اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 18, 2014
15:26 چهارشنبه، 28ام خردادماه 1393
کد خبر: 62782

واکنش همراه اول به منتقدان گرانی

وزیر ارتباطات اخیرا به انتقاد از تعرفه‌های جدید همراه اول پرداخت و با بیان اینکه در راستای تغییر تعرفه‌ها کاری خلاف قانون انجام نشده تاکید کرده است که در فضای رقابتی این نوع تعرفه‌گذاری نوعی بدسلیقگی محسوب می‌شود؛ به دنبال این اظهارات بحث تعرفه‌ها در هیات مدیره همراه اول مورد بررسی مجدد قرار گرفته و این اپراتور برای حل این موضوع بر ارائه بسته‌های تشویقی تلاش می‌کند.
 
 
افزایش تعرفه مکالمات همراه اول موضوعی است که از سال گذشته مورد پیگیری قرار داشت و درنهایت تغییر این تعرفه‌ها سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید مصادف شد و بر همین اساس مورد مخالفت جدی وزیر ارتباطات دولت یازدهم قرار گرفت چرا که به گفته واعظی در دولت جدید مسائل معیشتی مردم مهم تر تلقی شده و سیاست بر آن بود که مردم از نظر اقتصادی فشار مضاعفی متحمل نشوند.
 
به دنبال این رویه بحث افزایش تعرفه‌های همراه اول برای مدتی مسکوت ماند تا اینکه در ماه‌های پایانی سال گذشته و در آخرین روز کاری سال نیز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که به موجب آن شرکت مخابرات و همراه اول مجاز به تغییر تعرفه های خود می شدند.
 
بحث تغییر تعرفه‌ها هم از روز اول اردیبهشت ماه عملیاتی شده و بر این اساس قرار بر آن شد که با حذف هزینه های مربوط به جابجایی نرخ مکالمه مشترکان همراه اول با تمام استانها یکسان شود.
 
در آن زمان این گونه اعلام شد که پیش از این در تماس سیم‌کارت‌های اعتباری با سیم‌کارت‌های همراه اول همان شهر 670 ریال و در تماس با سایر استان‌های 1130 ریال هزینه در نظر گرفته می‌شد که در کنار این هزینه مبلغ مکالمه دو پالس معادل 90 ریال نیز به عنوان جابه‌جایی به این رقم اضافه می‌شد، اما اکنون قرار بر آن شده که تعرفه‌های این بخش به‌طور کلی 670 ریال در نظر گرفته شود و در تمام موارد هزینه‌ی هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت اعتباری همراه اول 67 تومان باشد.
 
در ارتباط با سیم کارتهای دائمی نیز در حالی که در گذشته نرخ موثر اپراتور اول 537 ریال بود این رقم به 570 ریال رسیده وبه عبارت دیگر با شش درصد افزایش مواجه شد.
 
بر همین اساس هزینه‌ی هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول با سیم‌کارت دائمی و اعتباری همراه اول و تلفن ثابت 57 تومان تعریف شد در حالی که پیش از این در بخش شهری هزینه‌ی این تماس‌ها 447 و در بخش بین‌شهری 760 ریال بود.
 
اما در شرایطی که در ابتدا تاکید می شد آنچه در تعرفه‌های همراه اول صورت گرفته تغییر است و نه افزایش، با صدور اولین دوره از قبض ها، گلایه‌هایی از سوی کاربران مطرح شد. در این زمینه مدیرعامل اپراتور اول کشور اینگونه توضیح داد که در یک قبض تلفن همراه آیتم‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و در آن مواردی مانند هزینه رومینگ بین الملل، ارزش افزوده، GPRS، مکالمه و مالیات محاسبه می‌شود امسال فقط مالیات ما نسبت به سال قبل حدود 33 درصد رشد داشته و از حدود شش درصد به هشت درصد رسیده است.
 
وحید صدوقی همچنین عنوان کرد:‌ این موارد جزو آیتم‌های مهمی است که هم در سیم کارت‌های دائمی و هم در سیم‌کارت‌های اعتباری اعمال می‌شود و بر همین اساس تغییراتی در هزینه‌های کاربر ایجاد می‌کند.
 
وی در عین حال گفت: پیش از این قبوض برخی افرادی که علاقه به بررسی مجدد قبض‌هایشان داشتند مورد بررسی مجدد قرار گرفت و نکته جالب آن‌که در اکثر این موارد هزینه‌ها از بخش دیگری رشد پیدا کرده بود و گاه حتی حجم مکالمه هم کاهش داشت.
 
به گفته او پیش از این اگر مشترکی تماس‌هایش تماما شهری بود اکنون این مشترک با افزایشی حدود 25 درصد در رقم قبض خود مواجه خواهد شد اما اگر مشترکان ما تنها تماس بین شهری داشته باشند حدود 20 تا 30 درصد کاهش هزینه خواهند داشت پس بسته به نوع استفاده کاربران از سیم‌کارتشان هزینه‌های آن‌ها می تواند متفاوت باشد و نمی توان به طور کلی این گونه گفت که قبض‌های تلفن همراه در دور جدید دو تا سه برابر شده است. قطعا این گونه نیست مگر این که حجم تماس شهری مشترکان افزایش داشته و اکثر تماس‌های آن ها درون شهری باشد.
 
صدوقی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که به طور مشخص کدام سرویس‌ها به غیر از مکالمه هزینه‌ها را بالا برده‌اند توضیح داد: اگر حجم تماس افراد افزایش پیدا کند و یا استفاده آن‌ها از سرویس‌های ارزش افزوده بیشتر شود ممکن است هزینه قبض‌ها نیز دستخوش تغییر شود به عنوان مثال ممکن است در دوره جدید یک مشترک از GPRS (اینترنت تلفن همراه) بیشتر از دوره‌های قبل استفاده کرده باشد یا هزینه رومینگ و بین الملل به جمع هزینه‌هایش اضافه شده باشد.
 
فشار به وزیر ارتباطات
اما چندی پس از صدور اولین دوره قبض‌ها وزیر ارتباطات نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تاکید بر این که تعرفه جدید تلفن همراه در اپراتور اول به گونه‌ای شده است که برای بسیاری از کاربران تهرانی‌ها افزایشی بالغ بر 20 تا 30 درصد داشته، این موضوع را موجب وارد آمدن فشارهایی بر روی مردم دانست.
 
محمود واعظی در این زمینه اعلام کرد:‌ این گونه که گفته می شود نرخ موثر چقدر بوده و تا چه اندازه افزایش پیدا کرده موضوعی نیست که مردم آن را درک کنند مردم این را می دانند که تا ماه گذشته تعرفه تلفن همراه آن‌ها 44.7 بوده و اکنون این رقم به 57 تومان رسیده است که این افزایش فشار زیادی را به مردم تحمیل می‌کند.
 
واعظی ادامه داد: این که گفته می‌شود نرخ مصوب رگولاتوری 599 ریال بوده و همراه اول تعرفه 570 ریالی را برای کاربران خود در نظر گرفته موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نرخ پایه را 499 ریال اعلام کرده‌اند و این اجازه را به اپراتور دادند که برای جلوگیری از تغییر مکرر تعرفه‌ها براساس کیفیت خدمات ارائه شده تا 20 درصد قدرت مانور بر روی تعرفه را داشته باشند.
 
وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: در همان زمان اعلام تعرفه‌ها اپراتور دوم یعنی ایرانسل همان تعرفه پایه را قبول کرد اما مدتی همراه اول به سمت تعرفه 570 ریالی رفته و به همین دلیل مشترکان و به ویژه مشترکان تهرانی‌ با افزایش به نسبت زیادی در هزینه‌های خود مواجه شده‌اند.
 
وی همچنین عنوان کرد: البته این را هم قبول دارم که در برخی شهرستان‌ها که ممکن است مردم آن‌ها با تهران و استان‌های دیگر تماس زیادی دارند هزینه‌ها کاهش پیدا کرده باشد اما به هر حال با توجه به تعداد بالای مشترکان تهرانی و نارضایتی آن‌ها از شرکت همراه اول می خواهم که در تعرفه‌های خود تجدیدنظر کند چرا که بعد از گذشت سه هفته هنوز فشار بر روی من کم نشده است.
 
و اما وعده همراه اول
اما پس از این صحبت‌های وزیر، وحید صدوقی – مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار – اظهار کرده است: ما نظر وزارتخانه را در هیات مدیره مجددا بررسی کرده اما سعی داریم کاری که انجام می‌دهیم در قالب ارائه بسته‌های جدید با تخفیف بیشتر باشد.
 
به گفته او ارائه بسته‌های متنوع و جدید به مشترکان در دستور کار است تا آن‌ها بتوانند از تخفیف برخوردار شوند.
 
به تاکید مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران بعد از 10 سال فقط 5 درصد نرخ مؤثر همراه اول افزایش پیدا کرده، نرخ شهری افزایش 25 درصدی و نرخ بین شهری کاهش 31 درصدی داشته است. همچنین هزینه‌ جابه‌جایی کاملآ حذف شده است.
 
وی در ادامه با اشاره بررسی هزینه‌های مشترکین تصریح کرد:‌ مشترکان هزینه مکالمه‌ی بین شهری، مکالمه شهری GPRS سرویس‌های ارزش افزوده رومینگ و بین الملل دارند.
 
صدوقی با اشاره به انتقاد پایتخت نشینان و نارضایتی آنان درباره تغییر تعرفه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر نرخی که اعمال شده برای کل کشور است و مشترکینی که تماسشان عمدتأ شهری بوده یک مقدار تغییر در هزینه‌ها عامل شده ولی مجموع نرخ مؤثر در مشترکین بیشتر از 5 یا 6 درصد نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.