اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 14, 2014
14:07 شنبه، 24ام خردادماه 1393
کد خبر: 62659

انتخابات 92 اندیشه انحصار در فناوری را شکست

صادق سلمانی – روزنامه ایران : 24 خردادماه مقارن با نخستین سالروز انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران است. وی از همان روزهای آغازین شروع به کار و حتی پیش از آن و در دوران مبارزات انتخاباتی یکی از برنامه‌های دولت‌ تدبیر و امید را بهبود وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بخصوص افزایش پهنای باند بین‌المللی همچنین بهبود سرعت و کیفیت اینترنت در کشور عنوان کرده بود که بر اساس آخرین اخبار و گزارش‌های منتشر شده، تنها در یک بخش کوچک، پهنای باند بین‌المللی از 72 گیگابیت بر ثانیه به 126گیگ افزایش یافته است.
«حسن نجفی سولاری»: به دلیل نو بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات بعضی‌ها می‌گویند که باید برای رسیدن به آن عجله کرد اما من می‌گویم که اصلاً وقت نیست و باید فراتر از عجله پیش رفت.
«محمد علی ابطحی»: تنها کسی که برای حل و فصل مشکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی در کشور عزم خود را جزم کرد و صحبت‌های فراوانی در این مورد داشت فقط آقای روحانی بود ولی تیم دولت در این حوزه خوب عمل نکرده است.
مسعود ریاضیات:  دولت یازدهم به دنبال آن است که بتواند عقب‌ماندگی ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه پنجم توسعه را تا حدود زیادی جبران کند که گام‌های مهمی را در این راه برداشته است.
«رضا فاتح»: دولت یازدهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمترین هزینه ممکن و بی‌سابقه نسبت به دولت گذشته،‌ موضوع افزایش شبکه و سوئیچ‌های ارتباطی را در دستور کار خود قرار داده است.
«غلامحسین کریمی»: آقای روحانی در این مدت یک ساله، آگاهانه با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برخورد کرد و نظر مثبتی هم نسبت به آن دارد، اما متأسفانه عملاً نتیجه آنچنانی از آن گرفته نشده است.
 
اگر چه در طول یک سال گذشته تمامی مهندسان و دست اندرکاران شرکت ارتباطات زیرساخت شب و روز برای بهبود وضعیت اینترنت و افزایش پهنای باند کشور تلاش کردند اما رئیس جمهوری در سخنان مهم خود در جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کردند از وضعیت پهنای باند اینترنت کشور راضی نیستند.
موضوع یک سالگی انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری کشورمان ما را بر آن داشت در گفت‌وگویی کوتاه با برخی از سیاستمداران سابق همچنین فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظر آنها را درباره تلاش‌های یک ساله دولت برای بهبود وضعیت آی‌سی‌تی کشور جویا شویم.
 
باید فراتر از عجله پیش رفت
«حسن نجفی سولاری»، رئیس مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: «به دلیل نو بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات بعضی‌های می‌گویند که باید برای رسیدن به آن عجله کرد اما من می‌گویم که اصلاً وقت نیست و باید فراتر از عجله پیش رفت. هر چقدر که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عقب افتادگی وجود داشته باشد اگر یک لحظه تأخیر کنیم با یک ضریب تصاعدی این عقب‌افتادگی بیشتر می‌شود، لذا تکلیف دولت آقای روحانی این است که با سرعت این موضوع را دنبال کند تا عقب‌افتادگی در حوزه آی‌سی‌تی جبران شود.» در حوزه تولید محتوا که بخشی از آن مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به دلیل محدویت‌ های مالی، تنها تلاش ما این بوده است که حتی‌المقدور مؤسسه‌هایی که محتوای آی‌سی‌تی را تولید می‌کنند از ورشکستگی خارج شوند چرا که آنها وضعیت خوبی ندارند. شرکت‌های خصوصی تولید کننده محتوا در گذشته متکی به پول نفت و دولت بودند و بر این اساس دچار مشکلات عدیده شدند و این دولت تلاش خود را صرف این موضوع کرد که بخشی از بدهی‌های آنها پرداخت شده و بعضی از گرفتاری‌هایشان رفع شود.
باید با برگزاری نمایشگاه، کنفرانس، سمینار، جشنواره و جلسات متعدد یک امید جدید در جوانان ایجاد کنیم که حوزه تولید را رها نکنند. همچنین باید میزان فرار تیم‌های تولید محتوا را به خارج کاهش دهیم یا از میزان فرار تیم‌های تولید دیجیتال به سمت کسب و کارهای غیر دیجیتال بکاهیم چرا که در داخل کشور یک عده‌ای از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال به شغل‌های پر درآمد غیر دیجیتال مانند ساخت و ساز ملک، فروش لوازم خانگی و غیره رجوع کرده‌اند. دولت یازدهم در این مدت عمدتاً سعی کرده در ابتدا در جامعه امید به وجود بیاورد و دوم این که تدبیری به خرج دهد که مقداری از ورشکستگی شرکت‌ها جلوگیری شود. در حال حاضر وضعیت خوب نیست، منابع موجود بسیار محدود است و بخش خصوصی به تنهایی قادر به تأمین همه نیازها برای تولید نیست. تا آنجایی که من اطلاع دارم، نه فقط در حوزه تولید دیجیتال بلکه در حوزه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی وضعیت مطلوب نیست. متأسفانه در برخی از حوزه‌ها، تولید کیفی و کمی نداشتیم، بنابراین به نظر می‌رسد دولت در روزهای آینده برای تقویت حوزه تولید و نشر محتوای دیجیتال و تقویت رسانه‌های عمومی توجه ویژه‌ای بکند. دولت تدبیر و امید همان طور که به موضوع سلامت و تغذیه مردم توجه کرد و در این راستا هم موفق بود، باید به حوزه تأمین امنیت فرهنگی هم عنایت ویژه‌ای داشته باشد.
تحقق توسعه سیاسی با توسعه آی‌سی‌تی
«محمد علی ابطحی»، فعال سیاسی: عملکرد دولت آقای روحانی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضعیف می‌دانم. دکتر روحانی روی مسأله حل مشکلات فضای مجازی اشاره داشتند و حتی در شعارهای انتخاباتی‌شان هم بر این مسأله تأکید می‌کردند. توسعه سیاسی با توسعه در حوزه سایبری و فضای مجازی محقق می‌شود و رشد ارتباطات و فضای مجازی بر همه امور، نقش تعیین کننده دارد. با وجود شعارهای انتخاباتی آقای روحانی، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مخابرات کشور ضعیف عمل کرده است و موفقیت ایشان در این حوزه کم است. تنها کسی که برای حل و فصل مشکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی در کشور عزم خود را جزم کرد و صحبت‌های فراوانی در این مورد داشت فقط آقای روحانی بود ولی تیم دولت در این حوزه خوب عمل نکرده است. این روزها شاهد تحقق برخی وعده‌های آقای روحانی از جمله توسعه پهنای باند کشور و افزایش کیفیت اینترنت که جزو شعارهای انتخاباتی ایشان بود هستیم.
 
گام بلند دولت برای جبران عقب‌ماندگی آی‌سی‌تی
مسعود ریاضیات، رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی: ما در تمام صحبت‌های آقای روحانی رئیس جمهوری به غیر از مطالب مثبت چیز دیگری نشنیده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به بهبود کیفیت اینترنت پرسرعت، حذف فیلترینگ، افزایش پهنای باند و غیره اشاره کرد، اما متأسفانه شاهد تعدد مراکز تصمیم‌گیری برای این کار هستیم به نحوی که در یک جا تصمیمی گرفته می‌شود و در جایی دیگر چیز دیگری اجرا می‌شود. من فکر می‌کنم باید با همت مسئولان، مسأله تعدد مراکز تصمیم‌گیری درباره آی‌سی‌تی در کشور از بین برود.همچنین دولت یازدهم به دنبال آن است که بتواند عقب‌ماندگی ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه پنجم توسعه را تا حدود زیادی جبران کند که گام‌های مهمی را در این راه برداشته است.
 
اقدامات مهم دولت برای بهبود وضعیت اینترنت
«رضا فاتح»، مدیرعامل اینترنت پرسرعت پارس آنلاین: در این یک سال که دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری فعالیت کرده است، اقدامات مهمی برای بهبود وضعیت اینترنت انجام گرفته که بهبود کامل این وضعیت، مستلزم زمان است تا به نتیجه مهم و منطقی برسیم. کمی طول می‌کشد تا بازیگران حوزه اینترنت نظیر شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های ‌PAP و… به نتیجه برسند اما این مسیر مثبت است و بازیگران بهبود کیفیت اینترنت در جهت خوبی حرکت می‌کنند. در طول یک ماه گذشته هم تغییرات بسیار زیادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بویژه در حوزه اینترنت کشور صورت گرفته است. علاوه بر این که پهنای باند بین‌المللی افزایش یافته است، زیرساخت‌های ارتباطی کشور هم با توسعه قابل توجهی روبه‌رو بوده است.
دولت یازدهم در زمینه توسعه زیرساخت کشور، با سرمایه‌گذاری و تأمین بودجه بالا همچنین خرید تجهیزات جدید، ده‌ها هزار کیلومتر فیبر نوری در مسیرهای مختلف کشور نصب کرده و سرمایه‌گذاری و هزینه‌های زیادی روی آن انجام داده است تا پاسخگوی سطح انتظار کاربران باشد. دولت یازدهم همچنین در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمترین هزینه ممکن و بی‌سابقه نسبت به دولت گذشته،‌ موضوع افزایش شبکه و سوئیچ‌های ارتباطی را در دستور کار خود قرار داده است. رئیس‌جمهوری در سخنان خود در چهارمین جشنواره فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این نکته تأکید داشت که توسعه اقتصادی و سیاسی با توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور محقق خواهد شد و این دولت در تلاش است که کل مسیر توسعه را با تأکید بر محور ارتباطات و فناوری اطلاعات، گام به گام طی کند و امروز شاهد برداشتن گام‌های محکم و استوار دولت یازدهم برای رشد و توسعه آی‌سی‌تی در کشور هستیم.
 
 
برخورد آگاهانه روحانی با حوزه آی‌سی‌تی
«غلامحسین کریمی»، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی: به نظر من آقای روحانی در این مدت یک ساله، آگاهانه با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برخورد کرد و نظر مثبتی هم نسبت به آن دارد، اما متأسفانه عملاً نتیجه آنچنانی از آن گرفته نشده است که ممکن است کارگروه خوب و متخصصی برای رسیدگی به این موضوع وجود نداشته است.  فعالیت‌های اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی در 10 رسته مخابراتی شامل شبکه‌های انتقال و غیره همچنین اقدامات دانش بنیان خوبی در آن دارد صورت می‌گیرد اما به آنها بهایی داده نمی‌شود. متأسفانه تعیین و افزایش تعرفه‌های جدید برای واردات تلفن همراه، معضل‌های بسیار عدیده‌ای را برای ما به وجود آورده‌ است که در صورت تداوم این روند، بدون اغراق 99 درصد این کالا در مسیر قاچاق قرار می‌گیرد. تنها حسن نیت داشتن و خوشبین بودن در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح نیست بلکه باید برای حل مشکل وارد عمل شد.
همچنین مسأله وضع مالیات‌های سنگین برای کالاهای مخابراتی به قدری کمرشکن است که ممکن است در آینده نیمی از فعالان صنفی در حوزه مخابرات یا ورشکست شوند یا به سمت تقلب گام بردارند. ما انتظار داشتیم در این مدت یک ساله بسیاری از مسائل و مشکلات حل شود اما تاکنون اتفاق مهمی نیفتاده و ممکن است در آینده صنف دچار مشکلات عدیده‌ای شود که کنترل آن از دست خارج شود.
اگرچه هنوز تا یک سالگی آغاز به کار دولت چند ماهی باقی مانده است اما روند اقدامات صورت گرفته توسط دولت روح تازه ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دمیده است. انتظار می رود در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا پایان برنامه پنجم توسعه، شاهد آغاز به کار شبکه ملی اطلاعات، افزایش پهنای باند اینترنت و رسیدن به اهداف تعیین شده در بخش آی سی تی باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.