اپراتورها

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

June 15, 2014
13:59 یکشنبه، 25ام خردادماه 1393
کد خبر: 62677

انتقاد شدید وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه همراه اول: سه هفته است تحت فشارم

vaezi6.jpg

وزیر ارتباطات گفت: طی سه هفته گذشته بسیاری از کاربران مقامات سیاسی کشور و به ویژه ساکنان تهران بابت رقم قبض‌های همراه اول خود گلایه‌های متعددی را مطرح کرده‌اند.

محمود واعظی امروز در نشستی خبری به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و اظهار کرد: اکنون نرخ تلفن همراه در اپراتور اول به گونه‌ای شده است که برای بسیاری از کاربران تهرانی‌ها افزایشی بالغ بر 20 تا 30 درصد داشته است و بابت این موضوع فشارهایی بر روی ما و مردم است.
 
وی ادامه داد:‌ این گونه که گفته می شود نرخ موثر چقدر بوده و تا چه اندازه افزایش پیدا کرده موضوعی نیست که مردم آن را درک کنند مردم این را می دانند که تا ماه گذشته تعرفه تلفن همراه آن‌ها 44.7 بوده و اکنون این رقم به 57 تومان رسیده است که این افزایش فشار زیادی را به مردم تحمیل می کند.
 
واعظی ادامه داد: این که گفته می‌شود نرخ مصوب رگولاتوری 599 ریال بوده و همراه اول تعرفه 570 ریالی را برای کاربران خود در نظر گرفته موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نرخ پایه را 499 ریال اعلام کرده‌اند واین اجازه رابه اپراتور دادند که برای جلوگیری از تغییر مکرر تعرفه‌ها براساس کیفیت خدمات ارائه شده تا 20 درصد قدرت مانور بر روی تعرفه را داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: در همان زمان اعلام تعرفه‌ها اپراتور دوم یعنی ایرانسل همان تعرفه پایه را قبول کرد اما مدتی همراه اول به سمت تعرفه 570 ریالی رفته و به همین دلیل مشترکان و به ویژه مشترکان تهرانی‌ با افزایش به نسبت زیادی در هزینه‌های خود مواجه شده‌اند.
 
وی همچنین عنوان کرد: البته این را هم قبول دارم که در برخی شهرستان‌ها که ممکن است مردم آن‌ها با تهران و استان‌های دیگر تماس زیادی دارند هزینه‌ها کاهش پیدا کرده باشد اما به هر حال با توجه به تعداد بالای مشترکان تهرانی و نارضایتی آن‌ها از شرکت همراه اول می خواهم که در تعرفه‌های خود تجدیدنظر کند چرا که بعد از گذشت سه هفته هنوز فشار بر روی من کم نشده است.
 
وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: در این زمینه اپراتورها نباید دید کوتاه مدت داشته باشند.
 
البته در این نشست که مدیران عامل سه اپراتور موبایل، علی اصغر عمیدیان – معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و رمضانعلی سبحانی‌فر – عضو کمیسیون صنایع مجلس – نیز وزیر ارتباطات را همراهی می‌کردند مدیر عامل شرکت همراه اول به ارائه توضیحاتی درباره تعرفه‌های جدید همراه اول پرداخت و با اشاره به تعرفه‌های قدیمی و جدید در حوزه‌های مختلف شهری و بین شهری و سیم کارت‌های دائمی و اعتباری اظهار کرد: نرخ موثر ما در سیم‌کارت‌های دائمی 537 ریال بوده که اینک با مصوبه رگولاتوری به ما این اجازه را می داد که آن را تا 599 ریال افزایش دهیم، برای آن‌ها تعرفه 570 ریالی در نظر گرفته شده است.
اکنون نرخ تلفن همراه در اپراتور اول به گونه‌ای شده است که برای بسیاری از کاربران تهرانی‌ها افزایشی بالغ بر 20 تا 30 درصد داشته است و بابت این موضوع فشارهایی بر روی ما و مردم است.
وزیر ارتباطات
او ادامه داد: به عبارت دیگر در حال حاضر بر اساس تعرفه‌هایی که در گذشته و حال وجود داشته تماس‌های بین شهری حدود 31 درصد کاهش هزینه و تماس‌های درون شهری حدود 25 درصد افزایش داشته‌اند از سوی دیگر نرخ ما در سیم کارت‌های اعتباری حدود 9 درصد کاهش و در سیم کارت های دائمی حدود شش درصد افزایش داشته است.
 
گلایه‌های کاربران از وضعیت اینترنت موبایل و پاسخ وزیر
 
اما در ادامه این نشست وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال ایسنا که با وجود برنامه ریزی برای ارائه خدمات نسل سه ظرف چند ماه آینده اپراتورها همچنان در زمینه ارائه اینترنت نسل دو مشکلات متعددی دارند و مردم بابت کیفیت خدمات و هزینه‌های آن‌ها مشکلات متعددی را متحمل می‌شوند و این که آیا در این زمینه جریمه‌ای برای اپراتورها در نظر گرفته نشده، توضیح داد: در رابطه با خدمات اپراتورها دوست ندارم زمانی که می توان موضوع را با صحبت حل کرد به طور دائم موضوع رسانه‌ای شود.
 
واعظی افزود: دوستان ما در اپراتورهای مختلف امروز حضور دارند و شاهد هستند که طی 10 ماه گذشته بیشترین فشار را آورده‌ایم تا کیفیت خدمات بهبود پیدا کند و در این زمینه مطالبات من همواره بیش از سایرین بوده است.
 
وی ادامه داد:‌ اگرچه رابطه صمیمی و دوستانه‌ای از ابتدای کار با آقایان داشته‌ام اما از همان ابتدای کار بر سر تعرفه‌ها پیغام‌هایی فرستاده و موضوع را به شیوه‌های مختلف پیگیری کردم و این را یادآور شدم که مردم تهران بابت هزینه‌های همراه اول تحت فشار قرار دارند اما همواره در نهایت فشار هم ادبیات من به همین شکل بوده است.
 
وی ادامه داد: با این وجود با شما و مردم هم عقیده هستم و بر این باورم که مردم خدماتی که دریافت می کنند کمتر از تعرفه‌ای است که می پردازند.
 
واعظی ادامه داد: برای یک اپراتور راحت‌ترین کار افزایش تعرفه‌ها است اما اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم می بینیم که اپراتورها تعرفه خود را کاهش می دهند نه افزایش و از سوی دیگر با ارائه سرویسهای مختلف درآمد خود را جبران می کنند. حال نیز درخواست من از هر سه اپراتور این است که به ارائه سرویس‌های جدید بپردازند تا مردم بتوانند تمام نیازمندی‌های خود را ازطریق موبایل برطرف کنند و از سوی دیگر برای انجام امور معمولی و چک کردن چند سایت مجبور نباشند هزینه‌ای بالا پرداخت کنند.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: امروز برای اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سه و نسل‌های بالاتر به اپراتورها بر این نکته تاکید داریم که دیگر نباید کار به شیوه آزمون و خطا پیش برود. چرا که در گذشته گاه خدمتی به مردم ارائه می‌شد اما به مروز زمان این سرویس و خدمت بهبود پیدا کرده و مشکلات آن برطرف می‌شد اما این بار ما خواسته‌ایم که حتما از طریق چند استان بر اجرای طرح‌ در آن‌ها به صورت پایلوت کیفیت خدمات تضمین شود و دیگر با شیوه آزمون و خطا سراغ نسل‌ها بالاتر نرویم.
 
وی همچنین یادآور شد: در این زمینه شرکت ارتباطات زیرساخت هم آمادگی آن را دارد که پهنای باند مناسب را در حدی که مورد نیاز اپراتورها است در اختیار آن‌ها قرار دهد تا آن ها بتوانند سرویس خوبی را به مردم ارائه دهند.
 
واعظی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که با همه این تفاسیر کاربران از چه زمان می توانند انتظار داشته باشند که اینترنت سیم کارت‌های نسل دو آن‌ها با شرایط مناسب ارائه شود، توضیح داد: اکنون دستگاه‌ها و اپراتورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های متعددی در این زمینه انجام داده اند و پهنای باند مناسب برای ارائه نیز از سوی شرکت زیرساخت قابل تامین است به همین دلیل فکر می کنم نیمه دوم امسال بتوان انتظار داشت که اپراتورها سرویس خوبی دراین زمینه ارائه کنند.
 
پاسخ وزیر ارتباطات به گلایه‌های اعضای شورای عالی فضای مجازی
 
در بخش دیگری از این نشست محمود واعظی درباره اظهارات اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر عدم ارائه اطلاعات مربوط به شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات پاسخ داد و عدم انسجام وزارت ارتباطات در پیگیری امور این شبکه، گفت: ما براساس سیاست گذاری‌های موجود برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم و کار در حال انجام است و ما دراین زمینه یک برنامه ریزی دو ساله صورت داده‌ایم و طبق آن هم پیش می رویم. دراین زمینه هم باید گزارش‌های لازم را به شورای عالی فضای مجازی و مردم ارائه کنیم که این آمادگی وجود دارد و حال اگر مصاحبه‌ای مبنی بر این موارد صورت گرفته نشان از بی‌اطلاعی این مسوولان دارد.
 
وی عنوان کرد: ما در جلسات مختلف شورای عالی فضای مجازی آمادگی این را داشتیم این اطلاعات را اعلام کنیم اما موضوعاتی که در دستور کار این جلسات قرار داشت متفاوت بود وگرنه مدل مفهومی، تقسیم کار و تمام مسائلی که مربوط به این شبکه می‌شود آماده و موجود است؛ زیبنده مسوولان نیست چرا که اگر مشکلی وجود دارد باید این صحبت‌ها با همکاران ما مطرح شود. نه این که در فضای رسانه پیگیری شود.
 
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که در حاشیه مراسم بهره برداری از فاز اول رومینگ ملی صحبت می کرد در بخشی از صحبت‌های خود به بحث هزینه‌های این بخش پرداخت و یادآور شد: با ازای این طرح در فاز اول کاربران اپراتور سوم یعنی رایتل می توانند در صورت ضعیف بودن شبکه از شبکه همراه اول و ایرانسل استفاده کنند و البته برای این موضوع هزینه و تعرفه مجزایی برای کاربر در نظر گرفته نمی‌شود و مباحث مالی مربوط به این بخش به واسطه تفاهم نامه‌های متعدد میان اپراتورها پیگیری می‌شود.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در کشور پهنای باند کافی برای ارائه به صورت خدمات نسل سه وجود دارد توضیح داد: ما شش ماه است که بر روی ورود به نسل سه برنامه ریزی‌های متعددی صورت داده‌ایم و اکنون بخشی عظیمی از پهنای باند داخلی نیز وجود دارد که طی ماه‌های گذشته این پهنای باند از 500 گیگابیت بر ثانیه به 1200گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و به همین دلیل به نظر می‌رسد با ورود به نسل سه از نظر پهنای باند مشکلی نخواهیم داشت.
 
واعظی در پاسخ به این سوال که یکی از ویژگی‌های مهم نسل سه ارائه تماس تصویری است اما در ایران مدتی است این موضوع با مشکل مواجه شده وی دراین زمینه نیز اظهار کرد: این مساله در کمیته‌های شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی قرار دارد و با صحبت‌هایی که خود اپراتور سوم داشته آمادگی خود را اعلام کرده است که طبق خواسته این شورا و با رعایت موضوعات این سرویس را ارائه کند.
 
وی عنوان کرد:‌ در ارتباط با بحث مکالمه تصویری فکر می کنم در گذشته خیلی خوب به این موضوع توجه نشده و اکنون توانایی‌های بسیاری وجود دارد وخود اپراتورها این قابلیت رادارند که برای ارتباط سالم مورد استفاده قرار گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.