنال شده و کیفیت آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که به عنوان مثال، صدا در تلفن اعوجاج داشته و با حالت طبیعی متفاوت است.
 
وی درباره نسل جدید مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال طراحی شده در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در مبدل جدید که حاصل ۴ سال تلاش محققان است، با دیدی کاملا متفاوت و ابداع یک فناوری جدید توانسته‌ایم سیگنال را به صورت واقعی و بدون اعمال فیلتر مستقیما به بیت‌های دیجیتالی تبدیل کنیم. علاوه بر این شیوه نمونه برداری را نیز بهینه کرده‌ایم. در روش جدید که بر مبنای پردازش سیگنال‌های تنک است، نمونه برداری، بر خلاف حالت یکنواخت معمول از یک الگوی تصادفی بهینه شده برای هر سیگنال بهره‌ گرفته می‌شود.
 
به عقیده مروستی، کار انجام شده که در شبیه‌سازی‌ها نتایج خوبی را کسب کرده، ایده‌ای نو در سطح جهانی است که می‌تواند تاثیر شگرفی بر دنیای دیجیتال بگذارد.
 
بر اساس این گزارش، پیش از این روش‌های ابتدایی‌تر این طرح به صورت اختراع و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران در آمریکا به ثبت جهانی رسیده و هم‌اکنون مسؤولین این پروژه به دنبال آن هستند که طرح جدید را نیز در سطح بین‌المللی مطرح کنند.
 
سرپرست این پروژه معتقد است هر چند ساخت صنعتی این مبدل‌ها ممکن است از نظر اقتصادی در کشور به صرفه نبوده و قابل رقابت با تولید آن در کشورهای دیگر نباشد، اما می‌توان تحقیق و توسعه آن را در ایران انجام داد و از طریق فروش حق مالکیت معنوی این طرح، سود سرشاری را عاید کشور کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.