اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 8, 2014
14:36 یکشنبه، 18ام خردادماه 1393
کد خبر: 62578

نظام جدید قیمت‌گذاری قبض‌های تلفن؛ زیان مشترکان، سود کلان اپراتور

علی ابراهیمی: اعمال تعرفه‌های مبهم مخابراتی در حالی موجب افزایش هزینه مکالمات تلفنی مشترکان به‌ویژه در تماس‌های درون شهری شده که وزیر ارتباطات از بررسی تعرفه تلفن همراه خبر می‌دهد.
 با ابلاغ بخشنامه اسفند92 سازمان تنظیم مقررات رادیویی، مجوز اعمال تعرفه‌های جدید مکالمات تلفن ثابت از فروردین و تلفن همراه از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال در شرایطی صادر شد که مشترکان بدون اطلاع از کم و کیف این افزایش تعرفه‌ها به بهانه اجرای طرح‌های همکدی استانی و یکسان‌سازی‌ شبکه تلفن همراه به انتظار تأثیر این تعرفه‌ها در قبض‌های جدید خود نشسته بودند.
ارائه صورتحساب منتهی به انتهای اردیبهشت‌ماه امسال برای مشترکان همراه اول منجر به رمزگشایی از تعرفه‌های جدید مکالمات تلفنی شد که قبلا مسئولان بر افزایش حداکثر 6درصدی آن تأکید کرده بودند و به گفته مسئولان در بدترین وضعیت یعنی انجام همه مکالمات تلفن همراه به شکل درون‌شهری حداکثر افزایش 26درصدی هزینه این مکالمات را به‌دنبال خواهد داشت.
اما در مکالمات راه دور هزینه مکالمه 20تا 30درصد کاهش خواهد یافت. با توجه به سهم 60درصدی مکالمات درون شهری تلفن ثابت و همراه به‌نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و رگولاتوری با اطلاع از این موضوع، افزایش تعرفه مکالمات درون شهری و کاهش نسبی نرخ مکالمات برون شهری تلفن ثابت و همراه را در تعرفه‌های جدید مدنظر قرار داده است چرا که به‌طور طبیعی بخش عمده‌ای از مکالمات تلفن ثابت و همراه درون‌شهری بوده و این شیوه تعیین نرخ که با تغییر مبنای محاسبه از پالس به دقیقه و مصوبه رگولاتوری مدنظر قرار گرفته رشد هزینه مکالمات تلفنی را به‌دنبال داشته است. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که قبلا نیز بارها وعده جلوگیری از افزایش هزینه مکالمات تلفنی را داده بود، روز گذشته اعلام کرد: موضوع افزایش تعرفه تلفن همراه اول درحال بررسی است.
هزینه تابع نوع مکالمات
اپراتورها همچنان سعی دارند تا این افزایش هزینه‌ها را در چارچوب کم و کیف و نوع مکالمات و اتصال خودکار برخی نرم‌افزارهای گوشی تلفن همراه برای به‌روزشدن به اینترنت توجیه کنند. براساس مصوبه سال گذشته رگولاتوری تعرفه پایه مکالمه درون شبکه سیمکارت دائمی تلفن همراه 499ریال تعیین و مجوز اعمال تعرفه حداکثر 20درصد بالاتر نیز به اپراتور داده شد. بنابراین تعرفه‌ها از 499تا 599ریال تعیین شد. مدیرعامل همراه اول در توجیه افزایش هزینه مکالمات این اپراتور اعلام کرده، اگر مشترکی تمام تماس‌هایش شهری باشد اکنون با افزایش حدود 25درصد در رقم قبض خود مواجه خواهد شد اما درصورتی که مشترکان تنها تماس بین شهری داشته باشند حدود 20تا 30درصد کاهش هزینه خواهند داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.