اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 12, 2014
9:45 پنجشنبه، 22ام خردادماه 1393
کد خبر: 62649

رگولاتوری: رومینگ ملی این هفته اجرایی می‌شود

 

 

صادق سلمانی – روزنامه ایران : اوایل امسال بود که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای سامان بخشیدن به شبکه ارتباطات کشور از اجرایی شدن سه تصمیم مهم این وزارتخانه شامل اجرای رومینگ ملی،‌ هم کدسازی تلفن استان‌ها و یکسان سازی تعرفه تا 6 ماه آینده خبر داد.
 

 تا به امروز تنها یک طرح با عنوان هم کدسازی تلفن استان‌ها آرام آرام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و قرار است  از هفته آینده هم به مناسبت نیمه شعبان با برقراری رومینگ ملی آنتن دهی اپراتورها تکمیل شود.

 الزام اپراتورها به ارائه خدمات رومینگ ملی

پس از اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چارچوب و مقررات اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور در جلسه 183 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بازنگری شد که طبق آن هر یک از اپراتورهای غالب بر اساس درخواست اپراتورهای غیرغالب، موظف هستند که رومینگ ملی را برای هر اپراتور تلفن همراه دارای پروانه، طبق موافقتنامه‌ای که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری است، ارائه کنند. در این مصوبه اپراتور غالب، اپراتوری است که حداقل 25 درصد سهم بازار موبایل کشور را در اختیار داشته و با بررسی بازار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشخص شده باشد؛ همچنین اپراتورهای غالب موظفند به همدیگر خدمات رومینگ ارائه کنند. در این مصوبه اپراتور میزبان از پرداخت حق‌السهم دولت از درآمدهای رومینگ ملی معاف شده است.

بر همین اساس حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه مصوبه برقراری رومینگ ملی برای هر 3 اپراتور فعال کشور ابلاغ شده و الزامی است، گفت: در شرایط فعلی، اپراتورهای غالب همراه اول و ایرانسل که بیش از 25 درصد سهم بازار را دارند باید به یکدیگر و به سایر اپراتورها رومینگ بدهند.

به گفته رضوانی، با اجرایی شدن طرح رومینگ ملی، اپراتورها نباید به دلیل استفاده از خدمات شبکه‌های یکدیگر از مشترکان هزینه اضافی دریافت کرده و تنها مجازند که در چارچوب تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هزینه مکالمه‌ها را از مشترکان دریافت کنند.

 منفعت اپراتورها در رومینگ ملی

«اگر رومینگ ملی اجرایی بشود در دراز مدت، منفعت همه اپراتورهای تلفن همراه را در پی خواهد داشت، چرا که یک سری مناطق کم جمعیت یا صعب‌العبور در کشور وجود دارد که ممکن است برای همه اپراتورها مقرون به صرفه نباشد که در آنجا برای نصب آنتن سرمایه‌گذاری کنند، اما وقتی که یک اپراتور این سرمایه‌ گذاری را انجام می‌دهد، این موضوع می‌تواند برای همه اپراتورهای تلفن همراه سودآور باشد.»

صادق عباسی شاهکوه، معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌و‌گو با ایران با بیان این مطلب گفت: «بر اساس مصوبه 183 کمیسیون تنظیم مقررات، ارتباط رومینگ ملی میان همه اپراتورهای تلفن همراه برقرار خواهد شد، بر همین اساس این ارتباط بیشتر از سایر اپراتورهای تلفن همراه برای اپراتور رایتل برقرار خواهد شد چرا که دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در بسیاری از مناطق کشور دارای پوشش کامل هستند و در مناطق کمی نیاز به پوشش مکمل یکدیگر دارند.» معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سؤال که در جریان اجرای رومینگ ملی، وضعیت تالیا به چه شکل خواهد بود تصریح کرد: «تالیا اپراتور تلفن همراه محسوب نمی‌شود بلکه شرکتی است که به عنوان پیمانکار شرکت مخابرات فعالیت می‌کند. تاکنون برای تالیا به عنوان یک اپراتور مستقل تلفن همراه، پروانه‌ فعالیت صادر نشده است و تنها بخشی از شرکت مخابرات محسوب می‌شود. از نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت مخابرات ایران اپراتور تلفن محسوب می‌شود که شرکت همراه اول نیز زیرمجموعه آن است.»

عباسی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا رومینگ ملی در ابتدا در مناطق خاصی از کشور اجرا می‌شود یا خیر گفت: «رومینگ ملی با توجه به امکاناتی که اپراتورهای تلفن همراه فراهم می‌کنند، در کل کشور اجرایی می‌شود گر چه اجرای این طرح ممکن است در ابتدا در مناطقی با اولویت بیشتر آغاز شده و بتدریج کامل شود، اما این روند طولانی نیست و در یک زمان کوتاه، رومینگ ملی در سراسر کشور فراگیر خواهد شد.»

معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایران با بیان این نکته که بر اساس دستورالعمل رگولاتوری، رومینگ ملی هیچ هزینه‌ای نباید برای کاربر داشته باشد خاطرنشان کرد: «در این حالت چون یک اپراتور تلفن همراه یک اپراتور دیگر را پوشش می‌دهد، بنابراین هزینه‌های اضافه را باید اپراتور سرویس گیرنده تأمین کند، چرا که اپراتوری که سرویس می‌گیرد به جای اینکه امکانات را برای مشترکین خود فراهم کند، آن را از اپراتور دیگر دریافت می‌کند، پس در نتیجه اپراتور باید هزینه رومینگ را خودش تأمین کند و کاربر تنها هزینه تماس معمولی را پرداخت خواهد کرد.»

 چه امکاناتی در رومینگ ملی ارائه خواهد شد؟

از سه اپراتور تلفن همراه در کشور،‌ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل روی نسل دوم و ارائه امکاناتی نظیر خدمات مکالمه، اس ام اس و اینترنت GPRS فعالیت می‌کنند و تنها اپراتور رایتل امکان ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه را دارد. اگر چه تا پایان شهریور ماه دوره حفاظت اپراتور رایتل به پایان می‌رسد و سایر اپراتورهای کشور هم می‌توانند خدمات نسل تلفن همراه را به مشترکین خود ارائه کنند، اما این سؤال به قوت خود باقی است که آیا در جریان رومینگ ملی امکانات اپراتورها همپوشانی خواهد داشت یا خیر؟

بر همین اساس معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره امکانات قابل ارائه در رومینگ ملی گفت: «مبنای کار در رومینگ ملی این است که سرویسی که اپراتورهای تلفن همراه به مشترکین خودشان ارائه می‌کنند باید این سرویس را به مشترکین اپراتورهای دیگر هم بدهند.

بر همین اساس در ابتدای اجرای طرح رومینگ ملی، فقط تماس مکالمه میان اپراتورها برقرار خواهد شد و همچنین امکان برقراری GPRS وجود دارد، البته یک مقدار اجرای آن سخت‌تر است و ممکن است که کمی دیرتر ارائه شود. نکته مهم این است که در حال حاضر اپراتورهای همراه اول و ایرانسل امکان ارائه 3G را ندارند و به محض اینکه این امکان توسط آنها فراهم شود، آن را ارائه خواهند داد.»

عباسی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایران با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که موضوع اجرای رومینگ ملی مطرح شده اما اخیراً اجرای آن الزامی شده است، گفت: «در گذشته موضوع رومینگ ملی حالت اختیاری داشت و به همین دلیل اپراتورهای تلفن همراه به سراغ آن نرفتند و آن را دنبال نکردند ولی از اسفند ماه سال گذشته کمیسیون تنظیم مقررات، اجرای رومینگ ملی را الزامی کرد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که بازوی اجرایی کمیسیون محسوب می‌شود، این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرد تا زمینه‌های اجرای آن فراهم شود.»

وی افزود: «آیین نامه اجرایی رومینگ ملی در اسفندماه سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفت که در این بازبینی، موضوع الزام آور بودن اجرای رومینگ ملی و یک سری موارد جزئی هم به تصویب رسید. بر همین اساس مقرر شد که به اپراتورهای تلفن همراه که امکان رومینگ ملی را برای مشترکین خود فراهم می‌کنند، یک سری امتیازها شامل تخفیف ریالی داده شود.»

معاون صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان با اشاره به این‌که برخی تست‌های رومینگ ملی در برخی استان‌های کشور انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف دو هفته آینده رومینگ ملی اجرایی شود تأکید کرد: «تا به امروز اپراتورهای تلفن همراه همکاری خیلی خوبی با موضوع رومینگ ملی داشته‌اند و به طور جدی هم دارند این موضوع را پیگیری می‌کنند و تاکنون چیز منفی‌ای از آنها مشاهده نشده است.»

 نگاه اپراتورهای کشور به رومینگ ملی

از همان زمان ابلاغ مصوبه 183 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیران عامل و مسئولان اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل دست به کار شدند تا پروژه رومینگ ملی در زمان از پیش تعیین شده خود، اجرایی شود.

بر همین اساس وحید صدوقی، مدیر عامل همراه اول در گفت‌وگو با سیتنا در خصوص وضعیت اجرایی رومینگ ملی گفت: «برای انجام این موضوع، هم اکنون در حال انجام تستهای اولیه هستیم و در این راستا با ایرانسل و رایتل هم وارد مذاکره و تعامل شدهایم.»

مدیرعامل همراه اول تصریح کرد: «طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتور غالب و غیرغالب بر مبنای سهم بیشتر و کمتر از 25 درصدی از بازار مطرح شده بود که بر همین مبنا، تعامل و مذاکره ما با اپراتور سوم و تالیا زودتر از موعد آغاز شد و هم اکنون اولین استان با اپراتور سوم در حال تست است.»

وحید صدوقی خاطرنشان کرد: «اخیراً ابلاغ شده که نحوه پوشش‌دهی شبکه خود را در کل کشور بررسی کنید که البته ما در نقاط بسیار محدودی پوشش نداریم و به دنبال رفع موانع برای پوشش حداکثری شبکه هستیم.»

آرش کریم بیگی، مدیر روابط عمومی اپراتور ایرانسل هم در گفت‌‌وگو با ایران گفت: «در صورتی رومینگ ملی یک فرصت برابر و بازی برد – برد است که همه بازیگران و طرفین از جمله اپراتورها، مشترکین و دولت منافع‌شان تأمین شود و طبیعی است که ایرانسل در چارچوب پروانه، همیشه به مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی احترام گذاشته است.»

سیدمجید صدری، مدیر عامل رایتل نیز با اشاره به مذاکرات این اپراتور با همراه اول و ایرانسل برای اجرایی شدن پروژه رومینگ ملی گفت: «مذاکره‌هایی با این شرکت‌ها داشتیم که اگر به نتایج مثبت برسیم مشکلات کمتری خواهیم داشت. همچنین در این زمینه مصوبه‌ها و همکاری‌های سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز به انجام کار کمک کرد.

اگر چه تا پایان خرداد ماه قرار است رومینگ ملی در کشور اجرایی شود، اما به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک موضوع نحوه محاسبه هزینه‌های برقراری تماس رومینگ بین اپراتورهای تلفن همراه کشور به مشکل جدی میان آنها تبدیل شود.»

رومینگ ملی در یک نگاه

رومینگ ملی سرویسی است که با استفاده از آن، یک اپراتور تلفن همراه، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای مهمان قرار داده و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور مهمان هزینه دریافت می‌کند. در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور مهمان از محدوده پوشش‌دهی شبکه موضوع پروانه خود خارج می‌شود، به صورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.