سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 5, 2014
12:34 پنجشنبه، 15ام خردادماه 1393
کد خبر: 62497

رونمایی از دو سیستم عامل جدید در کنفرانس برنامه نویسان اپل

شرکت اپل در کنفرانس برنامه نویسان خود (WWDC) سیستم عامل موبایل جدید خود به نام iOS۸ و سیستم عامل جدید کامپیوترهای مک به نام Yosemite را رونمایی کرد.
 
 
این مراسم امروز ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ در شهر سانفرانسیسکو همراه با سخنرانی تیم کوک مدیر عامل اپل شروع به کار کرد. کوک در ابتدای این مراسم با اشاره به ۸۰ میلیون کاربر کامپیوترهای مک گفت سال گذشته صنعت کامپیوترهای شخصی شاهد ۵ درصد کاهش کاربر بود در حالی که سیستم‌های مک ۱۲ درصد رشد داشتند. 
 
 
وی در مقایسه ویندوز و سیستم عامل مک گفت نزدیک به ۵۰ درصد کاربران سیستم‌های مک آخرین نسخه سیستم عامل مک او اس ایکس را دانلود کرده‌اند در حالی که فقط ۱۴ درصد کاربران PC به ویندوز ۸ روی آورده‌اند.
 
بعد از تیم کوک کرگ فردیگی نسخه جدید سیستم عامل OS X به نام یوسمایت (Yosemite) را معرفی کرد. این سیستم عامل از نظر ظاهری تغییرات زیادی نسبت به نسخه Mavericks داشته‌است. بخش Notification Center این سیستم عامل هم تغییراتی داشته که شامل نمایش وضع آب و هوا و اخبار است.
 
بخش جستجوی Spotlight هم تغییرات زیادی کرده و کاربران اکنون با یک باکس جستجو در وسط صفحه سر و کار دارند. یک قابلیت دیگر که خیلی از طرفداران محصولات اپل منتظر آن بودند همخوانی بین سیستم Airdrop مک و iOS است. از این به بعد کاربران می‌توانند فایل‌های خود را بین این دو سیستم عامل ارسال کنند.
 
تیم کوک با بازگشت به صحنه می‌گوید در حال حاضر از هر ۱۰ کاربر آی‌پد و آی‌فون ۹ نفر از جدیدترین سیستم عامل iOS استفاده می‌کند. تیم کوک با تایید سیستم عامل iOS8 جای خود را به کرگ فدریگی می‌دهد. وی شروع به معرفی قابلیت‌های این سیستم عامل می‌کند.
 
اولین قابلیت تغییرات Notification Center است. اکنون کاربران می‌توانند پاسخ پیامک‌ها و ایمیل‌ها را از داخل این بخش بدهند. با دوبار فشار دادن دکمه Home نه تنها اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز بوده‌اند بلکه تماس‌های اخیر را هم می‌توان مشاهده کرد. 
 
قابلیت دیگری که بیشترین حدس و گمان‌ها در مورد آن انجام شده‌است بخشی به نام Healthkit است. این بخش فعالیت‌های کاربر و وضعیت سلامت وی را اندازه‌گیری و کنترل می‌کند. در بین شرکت‌ها و موسساتی که با اپل در طراحی این بخش همکاری کرده‌اند به شرکت Nike و موسسه مایو کلینیک می‌توان اشاره کرد. 
 
در بخش گالری عکس کاربران می‌توانند عکس‌های خود را با قابلیت‌های بیشتری تدوین کنند. در این سیستم عامل کاربران می‌توانند از طریق پیامک، پیام‌های صوتی به یکدیگر بفرستند.
 
گفتنی‌است کنفرانس برنامه نویسان اپل تا روز جمعه ۱۶ خرداد ادامه دارد و در جریان آن علاوه بر نشست‌های تخصصی برنامه نویسی، بعضی محصولات اپل هم رونمایی و معرفی می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.