تلفن همراه

گوشی

June 18, 2014
15:29 چهارشنبه، 28ام خردادماه 1393
کد خبر: 62783

گلگسی S5 بخریم یا سونی Z2؟

چند سالی است که پلتفورم اندروید به عرصه رقابت گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است و اگر شما در مقابل دو گوشی پیشرفته با نام‌های Galaxy S5 سامسونگ و Xperia Z2 سونی قرار بگیرید،‌ به واسطه طراحی زیبا و امکانات قابل ملاحظه‌ای که در آن‌ها به کار رفته است به سختی می‌توانید یک مدل را انتخاب کنید. این دو گوشی هوشمند را به قولی بهترین محصولات موجود در بازار جهانی می‌دانند و هر دوی آن‌ها را می‌توان به واسطه داشتن نمایشگر بزرگ، دوربین باکیفیت، پردازنده قوی و … در یک سطح طبقه‌بندی کرد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اگر چه شرکت ژاپنی سونی و شرکت کره‌ای سامسونگ هر کدام به نوعی امکانات قابل ملاحظه و پیشرفته مخصوص به خود را برای آخرین محصولات در نظر می‌گیرند، اما لیستی که در اینجا آورده شده است یک مقایسه ساده بین این دو محصول محسوب می‌شود تا بهتر بتوانید برای خرید یکی از آن‌ها تصمیم‌گیری کنید:

Z2 sony.JPG

Galaxy S5 بالاتر از Xperia Z2

·         نمایشگر با کیفیت بالاتر تصویر، قابلیت بهتر نمایش تصاویر در مقابل نور خورشید

·         سرعت بالاتر هسته‌های پردازنده: 2.5 گیگاهرتز در مقابل 2.3 گیگاهرتز

·         جمع‌وجورتر و سبک‌تر

·         اتوفوکوس با سرعت بالاتر، تنها 0.3 ثانیه برای تشخیص شیئ مورد نظر و قفل شدن روی آن

·         حسگر تشخیص اثر انگشت، تایید شده توسط سیستم PayPal

·         حسگر تشخیص ضربان قلب

·         سیستم محافظ قوی‌تر، پشتیبانی از استاندارد IP67 برای جلوگیری از ورود گرد و غبار

·         سیستم ورودی USB با سرعت بالاتر، ویرایش 3.0 در مقابل 2.0

·         حافظه داخلی 32 گیگابایتی به عنوان یک گزینه پیش‌رو برای کاربران

Xperia Z2 بالاتر از Galaxy S5

·         حسگر بزرگتر و باکیفیت‌تر دوربین دیجیتالی، 1/2.3 اینچ با کیفیت 20.7 مگاپیکسل در مقابل 1/2.6 اینچ با کیفیت 16 مگاپیکسل

·         مقاومت بیشتر در مقابل ورود آب به سیستم داخلی، پشتیبانی از استاندارد IP58، با قابلیت قوطه‌ور شدن روی آب

·         حافظه رم بالاتر،3 گیگابایت در مقابل 2 گیگابایت

·         اسپیکرهای استریو

·         نمایشگر کمی بزرگتر، 5.2 اینچ در مقابل 5.1 اینچ

·         باتری بزرگتر و پرتوان‌تر، 3200mAh در مقابل 2800mAh

·         نسخه جدیدتر MHL، نسخه 3.0 در مقابل 2.1

سونی و سامسونگ‌های سال‌های طولانی در زمینه دوربین دیجیتالی با یکدیگر رقابت می‌کردند و البته، این رقابت به عرصه دوربین‌های پیشرفته DSLR نیز کشیده شد. البته این دو شرکت بزرگترین رقبای جهانی در حوزه گیرنده‌های تلویزیونی هم هستند و از مدتی قبل این رقابت به در حوزه گوشی‌های هوشمند هم آغاز شده است.

Close window

Close window

Close windowClose window

شرکت سونی از ابتدای فعالیت مستقل خود در حوزه گوشی‌های هوشمند همواره سعی کرده است پرچمدار محصولات خود در سری Xperia را به آخرین استانداردها برای ضدآب و ضد گردوغبار بودن گوشی مجهز کند و در این زمینه بسیار موفق بوده است. در مقابل، سامسونگ چند سالی است که در این زمینه قدم برداشته است و به همین خاطر سونی را می‌توان در این زمینه موفق‌تر دانست.

اما از نظر ظاهری، از زمانی که سونی سراغ OmniBalance رفت بسیار مورد استقبال عموم کاربران قرار گرفت و در مقابل سامسونگ از وقتی که سعی کرد به‌نوعی چرم را با بدنه گوشی‌های پیشرفته خود ادغام کند بسیار به آن انتقال شد. البته باید گفت که طراحی Galaxy S5 نسبت به مدل‌های S III و S4 بسیار بهتر بود.

سامسونگ در این گوشی جدید برای نمایشگر از سیستم محافظ Gorilla Glass استفاده کرد، قسمت پشت بدنه را از چرم مصنوعی پوشاند و بدنه را هم از جنس پلاستیک مرغوب ساخت تا از این طریق بتواند مشتریان را به سمت خود جذب کند. اما سونی ترجیح داد بدنه این گوشی هوشمند را از جنس آلومینیوم بسازد. بخش پشتی بدنه این گوشی با نوعی شیشه ضدضربه و ضدخش پوشانده شد و با این اتفاقات شکل ظاهری گوشی بسیار قابل قبول شد.

با همه این توضیحات گوشی هوشمند Galaxy S5 را می‌توان جمع‌وجورتر و سبک‌تر دانست. طول، عرض و ضخامت این محصول که نمایشگر 5.1 اینچی را در خود جا داده است به‌ترتیب 142، 72.5 و 8.1 محاسبه می‌شود و در مقابل Xperia Z2 با نمایشگر 5.2 اینچ طول‌، عرض و ارتفاعی معادل 146.8، 73.3 و 8.2 میلیمتر دارد.

اما از طراحی که بگذریم،‌ کیفیت نمایشگرهای این دو گوشی هوشمند هم قابل ملاحظه است. سامسونگ این گوش را همراه با نمایشگر Super AMOLED در اختیار کاربران می‌گذارد و سونی هم برای نمایشگر این محصول از دو فناوری تصویری Triluminos و X-Reality استفاده کرده است. نمایشگر Galaxy S5 تصاویر را با کیفیت 1080 پیکسل و با تراکم 432 پیکسل در هر اینچ مربع به نمایش می‌گذارد و در مقابل، صاحبان Xperia Z2 نمایشگر LCD در دست دارند که تصاویر در بهتر است. اگر این دو نمایشگر را در کنار یکدیگر قرار دهید، به راحتی می‌توان تشخیص داد که Xperia Z2 رنگ‌ها را با کیفیت بالاتر به نمایش می‌گذارد.

در بخش ارتباطی هر دو گوشی هوشمند تقریبا در یک سطح قرار دارند و امکانات کاربردی از جمله پشتیبانی از شبکه مخابراتی 4G LTE، بلوتوث 4.0 و گیرنده پرقدرت Wi-Fi را شامل می‌شوند و تقریبا می‌توان گفت که تفاوت این دو محصول در این زمینه چندان قابل ملاحظه نیست.

بخش دیگری که برای کاربران مهم به‌نظر می‌رسد، طول عمر باتری است. گوشی Xperia Z2 با هر نکته‌ای که در برمی‌گیرد، در این زمینه جلوتر است. در حالی که سونی برای پرچمدار گوشی‌های خود باتری 3200mah را در نظر گرفته است، سامسونگ Galaxy S5 را همراه با باتری 2800mAh به دست کاربران می‌رساند. این 400 مگاآمپر اضافی امکان می‌دهد که Z2 سونی 14 درصد بیشتر از رقیب خود انرژی را ذخیره کند.

اگرچه تغییرات این دو گوشی هوشمند پرقدرت و زیبا محدود به موارد یاد شده نمی‌شود، اما در حالت کلی می‌توان گفت Xperia Z2 و Galaxy S5 گزینه مناسب برای مشکل‌پسندان محسوب می‌شوند و تقریبا می‌توانند همه نیازهای مورد نظر شما را برآورده کنند. سونی همواره در سابقه کاری خود سعی کرده است تاکید زیاد روی بخش سخت‌افزار داشته باشد و Xperia Z2 این فرضیه را به درستی ثابت می‌کند. اما در مقابل، سامسونگ کوشیده است به اندازه سخت‌افزار بر قابلیت‌های نرم‌افزاری هم تاکید کند و به نیاز همه مشتریان خود پاسخ گوید. به همین خاطر است که شاید به جرات بتوان گفت انتخاب میان این دو گوشی پیشرفته در بسیاری از موارد به صورت سلیقه‌ای صورت می‌گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.