اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 21, 2014
6:10 شنبه، 31ام خردادماه 1393
کد خبر: 62826

Slingshot؛ فرزند جدید فیس‌بوک

تب طراحی و تولید اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی هنوز سرد نشده است. ایده‌پردازان سعی می‌کنند برای جذب مخاطب، امکانات تازه‌ای به وجود بیاورند تا از لیست برنامه‌های شبیه به هم که کاربر را دلزده می‌کنند بیرون بروند. در این میان کاربران کنجکاوند قدم‌هایی که فیس‌بوک به عنوان بزرگ‌ترین و پر مخاطب‌ترین شبکه‌ اجتماعی در دنیا در این راه برمی‌دارد را دنبال کنند. به تازگی فیس‌بوک اپلیکیشن ارتباطی عکس محوری طراحی و عرضه کرده است که برای عده‌ای جذاب و برای عده‌ای دیگر ناکارآمد است. بر اساس گزارشی که www.techcrunch.com به تازگی منتشر و یک پزشک ترجمه کرده است فیس‌بوک بعد از تلاش ناموفقش برای خرید Snapchat، اکنون توانسته در تلاشی ۶ ماهه رقیبی برای اسنپ‌چت به میدان بیاورد که مثل بسیاری از برنامه‌های دیگر، فقط کپی از روی Snapchat نیست. ظاهرا فیس‌بوک می‌خواهد قاعده ۱٪ اینترنت را بشکند. این قاعده می‌گوید تنها ۱٪ از کاربران، محتوای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را تولید می‌کنند و بقیه فقط نظاره‌گر هستند. فیس‌بوک هفته گذشته به‌طور اتفاقی Slingshot را در AppStore اپل منتشر کرد و کمی بعد آن را برداشت. ولی اکنون به صورت رسمی از Slingshot برای iOS و اندروید پرده‌برداری کرده است. Flynn مخترع Slingshot و طراح برنامه‌های فیس‌بوک می‌گوید «برادرانم اصلا در حال و هوای تکنولوژی‌های اجتماعی نیستند. بعضی وقت‌ها عکسی می‌گیرم و برایشان در iMessage می‌فرستم، ولی فقط پیغام Seen را مشاهده می‌کنم (که یعنی آن عکس را دیده‌اند) یا وقتی بعد از یک ماه آن‌ها را می‌بینم می‌گویند چه عکس خوبی فرستادی. ولی من دوست دارم آنها هم در جواب برایم عکسشان را بفرستند.» جرقه طراحی و تولید Slingshot ازاینجا زده شد.
 
Slingshot   از کجا آمد
سروکله Slingshot از Hackathon مسابقه برنامه‌نویسی سه‌روزه فیس‌بوک در دسامبر ۲۰۱۳ پیدا شد. در این Hackathon برنامه‌های مستقلی که قرار بود در بخش Creative Labs فیس‌بوک توسعه داده شوند، به وجود آمدند. نرم‌افزار Paper اولین محصول Creative Labs است که اوایل سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
Joey Flynn  بعد از کار روی نرم‌افزار Home با مهندس نرم‌افزار فیس‌بوک Rocky Smith همکاری کرد تا یک نسخه نمایشی از Slingshot  بسازند. هدف این برنامه این بود که کاربر را ترغیب کند که به پیام‌های دوستانش جواب دهد. آن‌ها این برنامه را به چند تن از دوستان دانشگاهشان دادند و نتیجه برایشان بسیار جالب بود. آن‌ها با این برنامه تصاویر اوقات خوشی که در تعطیلات سال نو در کنار خانواده‌هایشان داشتند و هدایایی که باز می‌کردند را برای هم به اشتراک گذاشتند.
 
با Slingshot چه می‌کنیم
در Slingshot مانند Snapchat، دوستانتان برایتان عکس‌ها و ویدیوهایشان را می‌فرستند ولی تا وقتی شما در جواب آن‌ها عکسی یا ویدیویی نفرستاده باشید، نمی‌توانید آنها را ببینید. در این شبکه اجتماعی «همه تولیدکننده هستند و هیچ‌کس فقط نظاره‌گر نیست» این سخن را Will Ruben  مدیر تولید Slingshot  می‌گوید. این ویژگی درعین‌حال که جالب است، برای کاربران محدودیت ایجاد می‌کند. موفقیت Slingshot  وابسته به این خواهد بود که کاربران به دید یک محدودیت دست‌وپا گیر به آن نگاه کنند یا به‌عنوان یک ویژگی جالب. اما باید بدانید اگر تصویری را برای کسی بفرستید و او نخواهد از موقعیت فعلی‌اش تصویری برای شما ارسال کند، او نیز تصویر شما را نخواهد دید.
Slingshot به شما اجازه می‌دهد عکس و یا ویدیوی ۱۵ ثانیه‌ای به یکی، چند تا و یا همه دوستانتان در این شبکه بفرستید. آنچه در ارسال می‌کنید، دایمی نیست و مانند Snapchat بعد از مشاهده شدن پاک می‌شود. به همین دلیل دیگر نگران نخواهید بود که اگر عکس و یا فیلم‌تان نامناسب بوده، تا ابد درگوشی دوستانتان باقی بماند. می‌توانید از لیست دوستانتان در فیس‌بوک و یا دفترچه تلفن گوشی، مخاطب‌های خود را در Slingshot  پیدا کنید. حریم خصوصی در این نرم‌افزار خیلی قوی نیست چون هرکسی که نام کاربری شما را در Slingshot  داشته باشد، می‌تواند برایتان عکس و فیلم ارسال کند. گرافیک این برنامه بسیار شاد و سرزنده است. و شما می‌توانید جواب عکس‌ها و ویدیوها را به همراه نقاشی، به‌صورت نیم‌صفحه در کنار تصویر اصلی ارسال کنید.اگر یک Sling دیدید که برایتان جالب بود می‌توانید با یک Reaction Shot جواب بدهید.Reaction Shot یک تصویر نیم‌صفحه است که نیمی از صفحه، تصویر اصلی و نیم دیگر تصویر شما است که به آن واکنش نشان می‌دهید. وقتی برای کسی Sling ارسال می‌کنید، او ۳۰ روز وقت دارد تا با جواب دادن به شما آن را باز کند. بعد از ۳۰ روز آن Sling پاک می‌شود. شما می‌توانید تصاویری که خودتان می‌فرستید را ذخیره کنید. فیس‌بوک با تاخیر هفت روزه Slingها را از سرورش پاک می‌کند. تیم نرم‌افزاری Slingshot اعلام کرده Sling بعد از هفت روز به‌کلی پاک می‌شود. البته تصمیم با شما است که به فیس‌بوک اطمینان داشته باشید که تصاویرتان را حذف کند یا نه. 
 
خطر نقض حریم خصوصی
البته حفظ حریم خصوصی در این برنامه کمی نگران‌کننده است. اگر نام کاربری شما به‌راحتی قابل حدس زدن باشد و یا شخصی آن را به دیگران بدهد، مثل شماره تلفن ممکن است مزاحم پیدا بکنید. هرکسی می‌تواند با واردکردن نام کاربری شما برای شما Sling ارسال بکند. البته یک قابلیت برای خنثی کردن تلاش مزاحمان وجود دارد. اگر کسی را نمی‌شناسید و یا نمی‌خواهید اسلینگ‌های او را ببینید کافی است نام او را از روی صفحه به سمت چپ بکشید تا اسلینگ‌های او مخفی شود. اگر کسی تصویر زشت و نامناسب ارسال کرد می‌توانید تصویر او را گزارش دهید تا مسوولان رسیدگی کنند.
 
Slingshot در ایران 
بر اساس این گزارش برای استفاده و دسترسی به این اپلیکیشن در ایران مشکلاتی وجود دارد. هر چند در گوگل‌پلی این برنامه مناسب ابزارهایی که از نسخه 4.1 به بالا بهره می‌برند اعلام شده اما قابل نصب روی برخی از نسخه‌ها مانند 4.2 نیست. 
همچنین گزارش شده تعدادی از کاربران iOS که مشترک ایرانسل و همراه اول هستند نیز پیام تایید شماره تلفن همراه از سوی این اپلیکیشن دریافت نکرده‌اند اما کاربرانی رایتل توانستند این پیام را دریافت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.