فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

June 18, 2014
7:49 چهارشنبه، 28ام خردادماه 1393
کد خبر: 62760

ورود گوگل به دنیای سلامت

گوگل درست چند روز بعد از معرفی پلت‌فرم سلامتی ویژه اپل، پلت‌فرم Google Fit را معرفی کرد
ندا لهردی: تکنولوژی به‌تدریج به تمام بخش‌های زندگی روزمره و شخصی افراد نفوذ پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر، شاید تکنولوژی‌های پوشیدنی و به دنبال آن ابزارهای پوشیدنی هوشمند بزرگ‌ترین قدم تکنولوژی به سمت زندگی شخصی افراد باشد. درحقیقت این ابزارهای پوشیدنی هوشمند که ابتدا با دستبندهای دیجیتال و سپس هوشمند وارد بازار شدند، بیشتر با هدف بررسی و ثبت فعالیت‌های جسمی افراد طراحی شده‌اند تا به این ترتیب افراد بتوانند به‌صورت دقیقی فعالیت‌های جسمی و شرایط سلامتی خود را در اختیار داشته و بررسی کنند. با استقبال از این دستبندهای هوشمند، شرکت‌های تولیدکننده با اضافه کردن امکانات ارتباطی و قابلیت‌های دیگر به طراحی و تولید ساعت‌های هوشمند روی آوردند.  حالا این محصولات به‌عنوان پدیده‌های نوظهور بازار دیجیتال حسابی مورد توجه قرار گرفته‌اند، تا جایی که جدیدترین و آخرین گزارش منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در سال 2014 به 19 میلیون دستگاه برسد و این میزان در مقایسه با صادرات جهانی این محصولات در سال 2013 رشد سه‌برابری را تجربه خواهد کرد. با چنین روندی کارشناسان و تحلیلگران این بازار پیش‌بینی کرده‌اند که بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی در سال 2018 به صادرات جهانی 9/111 میلیون دستگاهی برسد که این رقم به دنبال متوسط نرخ رشد سالانه 4/78درصدی به‌دست می‌آید.
با این اوصاف است که شرکت‌های بزرگی مانند اپل و گوگل حالا با توجه به رونق چشمگیر بازار این محصولات به فکر طراحی و ارائه یک پلت‌فرم سلامتی هستند تا بتوانند در این حوزه رو به رشد حضور پررنگی داشته باشند. به این ترتیب شرکت گوگل به‌تازگی اعلام کرده است که به‌زودی پلت‌فرم سلامتی خود را با نام Google Fit معرفی می‌کند. 
 
 
  پلت‌فرمی برای جمع‌آوری اطلاعات سلامتی
درواقع، گوگل برای آنکه از شرکت بزرگ اپل در این فضای رقابتی عقب نیفتد، درست چند هفته بعد از اعلام خبر معرفی پلت‌فرم سلامتی ویژه اپل، از ارائه پلت‌فرم سلامتی Google Fit خبر داده است. این سرویس جدید اطلاعات را از ابزارهای پوشیدنی تناسب‌اندام اپلیکیشن‌های ویژه آنها جمع‌آوری کرده و آنها را در یک اپلیکیشن اصلی ترکیب می‌کند. هر چند هنوز مشخص نیست که این پلت‌فرم به‌صورت یک اپلیکیشن مستقل ارائه می‌شود یا در داخلی نسخه‌های آینده سیستم‌عامل اندروید گنجانده می‌شود.
با این حال انتظار می‌رود که این پلت‌فرم به‌عنوان نسخه گوگل از سرویس HealthKit اپل یا سرویس سلامتی SAMI شرکت سامسونگ عمل می‌کند؛ سرویس‌هایی که به شرکت‌هایی مانند Nike اجازه می‌دهند اطلاعات مربوط به سلامتی و تناسب اندام کاربران را جمع‌آوری کنند. این در حالی است که یک پلت‌فرم متن باز هم قرار است در آینده روی پلت‌فرم پوشیدنی اندروید اجرا شود که به ساعت‌های هوشمند و دستبندهای دیجیتال تناسب اندام این امکان را می‌دهد که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و روی رابط‌های نرم‌افزاری (APIs) با ساختار باز پلت‌فرم Google Fit قرار بدهند. 
این در حالی است که گوگل مدتی پیش از سیستم‌عامل اختصاصی Android Wear برای ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی پرده‌برداری کرده بود و اولین محصولات مجهز به این سیستم‌عامل دو ساعت هوشمند Moto 360 و G Watch از شرکت LG بودند. با این اوصاف احتمالا پلت‌فرم Health Google Fit به خوبی با سیستم‌عامل Android Wear یکپارچه خواهد شد تا اطلاعات ورزشی کاربر از طریق گجت‌های مجهز به این سیستم‌عامل گردآوری شوند. گوگل هم مانند اپل در نظر دارد از این سرویس جدید خود که متمرکز بر سلامتی است در کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، پرده‌برداری کند. هرچند گوگل هنوز اطلاعات زیادی درباره این پلت‌فرم سلامتی جدیدش را اعلام نکرده است اما گویا بعضی از توسعه دهندگان در حال بررسی شرایط و امکانات برای تولید اپلیکیشن‌هایی ویژه این پلت‌فرم هستند. منابع آگاه معتقدند که طراحی و ساخت پلت‌فرم‌های سلامتی برای هر دو شرکت‌های گوگل و اپل فرآینده مشکل و پر زحمتی بوده است. در این میان اما نگرانی‌هایی برای حفظ حریم خصوصی افراد و چگونگی پردازش بهتر اطلاعاتی با حساسیت اطلاعات سلامتی و همچنین چگونگی ارائه اطلاعات و بررسی‌های دقیق بر اساس استانداردهای پزشکی و دارویی وجود دارند.
البته گوگل پیش از این هم در زمینه پلت‌فرم سلامتی فعالیت کرده بود که نتوانست موفق باشد. این پلت‌فرم که با نام Google Health معرفی شده بود، در واقع به عنوان یک پرتال سلامتی کار می‌کرد و در نهایت نتوانست آنقدر که انتظار می‌رود در بازار و در میان کاربران به موفقیت برسد تا در نهایت در سال 2012 متوقف شد. «درک نیول» مدیرعامل استارت آپ تولیدکننده پلت‌فرم سلامت دیجیتال Jiff که یکی از رقبای گوگل در این زمینه به حساب می‌آید، در این مورد می‌گوید: «پلت‌فرم سلامت جدید گوگل هرگز موفق نخواهد شد، چون کاربران واقعا نمی‌خواهند همه اطلاعات سلامتی آنها جمع‌آوری شود. چیزی که آنها می‌خواهند اطلاعات است نه اینکه اطلاعاتشان جمع‌آوری شود. آنها می‌خواهند شرایط سلامتی و تناسب اندام‌شان بررسی شده و در نهایت از وضعیت سلامت جسمی خودشان آگاه شوند.»
با این همه اما شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند اپل، گوگل و سامسونگ این روزها به دنبال آن هستند که اطلاعات مربوط به سلامت و تناسب اندام افراد را جمع آوری کرده و در مرحله بعدی اکوسیستم سلامت خود را گسترش بدهند و به مرکزی برای ذخیره اطلاعات سلامتی افراد تبدیل شوند و از هزاران حسگر در ابزارهای پوشیدنی یا حتی لباس‌های آینده ما استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری به‌دست بیاورند و در نهایت به علم پزشکی هم کمک کنند. 
 
 
  تلاش رقبا برای حضور در دنیای پلت‌فرم‌های سلامتی
شرکت بزرگ مایکروسافت هم مدتی قبل در سال میلادی جاری با ساعت هوشمند اختصاصی خود  وارد این عرصه شد. این ساعت هوشمند امکان اندازه‌گیری مداوم ضربان قلب را دارد و گویا از قابلیت بررسی شرایط سلامت کاربران هم بهره می‌برد. هنوز مشخص نیست که مایکروسافت هم به دنبال معرفی پلت‌فرم سلامت خود  هست یا خیر. با این حال این شرکت در حال حاضر یک پلت‌فرم سلامتی مبتنی بر وب را با نام HealthValut دارد که در سال 2010 معرفی شد و امکان ذخیره اطلاعات مربوط به سلامتی و تناسب اندام افراد را دارد.
مدتی پیش هم شرکت اپل در کنفرانس توسعه دهندگانش پلت‌فرم سلامتی خود  را با نام HealthKit معرفی کرد. این شرکت قابلیت‌های مختلفی را در نسخه جدید سیستم‌عاملش معرفی کرد. یکی از این امکانات پلت‌فرم Health Kit است که دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند اپل را به یک دستگاه کنترل‌ کننده سلامت جسمانی تبدیل می‌کند. 
 سرویس جدید Health Kit، فعالیت‌های جسمی کاربران را بر اساس فعالیت‌های مهم بدن مانند خواب، استراحت و حرکات ورزشی دنبال کرده و آنها را ذخیره و بررسی می‌کند. قابلیت‌های این سرویس از طریق اپلیکیشنی به نام Health در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. به این ترتیب قابلیت‌های اپلیکیشن‌های سلامتی و اطلاعات آنها مانند اپلیکیشن NIKE به صورتی یکپارچه در iOS 8 قرار خواهند گرفت تا کاربران بتوانند تمام اطلاعات مربوط به سلامت خود را در یک جا مشاهده کنند.  گوگل با سیستم‌عامل اندروید خود  در حال حاضر سهم 80 درصدی از بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را در اختیار دارد و این سهم برای اپل برابر 8/14 درصد است. با این حال اما انتظار می‌رود گوگل در عرصه پلت‌فرم‌های سلامتی رقابتی نزدیک با اپل داشته باشد و حتی چالش‌هایی جدی در پیش روی خود  داشته باشد. این در حالی است که اپل در آینده‌ای نزدیک ساعت هوشمند iWatch خود  را هم به بازار معرفی می‌کند و بسیاری از کارشناسان
 و فعالان بازار انتظار دارند این محصول امکانات و قابلیت‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت و تناسب اندام داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.