اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 10, 2014
16:46 سه شنبه، 20ام خردادماه 1393
کد خبر: 62623

تغییر در محاسبه قبوض تلفن‌های ثابت 9 استان

طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در استانهای کشور هم اکنون در 9 استان به صورت کامل انجام شده است و براین اساس شرکت مخابرات ایران مجاز است کارکرد مشترکان این استانها را براساس تعرفه های جدید محاسبه کند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران را موظف کرد تا شهریورماه امسال، تمامی کدهای بین شهری کشور را حذف کند تا هر استان دارای یک کد واحد شود؛ براین اساس کدهای استانی در سراسر کشور به 32 کد کاهش می یابد.

شرکت مخابرات ایران از اول اردیبهشت ماه یکسان سازی کدهای شهری را در دستور کار قرار داد که با اجرای این طرح تاکنون کدهای تلفن ثابت استان در استانهای اصفهان، قزوین، همدان، زنجان و سمنان یکسان و شماره های این استان ها 8 رقمی شد.

پیش از این نیز در یک بازه زمانی در سال 91 و 92 مخابرات تلفن های 4 استان قم، البرز، مرکزی و تهران را هم کد کرده بود که این طرح در مقطعی یک ساله به دلیل عدم تامین منابع متوقف شد؛ اما امسال و با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مخابرات باردیگر طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در استانها را دستور کار قرار داده است.

تغییر در قبوض تلفن های ثابت در 9 استان

با اجرای مصوبه یکسان سازی کدهای مخابراتی، شرکت مخابرات ایران مجاز است در استانهایی که این طرح را اجرا می کند کارکرد مشترکان را براساس نرخ های جدید مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محاسبه کند.

براساس نرخ های جدید، کارکرد صورتحساب مشترکان از زمان یکسان سازی کدها براساس نرخ های جدید یعنی به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625 ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه 625 ریال محاسبه می شود؛ همچنین مبلغ آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت در استانهایی که هم کد شده اند تغییر می یابد.

جدول آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه مبلغ آبونمان ماهیانه خطوط تلفن ثابت را بر مبنای منطقه و شهر مشترکان و نیز میزان کارکرد ماهیانه آنها تعیین کرده است.

  شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز سایر شهرهای مراکز استان سایر شهرها بخش ها و روستاها
آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت (ریال) 3600 3000 2100 1000
آبونمان متغییر براساس مبالغ کارکرد ماهیانه خط تلفن کارکرد تا 10 هزار ریال 2400 2000 1900 0
کارکرد بیشتر از 10 هزار ریال تا 100 هزار ریال 5400 5000 3900 0
کارکرد بیشتر از 100 هزار ریال 8400 7000 4900 0

این آبونمان برای اعمال در سال 93 و به صورت ماهیانه است که صرفاً پس از اجرای طرح یکسان سازی که در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور محاسبه خواهد شد و آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.

استانهایی که هم کد شدند

با اجرای هم کدسازی تلفن ثابت در استان تهران، کد مخابراتی همه شهرستانهای این استان به 021 تغییر یافته است؛ در البرز نیز کد مخابراتی استان 026 شده و تلفن های شهرستانهای این استان 8 رقمی شده است.

در استان قم کد مخابراتی به 025 و در اراک به 086 تغییر یافته و تلفن های ثابت در این شهرستانها نیز 8 رقمی شده است.

همچنین از اردیبهشت ماه امسال به مرور استانهای دیگر نیز به عرصه استان های هم کد پیوستند؛ با اجرای همکدسازی تلفن های ثابت در قزوین، کدهای بین شهری 0281 و 0282 این استان به 028 تغییر یافت و شماره مشترکان در سطح شهرستانهای قزوین، بوئین زهرا، تاکستان و آبیک 8 رقمی شد.

در زنجان نیز با اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت، علاوه بر تغییر کد استان به 024 ، پیش شماره تلفن های شهر زنجان با حذف رقم دوم پیش شماره و اضافه شدن عدد 33 به ابتدای ارقام تغییر کرد. در شهرستانهای ابهر، خدابنده، خرمدره و طارم و توابع شهرستان زنجان عدد 3 به ابتدای ارقام اضافه شد و در شهرستانهای ماهنشان و ایجرود نیز این تغییر باحذف عدد 3 و اضافه شدن عدد 36 انجام گرفت.

در اصفهان با هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت، کدهای بین‌شهری به 031 تغییر یافت و شماره مشترکان در سطح شهرستانهای اصفهان و توابع، خمینی‌شهر، آران و بیدگل، اردستان، برخوار، تیران، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، فریدن، دهاقان، لنجان، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، شهرضا، فریدونشهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و نطنز 8 رقمی شد.

در همین حال در راستای اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت در استانهای کشور، کد استان همدان نیز به 081 تغییر یافت. همچنین در سمنان نیز همه شماره تلفن‌های ثابت استان 8 رقمی و کد استان به 023 تغییر پیدا کرد.

هم کدی آذربایجان غربی و مازندران در دستور کار

به گزارش مهر، در ادامه اقدامات مخابرات برای اجرای مصوبه هم کدی که قرار است تا شهریورماه به اتمام برسد، یکسان سازی کدهای دو استان آذربایجان غربی و مازندران نیز تا پایان ماه جاری در دستور کار قرار گرفته است.

با اجرای این طرح، کد تمام شهرهای استان آذربایجان غربی به 044 تبدیل و صفر داخل استان حذف می‌شود و تمام شماره‌های ثابت شهرستان‌های این استان هشت رقمی می‌شود.

در مازندران نیز با اجرای طرح هم کدسازی تلفن های ثابت، کد استان به 011 تغییر می کند و یک رقم به شماره های مشترکان اضافه می شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.