رگولاتوری

June 9, 2014
15:22 دوشنبه، 19ام خردادماه 1393
کد خبر: 62589

معان مرکز ملی فضای مجازی: کمتر از 20 درصد خدمات کشور الکترونیکی است

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حال حاضر کمتر از 20 درصد خدمات کشور به صورت الکترونیکی ارائه می شود.
 
عباس آسوشه در گفت‌وگو با ایسنای منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از 20 درصد خدمات در سطح کشور به صورت الکترونیکی ارائه می شود، فراهم نبودن بستر لازم را عامل اصلی این مساله عنوان کرد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیک در کشور وجود دارد، به طوریکه شاهدیم بسیاری از نرم افزارها و خدمات الکترونیک در ایران سریعتر از بازارهای اروپایی و آمریکایی رونق می گیرد و این نشان می دهد که مردم کشور ما و به ویژه جوانها آشنایی خوب و کاملی با رایانه و خدمات آن دارند.
 
به گفته آسوشه مشکل اصلی در این زمینه تنها فراهم نبودن بستر گسترش خدمات الکترونیک در سطح کشور است.
 
او در ادامه درباره شبکه ملی اطلاعات با اشاره به شروع فعالیتهای مربوط به این شبکه از سال 1384 عنوان کرد: از همان زمان بحث ها و اقداماتی در خصوص این شبکه صورت گرفت و هزینه هایی نیز برای آن انجام شد.
 
وی تصریح کرد: ما در فضای مجازی کشور نیاز به شبکه ای امن و محیطی برای تبادل اطلاعات با امنیت تعریف شده و مدیریت شده داریم که در همین راستا ایجاد شبکه ملی اطلاعات در دستور کار قرار گرفت.
 
آسوشه خاطر نشان کرد: از دی ماه سال گذشته و در پی عرضه الزامات و تعریف یکپارچه این شبکه وزارت ارتباطات و اطلاعات به عنوان مجری کار انتخاب شد و در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی تنها بحث نظارت بر مراحل اجرایی این شبکه را برعهده دارد.
 
وی با اشاره به تشریح شش الزام برای این شبکه، ارائه سرویسهای پهن باند با تعرفه رقابتی، امکان ارائه انواع محتوا با سهولت دسترسی و تعرفه قابل قبول، استقلال مدیریت شبکه، تعامل هوشمندانه در محیطی امن با شبکههای دیگر از جمله اینترنت را از جمله این الزامات بر شمرد.
 
به گفته آسوشه در هیچ جای شبکه ملی اطلاعات رصدی بر فعالیتهای مخاطبان درون شبکه صورت نگرفته، مگر در موارد جاسوسی، خرابکارانه و یا مجرمانه که بر طبق قوانین می توان در این زمینه ها بر اطلاعات و فعالیتهای کاربران نظارت کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: این شبکه تنها یک شبکه ارتباطی صرف نیست، بلکه سرویس های شبکه ای دیگر از جمله دیتا سنتری و ابری نیز در آن عرضه می شود. در مجموع شبکه ملی اطلاعات محیطی امن برای رشد و نمو محتواهای ایرانی و اسلامی خواهد بود.
 
وی با اشاره به شروع فعالیتهای این شبکه از سال 1384 با عناوین مختلف عنوان کرد: متاسفانه در شبکه موجود هنوز الزامات مطرح شده از جمله مدیریت داخلی با امنیت کامل و ارائه سرویسهای متنوع با تعرفه‌های رقابتی تعبیه نشده و ظرفیت برای استفاده همه دستگاه ها و تولیدکنندگان محتوا در آن کامل نشده است.
 
وی با بیان اینکه این شبکه کار ارائه سرویس را آغاز کرده، عنوان کرد: این کار باید مداوم و مستمر با رعایت الزامات مطرح شده صورت گیرد که در این زمینه کار نظارت را شورای عالی فضای مجازی کشور بر عهده دارد.
 
او درباره پیشرفتهای این شبکه و فعالیتهای آن عنوان کرد: تاکنون چهار مرتبه نامه نگاری در خصوص لزوم ارائه گزارشی در خصوص وضعیت موجود شبکه، تعرفه‌های رقابتی و زمان بندی پروژه از سوی شورای عالی فضای مجازی کشور به وزارت ارتباطات و اطلاعات انجام شده که هنوز جوابی در این زمینه از سوی وزارتخانه به شورا داده نشده است.
 
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه شبکه‌های جزیره‌ای زیادی در کشور فعالیت می کنند، یکی از وظایف شبکه ملی را یکپارچه سازی این شبکه‌ها عنوان و تصریح کرد: متاسفانه تاکنون مستنداتی درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه و وضعیت موجود این شبکه از سوی وزارتخانه به شورای عالی فضای مجازی کشور گزارش نشده است.
 
آسوشه عنوان کرد: کشور منتظر راه اندازی کامل این شبکه با رعایت همه الزامات آن است و در حال حاضر که الزامات شبکه و تعریف آن کامل و مشخص شده جا دارد که برنامه‌ریزی درباره زمان راه اندازی این شبکه با همه ویژگیهای آن صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.