تلفن همراه

فناوری

June 2, 2014
12:08 دوشنبه، 12ام خردادماه 1393
کد خبر: 62464

از هر نقطه‌ای از اتاق به تلفن خود جواب دهید!

پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی محقق ایرانی فناوری جدیدی ابداع کرده اند که می توان با آن از هر نقطه ای از اتاق، تلفن خود را پاسخ داد، خودروی خودران از چندین متر دورتر وجود یک کودک را در خیابان تشخیص می دهد و یا حتی در حیاط خانه به طور مجازی تنیس بازی می کند.
 
 
این سیستم لیزری جدید توسط دکتر "بهنام بهروزپور" در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و همکارانش طراحی شده و می تواند از فاصله 9 متری اشیا را حس کند؛ این فاصله 10 برابر بیشتر از آن چیزی است می توان با سیستم های لیزری کم توان کنونی به آن دست یافت.
 
بهروز پور می گوید: از این فناوری می توان درساخت سیستم های تصویر برداری سه بعدی کوچک تر و ارزان تری استفاده کرد که بویژه کاربرد بالقوه ای در خودروهای خودران، تلفن های هوشمند و بازی های رایانه ای تعاملی مانند کینکت مایکروسافت دارند؛ همگی این وسایل در حالت عادی نیازمند حمل جعبه های تجهیزات جاگیر وسایل الکترونیکی یا اوپتیکی هستند.
 
این سیستم جدید بر "رادار نوری" (LIDAR) تکیه دارد. لیدار فناوری سه بعدی تصویربرداری است که از نور برای فراهم آوری بازخورد از جهان اطرافش استفاده می کند.
 
سیستم لیدار، نور لیزری از خود متساطع می کند که با برخورد به اجسام، فاصله آنها را با اندازه گیری تغییرات در فرکانس نوری که بازگردانده می شوند نشان می دهد.
 
در مقابل، لیزرهای کنونی که در تصویربرداری لیدار با شفافیت بالا می شوند، بزرگ، پر مصرف و گرانقیمت هستند.
 
سیستم های بازی سازی نیازمند جعبه های بزرگ، جاگیر و تجهیزاتی هستند که برای عملکرد خوب آنها، باید در فاصله چند 10 سانتی متری این سیستم ها بایستید.
 
جاگیر بودن این تجهیزات برای خودروهای خودران مانند خودروهای گوگل که باید دوربین های سه بعدی بزرگی را بر روی سقف خود حمل کنند، یک مشکل و چالش محسوب می شود.
 
بهنام بهروز پور مجری این تحقیقات افزود: در حالی که فاصله عملیاتی برپایه متر برای بسیاری از تجهیزات اندازه گیری سنتی مطلوب است، اما این فاصله برای کاربردهای نوظهور مصرفی و روباتیک بیش از این میزان و  حدود 10 متر است.
 
این دامنه اندازه، فضای اتاق نشیمن معمولی را پوشش می دهد و در عین حال از اتلاف برق جلوگیری کرده و نگرانی های خطر برای چشم را از بین می برد. 
 
از مدتها پیش محققان در تلاش بودند تا بتوانند اندازه و قدرت سیستم های لیدار را بدون تاثیر منفی عملکرد آنها در زمینه فاصله کاهش دهند.
 
آنها در سیستم جدید از نوعی لیدار به نام امواج مداوم فرکانس تعدیل شده (FMCW) LIDAR استفاده کردند. سیستمی که به گمان آنها می تواند تضمین کننده تصویر شفاف با مصرف برق کمتر باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.