باندپهن

باندپهن ثابت

June 9, 2014
15:21 دوشنبه، 19ام خردادماه 1393
کد خبر: 62588

درآمدزایی ایران از بزرگراه ارتباطی ایران اروپا

در حال حاضر ظرفیتی معادل 150 گیگابیت بر ثانیه از مسیر ایران و از طریق بزرگراه ارتباطی آسیا – اروپا منتقل می‌شود.
 
پروژه EPEG به عنوان بزرگراه ارتباطی ایران اروپا؛ به عنوان نقطه ابتدایی ترافیک مخابراتی اروپا از فرانکفورت در آلمان شروع شده و با گذر از روسیه به ایران متصل شده و در نهایت توسط کشور عمان به کابلهای بین المللی مخابراتی در آبهای آزاد جنوب متصل می شود.
 
این بزرگراه ارتباطی درنهایت با قدرت انتقال 25TraB ترافیک مخابراتی، به عنوان جایگزین اصلی کابلهای دریای مدیترانه، می تواند نقش مهمی در ترانزیت ترافیک مخابراتی اروپا آسیا داشته باشد.
 
خردادماه سال گذشته این بزرگراه ارتباطی افتتاح شد و در شرایطی که حدود یک سال از آغاز به کار آن می گذرد، چندی پیش وزیر ارتباطات از چهار برابر شدن حجم انتقال داده‌های کشورها از این طریق یاد کرد و گفت: با پیشرفتهای صورت گرفته حجم مبادلات از طریق این راه ارتباطی تا چهار برابر افزایش خواهد داشت.
 
در همین راستا چندی پیش هم نمایندگان شرکتهای ودافون، روس تلکوم، دلتاتلکوم و عمان تل همراه با محمود خسروی – معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت – با همراهی برخی اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد فنی این شرکت در دو روز جلسات فشرده، به کار پیگیری مراحل اجرای بزرگراه ارتباطی ایران اروپا پرداختند و بدین ترتیب دهمین دوره جلسات کارشناسی و مدیریتی پروژه بزرگراه ارتباطی ایران اروپا (EPEG) به میزبانی ایران و توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد.
 
در این جلسات طرفهای تشکیل دهنده این کنسرسیوم به بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای پروژه و ارائه پیشنهادات جهت تسریع و گسترش آن پرداختند.
 
تاکنون دو فاز از این پروژه با حضور روسای جمهوری دولتهای دهم و یازدهم افتتاح شده و با اجرای کامل آن، پهنای باند اینترنت کشور نیز افزایش خواهد یافت.
 
اجرای پروژه EPEG از سال 1391 و با سرمایه گذاری مشترک ایران، روسیه، عمان و CABLE&WIRLESS آغاز شده و بنا بر اعلام مسوولان بر اساس زمانبندی پیش بینی شده به بهره برداری خواهد رسید که البته زمان دقیق پایان این پروژه تاکنون اعلام نشده است.
 
بنا بر اخبار منتشر شده بیشترین سهم در این کنسرسیوم متعلق به ایران بوده و بالاترین مسافت مسیر پروژه توسط ایران عملیاتی شده است.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این که با اجرای این پروژه، یکی دیگر از زیرساخت های تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای اجرایی می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این پروژه، مسیر جایگزین برای ارتباطات حساس دنیا تامین خواهد شد.
 
خسروی در خصوص مزایای اجرای این پروژه برای کشور تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای اجرای پروژه EPEG، درآمدزایی است که به واسطه ترانزیت ارتباط میان ایران و اروپا برای کشور محقق می‌شود.
 
وی ادامه داد: از دیگر مزایای اجرای این پروژه می‌توان به اشتغال زایی در حوزه ارتباطات و پایداری بیش از پیش ارتباطات و کاهش هزینه‌ها درون کشور اشاره کرد.
 
این پروژه به طول 8000 کیلومتر از فرانکفورت آلمان آغاز و با عبور از چند کشور اروپایی، روسیه و پس از گذر از ایران از بندر جاسک به بندر باراکای عمان متصل می‌شود.
 
کنسرسیوم EPEG شامل شرکت‌های روس تلکوم، Cabli & Wireless انگلیس، شرکت ارتباطات زیرساخت و عمان تلفیق است و جایگزین مطمئنی برای ترانزیت ارتباطات از اروپا به آسیا خواهد بود.
 
این پروژه که در کشورمان به دست متخصصان شرکت ارتباطات زیرساخت اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است، موجب تبدیل ایران به هاب منطقه می‌شود و از این پس نقش کلیدی در ارتباطات بین‌الملل خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.