اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

June 20, 2014
14:38 جمعه، 30ام خردادماه 1393
کد خبر: 62804

اینترنت‌ گوگل به هوا خواست

بالون‌های وای‌فای گوگل که تاکنون بیشتر از یک طرح بلند‌پروازانه نبودند،‌ اکنون واقعی‌تر شده و دسترسی به اینترنت را در مدرسه‌ای در حاشیه برزیل فراهم آورده‌اند.
 
براساس گزارش CNET، شهر کامپو میور مانند دیگر شهرهای حومه برزیل دسترسی بسیار محدودی به اینترنت داشته و در بسیاری از مناطق آن اینترنتی وجود ندارد. بومیان این شهر برای دسترسی به سیگنال‌های وایرلس موبایل مجبورند در گوشه و کنار شهر پرسه زده و یا حتی از درختان بالا بروند. ساکنان این شهر به فرایند جستجو برای یافتن سیگنال‌های اینترنت -واگا لوم- یا شب‌تابی می‌گویند، زیرا درخشش گوشی‌های موبایل در گوشه‌و‌کنار شهر در تاریکی شب به درخشش کرمهای شب‌تاب شباهت دارد.
 
با‌این همه چند هفته پیش، کلاس‌های مدرسه این شهر برای اولین‌بار به‌صورت مستقیم به اینترنت وصل شدند. این دسترسی ناگهانی به واسطه تغییر زیرساختارهای شهر رخ نداد، بلکه بالون‌های بلند‌پرواز گوگل در آسمان این شهر به‌پرواز درآمدند تا کودکان این شهر بتوانند از اتصال وای‌فای اینترنت بهره ببرند.
 
بالون
گوگل آغاز پروژه لون بالون‌های خود را از ماه ژوئن سال گذشته اعلام کرد و هدف از آن را ایجاد امکان دسترسی مناطق دورافتاده گوشه‌و‌کنار جهان به اینترنت بیان کرد. اکنون پس از گذشت یک‌سال گوگل آزمایش‌های میدانی گسترده‌تری را در این پروژه به مرحله اجرا رسانده‌است.
 
پرواز بالون‌های گوگل برفراز این شهر دورافتاده برزیلی یکی از اولین پروازهای آزمایشی در این پروژه بوده‌است که گزارش آن در صفحه گوگل پلاس این شرکت منتشر شده‌است. به گفته گوگل پرواز این بالون‌ها در نزدیکی استوا تجربه غلبه بر مشکلات حرارتی، رطوبت و حیوانات موذی از قبیل عقرب‌ها را برای آنها فراهم آورده و اعضای تیم توانسته‌اند برای اولین بار تکنولوژی LTE را بیازمایند،‌تکنولوژی که سیگنال‌های اینترنت را مستقیم روی گوشی‌های موبایل ارسال می‌کند و دسترسی به اینترنت را برای کاربران گسترده‌تر می‌سازد.
 
بالون
سال گذشته در اولین روزهای اجرای این پروژه در نیوزیلند،‌چالش گوگل شناورنگه‌داشتن بالون‌ها برای چندین روز متوالی در آسمان و ایجاد اینترنتی با سرعتی مشابه اینترنت 3G از طریق ایستگاه‌ها و آنتن‌هایی خاص برروی زمین بود. اکنون یکی از آن بالون‌ها طی 22 روز به‌دور زمین چرخیده و دیگر بالون‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند برای 100 روز در آسمان شناور بمانند. از سویی دیگر گوگل در تلاش است اتصال 4G را در این پروژه بگنجاند، در این صورت کاربران می‌توانند از طریق پروژه لون روی موبایل‌های خود از خدمات وای‌فای بهره ببرند.
 
گوگل در طول سال‌های گذشته اطلاعات وسیعی درباره شدت ورزش باد در مناطق مختلف جهان گردآوری کرده‌است تا بتواند پیش‌بینی بهتری از مسیر پرواز بالون‌های گوگل داشته‌باشد. همچنین پمپ بادهای بالون‌های خود را بهبود بخشیده تا کارایی آنها در تغییر ارتفاع و قرار گرفتن در میان جریان‌های هوای سریع افزایش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.