سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 23, 2014
10:47 دوشنبه، 2ام تیرماه 1393
کد خبر: 62884

نوبرانه‌های ارزان در بازار تابستانی

مریم عسگری: اگر چه طی ماه‌های اخیر و به ویژه یک ماه گذشته بازار خرید و فروش نوت‌بوک بیش از سایر کالاهای کامپیوتری نظیر تبلت و قطعات و همچنین تجهیزات کامپیوتری بی‌رونق بود، اما گویا برخی از واردکنندگان و فروشندگان طی هفته‌های اخیر اقدام به عرضه نوت‌بوک به بازار کرده و به این ترتیب تا حدودی وضعیت بازار تغییر کرده است.
 
علاوه بر این شرکت‌های عرضه‌کننده در قالب نمایندگی فروش یا واردکننده برخی از مدل‌های محبوب را به خریداران عرضه کرده و مدل‌های گران‌قیمت و خاص را نیز به صورت سفارشی به مشتریان خود ارائه
 می‌کنند.
بگذریم از اینکه قیمت‌ها همچنان بالاتر از آنچه باید باشد است و فروشندگان همچنان خرید و فروش کالا را به نوعی خطر کردن روی سرمایه خود می‌دانند؛ اما گویا طولانی شدن دوره رکود در بازار و امید به رونق تابستانی بازار آنها را مجاب کرده است تا کالاها را به بازار  عرضه کنند.
خریداران نیز که مدت‌ها با یک بازار خالی از کالا مواجه بودند، حالا برای خرید به بازار مراجعه کرده‌اند تا از میان مدل‌های موجود در بازار، نوت‌بوک مورد نظر را ولو با قیمت گران خریداری کنند.
اما همچنان این سوال در ذهن خریداران وجود دارد که در چنین شرایطی خرید یک نوت‌بوک با قیمت گران‌تر از عرف بازار اقدامی درست است؟ آیا بهتر نیست منتظر کاهش قیمت‌ها در روزهای تابستانی آینده باشند؟ یا اینکه در چنین شرایطی خرید چه نوت‌بوکی با چه کانفیگ (قابلیت‌های فنی) اقدامی درست است؟
این گزارش را بخوانید تا پاسخ را دریابید.
 
 
  لپ‌تاپ‌های تابستانی را بخریم یا خیر؟
کارشناسان می‌گویند تزریق نوت‌بوک به بازار کامپیوتر آن هم در شرایطی که تا یک هفته قبل فروشندگان از کاهش شدید حجم موجودی در بازار خبر می‌دادند کمی عجیب است و می‌تواند نشانه احتکار این کالاها توسط برخی سودجویان باشد.‌
به گفته آنها البته گروهی، محموله‌های وارداتی جدید را وارد بازار کرده‌اند ولی این نمونه‌های وارداتی جدید، شامل محصولات قدیمی و ارزان‌قیمت است که نزد خریداران محبوب هستند.
با توجه به همین موضوع است که آنها به خریداران توصیه می‌کنند قبل از انتخاب نوت‌بوک حتما در مورد آن تحقیق و بررسی کنند تا نوت بوکی را خریداری نکنند که یکی دوسال بعد در صورت بروز ایراد در آن برای تامین قطعه تعمیری، ارتقا و…. دچار مشکل شوند.
محمد فیروزی یک کارشناس بازار در این‌باره می‌گوید: مقایسه قیمت ارائه شده توسط فروشنده و قیمت کالا در سایت‌های مرجع هم می‌تواند به خریدار کمک کند تا متوجه شود فروشنده کالا را تا چه حد گران‌تر از آنچه باید به فروش می‌رساند.
به گفته این کارشناس، همچنین بهتر است خریداران نوت‌بوک، دستگاهی با کانفیگ (قابلیت‌های فنی) بالاتر از آنچه به کارشان می‌آید، خریداری کنند و برای پرداخت هزینه کمتر زیر بار خرید نوت‌بوکی با قابلیت‌های فنی پایین نروند.
کارشناسان همچنین در مورد خرید 
نوت بوک یا به تعویق انداختن آن به خریداران توصیه کردند: از آنجا که مدل‌های متنوع برای تابستان به بازار آمده و می‌آیند؛ می‌توانند برای خرید کمی صبر کرده تا موجودی بازار تکمیل شود.  البته به گفته آنها هیچ تضمینی در مورد عدم رشد قیمت‌ها و افزایش موجودی در بازار تابستانی وجود ندارد. زیرا آینده بازار مشخص نیست.
 
 
  نوت‌بوک‌هایی که خرید آنها صرف دارد
اگر از آن دسته خریدارانی هستید که قیمت برایتان اهمیت چندانی ندارد یا حاضرید برای خرید یک نوت بوک خوب و با قابلیت هزینه‌ای بالا صرف کنید که تکلیف‌تان با خودتان روشن است و می‌توانید از میان نمونه‌های موجود در بازار که به پردازنده‌های پرقدرت نسل چهارم اینتل، رم‌هایی با ظرفیت حافظه بالا و هارددیسک‌های SSD و البته کارت‌گرافیک‌های قدرتمند مجهز هستند یک نمونه را انتخاب کنید.
اما اگر قیمت برایتان اهمیت دارد و برای خرید نوت بوک زیر بار قرض و وام رفته‌اید یا حاصل ماه‌ها پس‌انداز را صرف خرید نوت‌بوک می‌کنید بهتر است کمی بااحتیاط‌تر برای خرید اقدام کرده و توصیه‌های کارشناسان را آویزه گوش کنید. به گفته کارشناسان بهتر است اگر قصد خرید نوت‌بوک از بازار نیمه اول تیر ماه را دارید به سراغ نمونه‌هایی بروید که حداقل به پردازنده 5 intel core i، هشت گیگابایت رم و هارددیسک SSD مجهز باشند. 
چرا که این امکان وجود دارد تا حدود دو تا سه سال آینده تکنولوژی نوت بوک‌ها به کلی تغییر کند و در صورت بروز کوچک‌ترین ایرادی برای نوت بوک این کالا بدون استفاده روی دست 
کاربر بماند.
عطایی یک کارشناس بازار در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به رشد سریع تبلت/ نوت‌بوک‌ها این احتمال وجود دارد که طی یکی دو سال آینده بازار نوت‌بوک عرصه را برای تبدیل‌شونده‌ها یا نوت‌بوک/ تبلت‌ها خالی کرده و به این ترتیب نوت‌بوک‌ها با کاهش شدید قیمت مواجه شوند. 
به همین دلیل بهتر است قبل از خرید، تمام این جوانب را در نظر گرفته و با وجود اینکه توصیه می‌شود از نوت‌بوک و دستگاه‌های کامپیوتری بیش از چهار سال کار نکشید، کالایی خریداری کنید که چند سال برایتان کار کند. چون کاربری تا زمان مرگ شیوه مرسوم کاربری ما 
ایرانی‌ها است.
 
  محبوب‌های بازار 
به نظر می‌رسد توصیه‌های کارشناسان برای خرید نوت بوک‌هایی با کانفیگ (قابلیت‌های فنی مطلوب) چندان از جانب خریداران مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل فروشندگان اعلام کرده‌اند نوت‌بوک‌های ارزان با میانگین قیمت یک میلیون و 200 هزار تا دو میلیون و 500 هزار تومان محبوب‌ترین‌های بازار نوت‌بوک هستند. 
به گفته آنها برندهای گوناگون نظیر ایسوس، لنوو، ایسر، ام‌ای‌آی و… نیز مدل‌های گوناگونی را در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند که اکثرا به پردازنده‌های INTEL CORE I3 و صفحه نمایش‌های بزرگ (6/15 اینچی) مجهزند. 
با توجه به این موضوع ما در این گزارش ضمن معرفی نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت و محبوب بازار برخی از میان‌قیمت‌ها را که کانفیگ بالاتری دارند نیز به شما معرفی می‌کنیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.