سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 21, 2014
3:22 شنبه، 31ام خردادماه 1393
کد خبر: 62822

گوگل سورس‌کدهای PDF را منتشر کرد

شرکت گوگل کدهای منبع مربوط نرم‌افزار PDF را در اختیار انجمن برنامه‌های متن‌باز گذاشت.
 
این کدها که با نام Pdfium شناخته می‌‌شوند، برای مرورگر اینترنتی Chrome و فایل‌های مبتنی بر فرمت اسناد قابل حمل (PDF) مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای این کار از فناوری Foxit بهره می‌برند.
 
به گزارش وبسایت theinquirer، "ایوجن زیونگ فاکسیت"(Eugene Xiong Foxit) بنیانگذار و مدیر شرکت Foxit در وبلاگ رسمی خود توضیح داد: « Foxit بسیار خرسند است که به عنوان فناوری ارایه‌کننده PDF برای پروژه متن‌باز کردن PDF برگزیده شده است. کارایی بالا، دقت بالا و نرم‌افزار مستقل از پلتفورم ما به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سراسر جهان کمک می‌کند تا فناوری PDF را در جریان نوآوری‌های خود به راحتی به کار گیرند.»
شرکت Foxit که بیش از یک دهه است در این زمینه فعالیت می‌کند، به واسطه سیاست‌های خود در زمینه بارگذاری بسته‌های نرم‌افزاری بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. با این وجود گفته می‌شود که متن‌باز کردن نرم‌افزار مخصوص فایل‌های PDF این امکان را به Foxit می‌دهد تا تمرکز بیشتری بر کاربران سازمانی داشته باشد و از مزایای Pdfium هم بهره‌مند شود.
 
خبر مربوط به این اتفاق در صفحه شخصی "فرانسیس بوفورت"(Francois Beaufort) یکی از کارمندان شرکت گوگل در شبکه اجتماعی Google+ منتشر شد. او در این زمینه توضیح داد: «اگر پروژه بعدی شما مبتنی بر یک مجوز متن‌باز دنبال می‌شود، به شما توصیه می‌کنیم که در مورد عملکرد ساده PDFium آگاهی کسب کنید و دریابید که Chrome چگونه در سیستم داخلی خود از این فناوری بهره می‌برد.»
 
لازم به ذکر است که بخش‌های اصلی مربوط به کدهای منبع نرم‌افزار PDF همچنان در تصاحب شرکت Adobe باقی مانده و منتشر نشده است.
 
گوگل این روزها مشکلات فراوانی در زمینه مجوزهای مخصوص کدهای منبع دارد. زیرا شرکت اوراکل چندی پیش اعلام کرده بود که سیستم‌عامل اندروید در زمینه استفاده از کدهای منبع Java قانون کپی‌رایت را زیرپا گذاشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.