اپراتورها

فناوری

June 9, 2014
14:18 دوشنبه، 19ام خردادماه 1393
کد خبر: 62580

افشاگری شرکت وودافون در خصوص استراق سمع دولت ها

شرکت انگلیسی وودافون، برای اولین بار از استراق سمع دایمی دولت های مختلف از جمله انگلیس از مکالمات تلفنی کاربران این شرکت، پرده برداشت.
 
 
به گزارش ایرنا از پایگاه نیوزویک، وودافون یک شرکت مخابراتی چند ملیتی انگلیسی است که مقر آن در لندن می باشد.
 
وودافون دومین شرکت بزرگ ارتباطات سیار محسوب می شود که در مارس سال 2014 ، 434 میلیون مشترک داشته است.
 
این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی دنیا است، طی یک گزارش افشاگرانه، جزییات استراق سمع دولت های 29 کشور را از پیامک ها، مکالمات تلفنی و سایر اطلاعات مرتبط از جمله زمان و مکان برقراری تماس، برملا کرد. 
 
بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش، در تعدادی از 29 کشوری که شرکت وودافون در خاک آن ها فعالیت دارد، خطوط ارتباطی مستقیمی با شبکه تلفن این اپراتور برقرار شده و امکان ضبط مکالمات و ردگیری مشترکان تلفن همراه را برای دولت ها فراهم می کند.
 
در شش مورد از این کشور ها، امکان استراق سمع دولت، یکی از ملزومات قانونی برای فعالیت اپراتور های تلفن همراه محسوب می شود. 
 
البته این شرکت به دلیل نگرانی از وضعیت کارکنان خود، اسامی کشور هایی را که دسترسی دایمی به مکالمات شهروندان دارند، افشا نکرد؛ اما از دولت ها خواست قوانینی را که امکان دسترسی مستقیم به زیرساخت های مخابراتی اپراتور های تلفن را بدون اطلاع و نظارت آن ها در اختیار سازمان ها و ادارات دولتی می گذارد، تغییر دهند.
 
مقامات وودافون اعلام کردند که از نقطه نظر این اپراتور، شفاف سازی در خصوص آن دسته از نهاد های دولتی که مجوز دسترسی به مکالمات شهروندان را دارند، وظیفه دولت است. مقامات این شرکت در ادامه گفتند، در این شرایط چنانچه پاسخ مناسبی به درخواست های قانونی ادارات داده نشود، دولت می تواند مجوز فعالیت این اپراتور را در کشور خود باطل کند اما در حال حاضر خطوط ارتباطی مستقیم، بدون اطلاع اپراتور ها با شبکه تلفن آن ها برقرار شده و هر کسی در آن سوی خط بدون ارایه هرگونه مجوزی می تواند مکالمات خصوصی شهروندان را شنود کند. 
 
این اپراتور در ادامه خواستار قطع ارتباط خطوط غیر مجاز و توقف شنود غیر قانونی مکالمات توسط دولت ها شد تا از این پس شنود مکالمات بر اساس مجوز های صادره توسط مقامات صلاحیت دار و توسط اشخاص صالح انجام پذیرد. 
 
بر اساس گزارش وودافون، دولت انگلستان تا کنون درخواست شنود مستقیم دو هزارو 760 پیامک و 514 هزارو 608 مورد دسترسی به اطلاعات تماس را برای این شرکت ارسال کرده است. لازم به ذکر است که در انگلستان، شنود مستقیم مکالمات غیر قانونی است و حتما باید درخواست شنود به اپراتور ارایه شود. 
 
استرالیا با 685 هزارو 757درخواست در صدر جدول این گزارش قرار دارد. جمهوری چک 195 هزارو 504 درخواست دسترسی به اطلاعات تماس را داشته و دولت ایتالیا 140 هزارو 577 درخواست شنود مستقیم را به این اپراتور داده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.