اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

لبه تکنولوژی

مخابرات فضایی

June 8, 2014
12:30 یکشنبه، 18ام خردادماه 1393
کد خبر: 62572

اینترنت فوق سریع گوگل با پرتاب 180 ماهواره به فضا

گوگل قصد دارد با صرف یک میلیارد دلار طرحی جاه طلبانه را به اجرا گذاشته و 180 ماهواره را برای ارائه خدمات اینترنت فوق سریع روانه فضا کند.
 
 
به نقل از تکنولوژی ریویو، این شرکت قبلا نیز با استفاده از خطوط فیبر نوری، اینترنت فوق سریع خود را در برخی نقاط آمریکا از جمله کانزاس ارائه کرده بود. هم اکنون این خدمات در 11 شهر آمریکا در دسترس است و قرار است دامنه ارائه آن گسترده تر شود.
 
از جمله شرکت‌های همکار گوگل در اجرای این طرح O3b Networks است که در سال 2012 با همکاری خود گوگل تاسیس شد. اگر چه پروژه مذکور بسیار جاه طلبانه است، اما اجرای آن گوگل را در موقعیت یک ابرقدرت برای کنترل و مدیریت دسترسی به اینترنت در جهان قرار می‌دهد. همچنین با عملی شدن این طرح اینترنت فوق سریع در تمامی نقاط جهان اعم از شهری و روستایی، دورافتاده و در دل کوه ها و جنگل ها در دسترس خواهد بود.
 
اجرای این طرح کسب و کار شرکت های دیگر ISP را نیز به طور جدی تهدید خواهد کرد و باعث رقابتی تر شدن بازار خدمات اینترنت و کاهش قیمت‌های تمام شده خواهد شد. البته طرح مذکور پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گسترده ای را نیز به دنبال داشته و کنترل اینترنت از سوی دولت ها را به امری دشوار مبدل خواهد کرد.
 
این ماهواره ها احتمالا در فاصله هشت هزار کیلومتری زمین مستقر شده و به راحتی خواهند توانست 70 درصد از ساکنان کره زمین را تحت پوشش خود قرار دهند. در حال حاضر گوگل با ارسال بالن های خاصی به فضا دسترسی ساکنان برخی نقاط دورافتاده به اینترنت پرسرعت را ممکن  کرده است.
 
گفتنی است گوگل وفیس بوک هر دو درصدد اجرای طرح هایی به منظور استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به منظور ارائه خدمات اینترنت بی سیم پرسرعت نیز هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.