اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 10, 2014
16:34 سه شنبه، 20ام خردادماه 1393
کد خبر: 62612

اعلام شرایط برای ارائه نسل سوم و چهارم در ایران

دوره انحصار اپراتور سوم تلفن همراه(رایتل) برای ارائه خدمات نسل سه (3G) مردادماه امسال به پایان می‌رسد و قرار است پس از این تاریخ اپراتورهای دیگری برای ارائه خدمات نسلهای سه و چهار ارتباطی وارد عمل شوند.
 
 
پیش از این وزیر ارتباطات بارها تاکید کرده است به هیچ عنوان دوره‌ی انحصار رایتل تمدید نخواهد شد و پس از آنکه دوره‌ی انحصار این اپراتور در تاریخ 30 مرداد‌ماه به پایان رسد از اول شهریورماه ما آماده‌ی ارائه این سرویس در اپراتورهای دیگر خواهیم بود.
 
در این میان اپراتور اول نیز در چند نوبت از آمادگی خود برای ارائه خدمات نسل‌های بالاتر خبر داده و این گونه عنوان کرده است که اگر فرکانس‌های مربوطه به همراه اول اعلام شود این شرکت آماده است خدمات نسل های بالاتر را در مدتی کوتاه ارائه کند.
 
با این وجود شرایط مختلفی برای واگذاری نسل‌های بالاتر تلفن‌همراه به اپراتورهای موجود،در نظر گرفته شده که از جمله آنها عمل به تعهدات پروانه به صورت کامل است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه عنوان کرده است: در میان اپراتورهای مختلف امکان ارائه‌ی خدمات 3G به این صورت خواهد بود که این امکان برای اپراتوری مهیا می‌شود که خدمات بهتری را در اختیار کاربران خود قرار داده باشد.
 
محمود واعظی در عین حال اظهار امیدواری کرده است که تا پایان امسال یک اپراتور هم در زمینه ارائه خدمات نسل چهار فعالیت کند.
 
در این میان تعهدات پوششی، مالی و کیفیتی از جمله تعهداتی است که در پروانه اپراتورها مورد توجه قرار گرفته و بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از دیگر شرایط الزامی برای ارتقای اپراتورها به نسل‌های بالاتر، اجرای رومینگ ملی است که در حال حاضر پیش‌نویس اصلاحی آن در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد.
 
همچنین اجرای قابلیت ترابردپذیری شماره‌ها (Number Portability) از دیگر الزاماتی است که باعث انعطاف‌پذیری کاربران در شبکه‌های تلفن‌همراه خواهد بود.
 
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری در این زمینه گفته است: از آنجایی که در شرایط جدید قرار است اپراتورهای مجازی هم در بازار تلفن‌همراه وارد شوند بنابراین اپراتورهای موجود باید شرایطی را برای تحقق این هدف آماده کنند.
 
صادق عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه برای تطبیق با وضعیت جدید، شرایط استفاده از فناوری WiFi نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرد، یادآور شده است: با توجه به تاثیراتی که اعطای مجوز ارتقای اپراتورهای تلفن‌همراه بر سایر اپراتورهای ارائه‌کننده سرویس خواهد داشت سعی می‌کنیم با اصلاحاتی که در پروانه‌ها صورت می‌گیرد بهترین شرایط را برای فعالیت همه اپراتورها فراهم کنیم.
 
وی درباره ورود اپراتور جدید تلفن‌همراه به کشور هم متذکر شده که در حال حاضر در قالب یک پروژه تحقیقاتی با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این موضوع در دست مطالعه قرار دارد که آیا براساس کشش بازار و وضعیت کشور، امکان اعطای پروانه به اپراتور دیگری وجود دارد که درصورت مثبت بودن نتایج آن تا پایان سال ۹۳ به اپراتور دیگری در حوزه تلفن‌همراه پروانه اعطا می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.