سیستم‌عامل و نرم‌افزار

گوشی

June 21, 2014
6:07 شنبه، 31ام خردادماه 1393
کد خبر: 62825

مقایسه iOS 8 اپل در مقابل اندروید 5 گوگل

میثم لطفی – ایران : شرکت اپل که هفته گذشته کنفرانس جهانی WWDC 2014 را برگزار کرد در آن یک مسأله به خوبی مشخص شد و آن‌ هم تکمیل نسخه جدید سیستم‌عامل تلفن همراه این شرکت موسوم به iOS 8 بود تا دور جدید رقابت‌ها با سیستم‌عامل تلفن همراه گوگل آغاز شود و از هم‌اکنون بستر لازم برای رقابت با نسخه جدید این محصول گوگلی موسوم به «اندروید 0/5» فراهم شود. این طور که در کنفرانس اخیر اعلام شد، اندروید از این پس تنها سیستم‌عامل تلفن همراه انعطاف‌پذیر و سازگار با انواع دستگاه‌های تلفن همراه نخواهد بود و اپل اعلام کرد که با تلاش فراوان سعی کرده است نسخه جدید iOS را به یک سیستم‌عامل باز تبدیل کند تا با کاربران و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری سازگاری و نزدیکی بیشتری داشته باشد.
این مسأله یک اتفاق مهم در دنیای سیستم‌های عامل محسوب می‌شود. زیرا iOS باز به این معنی است که کاربران می‌توانند ابزارهای پولی یا رایگان خود را به‌راحتی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌توانند از حداکثر ظرفیت خود برای ساخت ابزارهای متناسب با حسگر اثر انگشت استفاده کنند و اپل هم می‌تواند به صورت گسترده‌تر، خدمات متناسب با نیازهای کاربران را ارائه دهد. بسیاری از کارشناسان از هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که پلتفرم تلفن همراه باز اپل یک تهدید برای اندروید محسوب می‌شود. هرچه ابزارهای اپل به صورت بازتر برای مراکز توسعه‌دهنده نرم‌افزار قرار گیرند، کاربران با فضایی شبیه‌تر به اندروید مواجه می‌شوند و یک سیستم‌عامل انعطاف‌پذیر در اختیار دارند که براحتی می‌توانند هر ابزاری که می‌خواهند را روی آن نصب کنند. شرکت اپل در این راستا همچنین تغییراتی را روی رابط کاربری خود ایجاد کرده است و پیش‌بینی شده است که اوایل پاییز سال‌جاری مدل جدید گوشی هوشمند آیفون مجهز به سیستم‌عامل iOS 8 در دو اندازه 7/4 و 5/5 اینچی به دست کاربران برسد که همین مسأله نیز تأکید می‌کند نسخه جدید پلتفرم اپل ساختارهای ثابت و غیرقابل تغییر خود را کنار گذاشته است و سعی می‌کند به صورت بازتر با دنیای تلفن‌همراه برخورد کند.
مرکز «Venture Beat» بر این باور است که قابلیت بالا در سازگاری با سلایق کاربر و باز بودن محیط کاربری مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث شدند اندروید در سراسر جهان محبوب شود. این پلتفرم به گونه‌ای ساخته شده است که براحتی روی انواع دستگاه‌های الکترونیک با اندازه‌ها و قابلیت‌های مختلف نصب می‌شود و از گوشی هوشمند گرفته تا گیرنده تلویزیون نیز می‌توانند خدمات خود را به کمک آن ارائه کنند. اما همین که اپل یک گام اساسی در جهت نزدیک شدن به اندروید برداشته است، گوگل دست به اقدامات تازه‌تری زده است و اقدامات گسترده‌تری را در سر می‌پروراند که قرار است در نسخه جدید سیستم‌عامل آن موسوم به «اندروید 0/5» در اختیار کاربران قرار گیرد.
گوگل در آخرین اقدام خود ویرایش 2/4/4 از نسخه KitKat سیستم‌عامل اندروید را عرضه کرد و بیشتر حفره‌ها و مشکلات موجود در آن را برطرف کرد که البته از همان ابتدا مشخص بود که این سیستم‌عامل قصد رقابت با iOS 8 اپل را ندارد. اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند که ‌غول نرم‌افزاری جهان دو نسخه جدید از سیستم‌عامل تلفن همراهی خود آماده کرده است که با نام‌های «اندروید 5/4» و «اندروید 0/5» شناخته می‌شوند و هر یک از آن‌ها به تنهایی می‌توانند گوی سبقت را از iOS جدید بربایند. در این سیستم‌های عامل بخش‌های جدید و کاربردی ارائه شده است که هر یک از آن‌ها قابلیت‌های مختلفی ارائه می‌دهند. اما آنچه که می‌تواند بین محصول گوگل و اپل رقابت ایجاد کند را می‌توان در بخش‌های زیر خلاصه کرد.
 
 ابزارهای پیام‌رسان
سیستم‌عامل iOS 8 بخش iMessage را ارتقاداده است و به کاربران امکان می‌دهد عکس‌ها و ویدیوها را پس از اتصال به اینترنت براحتی ارسال کنند و ابزار Hangout گوگل را به‌کار نبرند. با وجود این باید گفت که iMessage به اندازه Hangout نزد کاربران محبوب نیست و با توجه به این‌که فقط روی iOS ارائه می‌شود، چندان گسترده نشده است.
در مقابل ابزار Hangout می‌تواند روی گوشی هوشمند، رایانه لوحی، رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ اجرا شود و کاربر تنها با وارد کردن حساب کاربری گوگل از همه قابلیت‌های آن بهره می‌برد. سیستم‌عامل اندروید نیازی به نصب ابزارهای اضافی ندارد تا بتواند با سیستم‌های عامل دیگر سازگاری پیدا کند و براحتی تمام برنامه‌های ارتباطی از جمله BlackBerry Messenger، KakaoTalk، Line، WhatsApp، WeChat و Viber را تحت پوشش قرار می‌دهد تا علاوه بر ابزارهای پیام‌رسان خود، کاربر را از قابلیت‌های دیگر برنامه‌های پیام‌رسان محبوب نکند.
 
 برنامه Silver اندروید
قابلیت بخش‌بخش شدن اندروید مهم‌ترین اتفاقی است که به کارخانه‌های تولیدکننده دستگاه‌های تلفن همراهی امکان می‌دهد نسل جدید محصولات خود را در هر اندازه‌ای که می‌خواهند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید تولید کنند و هر سیستم سخت‌افزاری که صلاح می‌دانند را مورد استفاده قرار دهند. سیستم Silver اندروید نیز که قرار است در نسخه جدید آن ارائه شود طرح جدید گوگل محسوب می‌شود که بر اساس آن امکان ساخت انواع دستگاه‌های الکترونیک همراه فراهم می‌شود.
سیستم Silver برخلاف سری محصولات Nexus گوگل می‌تواند کنترل کامل سیستم را در اختیار فرد بگذارد، براحتی با استانداردهای جدید تلفن همراه سازگار شود و در نهایت این امکان را فراهم کند تا شرکت‌های تلفن همراه‌ساز بر مبنای تمام نیازهای کاربران دستگاه‌های الکترونیکی متناسب روانه بازار کنند. این سیستم همچنین به گوگل امکان می‌دهد کنترل کامل تمام گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار مبتنی بر سیستم Silver را در اختیار داشته باشد و از این طریق براحتی انواع برنامه‌های به‌روزرسان خود را در اختیار کاربران بگذارد.
 
 حافظه مجازی و فضای ابری
اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز محسوب می‌شود و مقایسه با iOS 8 از این نظر قابلیت‌های بیشتری را در اختیار دارد. کاربران با این اتفاق آزاد خواهند بود تا دستگاه خود را بر اساس سلیقه شخصی ویرایش کنند و در این زمینه هیچ محدودیتی نداشته باشند. شما همواره می‌توانید اطلاعات خود در دستگاه تلفن همراه اندرویدی را روی فضای پردازش ابری انتقال دهید یا براحتی هر ابزار ذخیره‌ساز اطلاعات را که به آن نیاز دارید از فروشگاه اینترنتی گوگل خریداری کنید. اما نسخه جدید اندروید در این زمینه چند قابلیت ویژه دارد:
1- قابلیت اول که Message Syncing نام دارد به شما امکان می‌دهد با رایانه شخصی یا لپ‌تاپ تمام ابزارهای پیام‌رسان در دستگاه تلفن همراه خود را رصد کنید و به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشید.
2- قابلیت بعدی که با نام Google Drive شناخته می‌شود، یک فضای مجازی رایگان برای ذخیره اطلاعات است که امکان ویرایش آنلاین انواع اسناد، صفحه‌گسترده و فایل‌های اجرایی را فراهم می‌کند.
3- قابلیت Sharing Contents که امکان بارگذاری ابزارها، ذخیره آن‌ها و به اشتراک‌گذاشتن ابزارهای مربوطه با گیرنده‌های تلویزیونی هوشمند یا کنسول‌های بازی را فراهم می‌کند.
4- قابلیت Wireless Printing که امکان چاپ بی‌سیم انواع اطلاعات را روی چاپگرهایی با این قابلیت فراهم می‌آورد.
این قابلیت‌ها و بسیاری از موارد دیگر در این دو سیستم‌عامل عرضه می‌شوند و هر یک از آن‌ها بخشی از نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند. اما آیا موارد یاد شده آنقدر مهم هستند که باعث ایجاد تغییر خاصی شوند؟
شرکت گوگل این روزها سخت تلاش می‌کند خود را برای کنفرانس تابستان امسال با نام Google I/O آماده کند و منابع آگاه اعلام کرده‌اند که در همین کنفرانس سیستم‌عامل «اندروید 5/4» با نام مستعار Lollipop عرضه می‌شود. گفته می‌شود که تلفن همراه Nexus 8 نخستین محصولی خواهد بود که با نسخه 5/4 اندروید عرضه می‌شود و در این میان برخی منابع آگاه می‌گویند که گوگل قصد عرضه نسخه 5/4 اندروید را ندارد و پس از KitKat سراغ «اندروید 0/5» می‌رود و به همین خاطر می‌توان Lollipop را نام مستعار این محصول دانست. برای Nexus 8 پردازنده 64 بیتی Qualcomm در نظر گرفته شده است و به همین خاطر می‌توان اندروید جدید را کاملاً متفاوت با نسخه‌های قبلی و با قابلیت پشتیبانی از تراشه‌های 63 بیتی معرفی کرد. در همین راستا گفته شده است که این محصول پردازنده گرافیکی 64 بیتی Tegra 4 را نیز در خود جا داده است و نمایشگر 9/8 دهم اینچی آن تصاویر را با کیفیت 2 هزار پیکسلی پخش می‌کند.
البته این قابلیت برای سیستم‌عامل iOS 8 اپل هم لحاظ شده است و پیش‌بینی می‌شود که پاییز امسال گوشی هوشمند آیفون 6 به عنوان نخستین دستگاه مجهز به iOS 8 با قابلیت سازگاری بیشتر با رایانه‌های Mac به دست کاربران برسد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند iOS 8 به گونه‌ای ساخته شده است که می‌توان آن را یک کپی‌برداری جامع از اندروید دانست و به همین خاطر از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که نسل آتی گوشی‌های هوشمند پیشرفته شبیه یکدیگر خواهند شد. به عنوان مثال، ویجت‌ها (Widget) که نوعی میانبر در صفحه اصلی تلفن همراه محسوب می‌شوند و دسترسی به ابزارها را آسان می‌کنند، فقط در دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌شوند و نزد کاربران جهانی هم محبوبیت فراوان دارند. در حالی که اندروید برای سال‌های طولانی این قابلیت را ارائه کرده است، اپل قصد دارد iOS 8 را با این امکان در اختیار کاربران بگذارد. البته اپل برای این ویجت‌ها یک مرکز ویژه در نظر گرفته و همه آن‌ها را یک گوشه جمع کرده است و به عبارت دیگر اندکی تغییر در اجرای آن‌ها به وجود آورده است. اما شاید به جرأت بتوان گفت که هیچ یک از این اتفاقات نمی‌توانند دلیل ترغیب کاربران به یکی از دو سیستم‌عامل جدید محسوب شوند و از هم‌اکنون باید منتظر ماند و دید که نسل جدید گوشی‌های هوشمند با مجموع قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری چگونه می‌توانند در بازار جهانی تلفن همراه رقابت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.