سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 9, 2014
15:44 دوشنبه، 19ام خردادماه 1393
کد خبر: 62594

گزارشی از کامپیوتکس 2014

لپ‌تاپ‌های باریک تر و سبک‌تر، شارژهای بی‌سیم، تلویزیون‌های فوق دقیق غول پیکر و تسهیل بی‌سابقه ارتباطات از مهم‌ترین جلوه های نمایشگاه کامپیوتکس در شهر تایپه تایوان است.
 
 
به نقل از کامپیوترورلد، علاقمندانی که این روزها سری به نمایشگاه کامپیوتکس در شهر تایپه می‌زنند لپ‌تاپ های فوق مدرنی را می بینند که اگر چه ابعاد آنها نصف لپ‌تاپ‌های فعلی و متداول در بازار است، اما در عمل سرعت پردازش آنها چند برابر بیشتر است.
 
علت این مساله ارتقای بی‌سابقه قدرت سخت افزاری بسیاری از محصولات الکترونیک است. تراشه ها و پردازنده های به کار گرفته شده در این محصولات ضمن مصرف کمتر انرژی، توان پردازش بیشتری دارند. پیشرفت های سخت افزاری محدود به این مساله نیست و موجب توانمندی بیشتر محصولات مجهز به فناوری های بی سیم نیز شده است.
 
از جمله دیگر تحولات قابل لمس در کامپیوتکس می‌توان به ارتقای دوربین‌های سه بعدی قابل نصب در رایانه‌های شخصی اشاره کرد که تجربه‌ای منحصر به فرد را در دسترس علاقمندان قرار می‌دهد. در ادامه نگاهی گذرا داریم به مهم ترین دستاوردهای کامپیوتکس 2014 در تایوان.
 
تبلت‌ها و لپ تاپ‌های باریک‌تر و سبک‌تر
 
تا اوایل زمستان امسال بازار رایانه مملو از تبلت‌هایی خواهد شد که ضخامتشان کمتر از پیشرفته‌ترین نسخه تبلت آی پد است. قرار است این تبلت‌ها همراه با صفحه کلیدهایی عرضه شوند که ضخامت آنها بیشتر از یک ورق کاغذ نخواهد بود. این تحولات استفاده از تبلت‌ها را برای وفاداران به لپ تاپ منطقی تر کرده و شاید از رونق بازار این محصول بکاهد. چون با این تحول به سادگی می‌توان یک تبلت را به لپ تاپی مبدل کرد که ضخامت آن از یک MacBook Air کمتر است.
 
Transformer T300 Chi
 
ایسوس با عرضه Transformer T300 Chi عملا در این راه گام برداشته است. ضخامت این تبلت قابل تبدیل به لپ تاپ تنها 6.8 میلیمتر است. اینتل هم از به بازار آمدن تبلت‌های Llama Mountain خبر داده که ضخامت آنها صرفا 7.2 میلیمتر است. در این محصولات از پردازنده های Core M این شرکت استفاده شده است. این پردازنده ها از پردازنده های کم مصرف اتم هم انرژی کمتری مصرف می کنند.
 
 
Llama Mountain
 
پیشرفت فناوری بی‌سیم
 
این روزها همه در حال خداحافظی با فناوری کابلی هستند و خیلی‌ها با گوشی و تبلت و به طور بی‌سیم به اینترنت متصل می شوند. اینتل هم در همین راستا از پایان کار رایانه‌های شخصی سیمی تا سال 2016 خبر داده است. فناوری‌های ابداع شده توسط اینتل تبادل اطلاعات به طور بی‌سیم میان نمایشگرها، صفحه کلیدها، موشواره ها، چاپگرها و دیگر ابزار جانبی رایانه ها را تسهیل کرده و حتی شارژ و تامین برق آنها را به طور همزمان با استفاده از فناوری بی سیم ممکن می کند.
 
 
 
بنابراین می‌توانید از اینکه به زودی از شر کابل های HDMI  یا  DisplayPortخلاص شده و می‌توانید با پرت USB خداحافظی کنید خوشحال باشید. فناوری بی‌سیمی که اینتل به همین منظور ابداع کرده WiGig نام دارد که سه برابر سریع تر از فناوری محبوب فعلی بی سیم یعنی 802.11ac Wi-Fi است.
 
تنها کافیست تا ماژول های مجهز به WiGig بر روی تراشه‌ها نصب و به رایانه‌های شخصی اضافه شوند تا رایانه‌های شخصی و همه متعلقاتش بدون استفاده از هرگونه سیم و کابلی در دسترس قرار بگیرند و محتوای قابل مشاهده بر روی یکی از آنها بر روی دیگر رایانه‌ها هم دیده شود.
 
شارژ بی سیم و انبوه
 
شارژ کردن وسایل برقی و فناوری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علاقمندان به فناوری است. کاربران همیشه باید انبوهی از شارژها را برای گوشی و تبلت و پخش کننده موسیقی و … به همراه داشته باشند و حال اینتل فناوری را ابداع کرده که شارژ بی‌سیم و همزمان چند لپ تاپ و تبلت و … را ممکن می کند. این فناوری بی سیم که با همکاری شرکت های بزرگ سازنده لپ تاپ مانند لنووو، دل، فوجیستو و … ابداع شده در آینده نزدیک از راه خواهد رسید.
 
با یو اس بی همه چیز را شارژ کنید
 
شاید ایده اولیه انجام چنین کاری چندان جدید نباشد، اما مجمع USB Implementers درصدد است تا USB را به شارژری جهانی برای همه چیز مبدل کند. با تحولات تازه انرژی صدواتی USB برای شارژ هر وسیله الکترونیکی کافی خواهد بود. البته فناوری های رقیبی مانند DockPort برای تسهیل تامین برق بی‌سیم رایانه های شخصی در راه است.
 
 
رایانه هایی که زبان آدم را می‌فهمند
 
در نمایشگاه کامپیوتکس 2014 گفت و شنود با رایانه ها با حرکات دست و صورت امر عادی و پیش پاافتاده ای است. شرکت های تجاری رایانه های شخصی متنوعی را در این نمایشگاه عرضه کرده اند که دیگر به صفحه کلید و موشواره نیاز ندارند و حتی از فناوری لمسی هم یک گام جلوتر رفته اند.
 
 
 
 
شرکت سخت افزاری AMD در این نمایشگاه نسخه ای از بازی Angry Birds را عرضه کرده که بر روی رایانه شخصی نصب می شود، اما اجرای آن با حرکات دست و بدون لمس رایانه ممکن است. وب کم متصل به رایانه حرکات دست انسان در فضای اطراف را ضبط کرده و با استفاده از الگوریتم هایی آن را پردازش نموده و به سیستم منتقل می کند.
 
با پیشرفت حسگرهایی که قادر به درک حرکات بدن انسان هستند این تعامل میان بشر و دستگاه های الکترونیک ساده تر و روان تر خواهد شد.
 
یکی دیگر از جنبه های این تحول ساخت دوربین های سه بعدی برای نصب بر روی رایانه های شخصی است که تا اواخر سال 2014 در دسترس خواهند بود. این دوربین ها حرکات انسان را ردگیری کرده و احساسات و عواطف انسانی را نیز تشخیص می دهند. نرم افزارهای سازگار با این دوربین‌ها نیز توسط اینتل و شرکت‌های همکار با آن در دست طراحی است.
 
حافظه‌های سریع‌تر
 
با از راه رسیدن حافظه های DDR4 زمان خداحافظی از حافظه های DDR3 فرا رسیده است. DDR3 ها آخرین نسل از حافظه های فرار بودند که بر روی رایانه های شخصی به کار گرفته شدند. منظور از فرار بودن آن است که اطلاعات ذخیره شده بر روی این حافظه ها در صورت قطع جریان برق از دست می روند، اما این ضعف نیز قرار است به زودی برطرف شود.
 
 
شرکت Crucial and Adata حافظه های DDR4 را با رفع این نقص عرضه کرده و اینتل می گوید در آینده سخت افزارهای مورد استفاده در رایانه های شخصی و سرورهای خود را با قابلیت پشتیبانی از DDR4 عرضه می کند. قرار است این روند از پاییز امسال آغاز شود.
 
پهنای باند DDR4 پنجاه درصد بیش از نسل قبلی است. DDR4 همچنین 35 درصد کمتر برق مصرف می کند ولی مطابق معمول قیمت آن در ابتدای عرضه بالا خواهد بود. البته این مشکل هم مثل گذشته با گذر زمان برطرف می شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.