اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 2, 2014
12:01 دوشنبه، 12ام خردادماه 1393
کد خبر: 62461

تأکید وزیر ارشاد بر استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه‌های اجتماعی مجازی کارکردهای متفاوت و چندوجهی دارند و می‌توان از این ظرفیت، استفاده‌های زیادی کرد.
به گزارش ایسنا، علی جنتی با اشاره به اهمیت رسانه‌های دیجیتال، اظهار کرد: جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال، محملی است که فعالان این عرصه، فرصت عرضه‌ی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های خود را پیدا کنند و به رقابتی علمی و نظام‌مند با دیگر هم‌ترازان و همکاران خود بپردازند و از سوی دیگر، کارشناسان و مدیران خدمت‌گزار این عرصه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رصد و بررسی دقیق این فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها، بر فضای دیجیتال کشور اشراف یابند و از آن، برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظام‌مندتر بهره گیرند.
 
او ادامه داد: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌هاست و هر کسی که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد. در این میان، به‌واسطه‌ی پیشرفت‌های وسیع، گسترده و روزافزونی که در حوزه‌ی فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌یی به‌وجود آمده است، بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، اصلی‌ترین نقش را در زمینه‌ی جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند.
 
وزیر ارشاد با اشاره تغییرات دنیای امروز در حوزه‌ی فناوری، تصریح کرد: براثر تغییر و تحولات و انقلاب‌های رخ‌داده در حوزه‌ی فناوری و روند استفاده از آن در دنیا و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، روند گذران وقت اقشار سنی مختلف نیز تغییر کرده است. در این میان، جوانان و نوجوانان جزو نخستین اقشاری هستند که نسبت به فناوری‌های جدید اقبال و اشتیاق نشان می‌دهند و جذب آن‌ها می‌شوند.
 
او با بیان این‌که این عصر از جهتی، عصر دیجیتال خوانده می‌شود و از جهتی دیگر، به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران فرهنگ، عصر فرهنگ‌های نوین و عصر تحولات فرهنگی دانسته می‌شود، گفت: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه‌ی فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطاتی و رسانه‌یی، بیشترین تأثیر را در حوزه‌ی فرهنگ به‌جا گذاشته است و کیست که نداند، تحولات فرهنگی، زمینه‌ی وقوع بسیاری از تحولات و تطورات را در حوزه‌های دیگر فراهم می‌کنند. از این رو، توجه و مدیریت رابطه‌ی فرهنگ و رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و مدیران هر کشوری به‌شمار می‌رود. در ایران نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت «تدبیر و امید» به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مدیریت اجرایی و عملیاتی فرهنگ، یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های خود را توجه به این حوزه‌ی خطیر و مهم و مقابله با آسیب‌های آن و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می‌داند.
 
جنتی با تأکید بر این‌که روند استفاده از اینترنت و بخصوص رسانه‌های اجتماعی که به‌تازگی به‌شدت افزایش یافته، به‌گونه‌ای است که در آن، روابط و تعاملات اجتماعی تا حد زیادی شبیه‌سازی شده (همان شبکه‌های اجتماعی مجازی) و مورد اقبال فزاینده‌ی مخاطبان قرار گرفته است، اظهار کرد: ایران حدود دو درصد سهم استفاده‌کنندگان از اینترنت را دارد و ضریب نفوذ اینترنت نشان می‌دهد که در کشور، حدود 40میلیون کاربر اینترنت داریم و آن‌ها روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده می‌گذرانند.
 
او ادامه داد: روزانه حدود 40میلیون نفر – ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌یی وجود دارد که این نکته هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم ما را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است. حدود 100میلیون سیم‌کارت تلفن همراه در کشور ما که جمعیتی کمتر از 80میلیون نفر دارد، توزیع شده و این در حالی است که محتوای موجود در این بسترها غالبا از فرهنگی متفاوت نسبت به فرهنگ ایرانی – اسلامی‌ منشأ گرفته و ذهن مخاطب را با خود همراه می‌کند. در نتیجه، موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه‌ی فرهنگی کشور اعم از فرهنگ‌های خاص و فرهنگ‌های عمومی حاکم بر جامعه می‌شود.
 
وی تأکید کرد: این، موضوعی است که مخاطب ایرانی را پریشان می‌کند و وظیفه‌ی هر نهادی اعم از خصوصی و دولتی است که در راستای تولید محتوای مناسب با فطرت پاک فرزندان این مرز و بوم، گام بردارد و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کند. ظرفیت‌های بسیاری برای تولید و انتشار محتوا در دوران فناوری ارتباطات و اطلاعات وجود دارد و فقط به عزمی راسخ نیاز است. این‌گونه می‌توان به انتقال فرهنگ متعالی ایرانی – اسلامی به نسل‌های آینده امیدوار بود. مدیریت صحیح فرهنگ در جامعه، نیازمند پژوهش‌های راهبردی، کاربردی و برنامه‌ریزی دقیق و علمی است.
 
وزیر ارشاد با طرح این پرسش‌ها که سهم فعالان رسانه‌های دیجیتال در تولید محتوای موثر و باکیفیت در این عرصه چقدر است و این دامنه‌ی وسیع و پرشمار از ابزارهای دیجیتال، تا چه حد از محتوای مناسب دیجیتال بهره می‌برد؟ آیا توسعه‌ی کیفی محتوای این حوزه در کشور، با توسعه‌ی کمی و فنی آن برابری می‌کند؟ آیا ایران اسلامی با برخورداری از پیشینه‌ی تاریخی، در فضای دیجیتال جهانی نیز در جایگاهی متناسب با منابع غنی فرهنگی خود قرار دارد؟ گفت: تمام این موارد و نیز نیل و توجه فراوان جوانان و نوجوانان و دیگر اقشار سنی به شبکه‌های اجتماعی مجازی که شواهد آن امروزه به وفور قابل مشاهده است، لزوم داشتن نگاهی ویژه و دقیق و سیاست‌گذاری مناسب برای کاستن تبعات و آثار منفی این شبکه‌ها و استفاده از ظرفیت بالای آن برای نشر و تعمیق ارزش‌های انقلابی و مضامین فرهنگی این مرز و بوم کهن را می‌طلبد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.