اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 8, 2014
14:35 یکشنبه، 18ام خردادماه 1393
کد خبر: 62577

رگولاتوری: با دستور وزیر در حال بررسی کم و کیف افزایش صورتحسابهای مشترکین همراه اول هستیم

مسئولان وزارت ارتباطات درحالی هرگونه افزایش بی‌رویه نرخ مکالمات متاثر از تعرفه‌های جدید را رد می‌کنند که مشترکان تلفن‌همراه از رشد دوبرابری هزینه مکالمات خبر می‌دهند.

با صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت‌وگو کرده‌ایم.

بررسی افزایش هزینه مکالمات تلفن همراه چه شد؟

با دستور وزیر ارتباطات، بخش نظارت سازمان تنظیم مقررات در حال بررسی کم و کیف و میزان افزایش هزینه مکالمات تلفن همراه در چارچوب تعرفه‌های ابلاغ شده سال‌جاری است. گرچه امکان افزایش دوبرابری هزینه‌ها در چارچوب این تعرفه‌ها وجود نداشته و درصورت صحت این موضوع باید تخلفی در اعمال تعرفه‌ها صورت گرفته باشد که در حال بررسی آن هستیم.

نتایج این بررسی تا چه زمانی اعلام خواهد شد؟

بررسی‌ها در مورد هزینه مکالمات تلفن همراه آغاز شده و نتایج آن طی یک هفته تا 10روز آینده اعلام و در مورد این هزینه‌ها شفاف‌سازی‌ لازم صورت خواهد گرفت.

به‌نظر شما با اعمال تعرفه‌های جدید بایدحداکثر افزایش هزینه مکالمات تلفن همراه چقدر باشد؟

درصورتی که همه مکالمات تلفن همراه داخلی باشد این تعرفه‌ها حداکثر رشد 26 تا 28درصدی هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت اما نرخ مکالمات بین‌شهری تلفن همراه در برخی موارد کاهش تا 30درصدی را نیز شاهد بوده‌ایم. درصورتی که مشترکی به شکل توأم مکالمه با تلفن همراه به شکل درون و برون شهری داشته باشد ممکن است هیچ افزایش هزینه‌ای را نداشته و درصورت انجام همه مکالمات به شکل برون شهری با کاهش هزینه مواجه شود.

آیا رگولاتوری اطلاعی از افزایشی بودن روند هزینه مشترکان با توجه به نوع مکالمات نداشته است؟

رگولاتوری از این موضوع اطلاع داشته است و آمارهای ما نیز نشان می‌دهد که درصد مکالمات داخلی و بیرون استان 60 به 40 بوده و در مجموع افزایش کمتر از 10درصدی هزینه مکالمات را به‌دنبال دارد اما اکنون مطالبی درباره افزایش 2 تا 3برابری هزینه‌های مکالمات تلفنی مطرح شده که باید بررسی شود.

اما برخی مشترکان از رشد هزینه‌های مکالمات تلفن همراه خبر می‌دهند، علت چیست؟

این احتمال وجود دارد که به‌دلیل مکالمه بیشتر مشترکان با تلفن همراه در فروردین‌ماه افزایش هزینه‌ها را شاهد بوده‌ایم با وجود این باید علت اصلی رشد هزینه مکالمات تلفن همراه در قبوض ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال بررسی شود. نمی‌توان گفت تخلفی صورت گرفته یا نه و باید منتظر نتایج این بررسی بود. در زمینه تلفن ثابت نیز هنوز قبض با تعرفه جدید صادر نشده و معمولا قبض‌های تلفن ثابت هم 2ماهه صادر می‌شود که بااین روند باید به‌زودی به‌دست مشترکان برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.