اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 23, 2014
10:51 دوشنبه، 2ام تیرماه 1393
کد خبر: 62887

گوگل به دختران کد نویسی یاد می‌دهد

نسترن صائبی / منبع: CNet
 
گوگل که به جلب مشارکت زنان بیشتری در صنعت فناوری اطلاعات می‌اندیشد، 50 میلیون دلار در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند تا شکاف جنسیتی دیجیتال را پر کند.
 
 
گوگل پنجشنبه گذشته، مراسمی با نام  Code Made with برگزار کرد که در آن افراد بنامی همچون چلسا کلینتون، تنها فرزند بیل و هیلاری کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا و میندی کالینگ، کمدین آمریکایی حضور داشتند. کالینگ به عنوان مدیر تشریفات در این مراسم گفت که وی هزاران ایده برای اپلیکیشن‌ دارد؛ اما نمی‌داند که چگونه آنها را طراحی کند. او افزود: واقعا دوست دارم که اپلیکیشنی با عنوان What’s his deal? بسازم که از افراد عکس می‌گیرد و به شما می‌گوید که آیا او مجرد است یا متاهل، آدم عجیب و غریبی است یا حتی ماشینی که دوست دارد، چیست. وی همچنین گفت: دوست دارم اپلیکیشن دیگری نیز شبیه به Shazaam بسازم که به جای اینکه موسیقی را بشناسد و مشخصات کامل یک آهنگ را بدهد، بوی عطرها را تشخیص می‌دهد و نام آن را ب‌گوید. کالینگ گفت:‌ افراد هم سن و سال من مطمئنا میلیون‌ها ایده برای اپلیکیشن دارند، اما هیچ ایده‌ای برای ساخت آنها ندارند. در واقع، ما کمی از دنیای فناوری عقب مانده‌ایم.  کالینگ در این زمینه تنها نیست؛ متاسفانه زنان همیشه از صنعت فناوری اطلاعات دور بوده‌اند. بنابر آمار دپارتمان نیروی انسانی ایالات متحده آمریکا، فقط 20 درصد از طراحان نرم‌افزار در این کشور را زنان تشکیل می‌دهند. در ماه گذشته نیز گوگل تایید کرد که فقط 17 درصد از کارمندانش زن هستند. 
 
 زنان چقدر در IT مشارکت دارند؟
در حال حاضر، ناهمخوانی جنسیتی در دنیای فناوری اطلاعات یکی از چالش‌های بزرگ غول‌هایی از جمله گوگل است. زیرا این شرکت‌ها نیاز مبرمی به مهندسان کارآزموده دارند تا از طریق نوآوری، کسب‌وکار خود را توسعه دهند. این حقیقت که این شرکت‌ها نمی‌توانند از ایده‌ها و فکر بخشی از جمعیت جامعه استفاده کنند، شرایط را کمی برای‌شان سخت‌تر می‌کند. به نظر هم نمی‌رسد که این شرایط به این زودی‌ها تغییر کند، زیرا در حال حاضر فقط 12 درصد از فارغ‌التحصیلان رشته علوم کامپیوتر را زنان تشکیل می‌دهند. 
گوگل به همین دلایل تلاش می‌کند تا تعداد زنان را در این صنعت افزایش دهد و در این زمینه نیز اقدامات زیادی انجام داده است. این شرکت در این راستا، وب‌سایتی تحت عنوان مراسمی که برگزار کرد یعنی Made with Code نیز راه انداخته تا از این طریق دختران دبیرستانی و راهنمایی را به یادگیری کد نویسی تشویق کند. این شرکت همچنین اعلام کرده که به زودی در این مسیر با موسسه پیشاهنگی دختران آمریکا همکاری و تا سه سال آینده بیش از 50 میلیون دلار بودجه صرف خواهد کرد. 
 
 کالینگ: فناوری اطلاعات سرگرمی زنان شود
کالینگ، هنرپیشه، نویسنده، کمدین و کارگردان آمریکایی در این باره گفت که تا به حال هیچ کدی ننوشته است. وی گفت که به عنوان یک زن در صنعت فیلمسازی هالیوود، شرایطی مشابه زنان فعال در سیلیکون‌ولی دارد. زیرا در هر دو صنعت زنان در اقلیت هستند و  برای موفق شدن بیشتر از مردان باید تلاش کنند. وی افزود: دختران نیز می‌توانند با روشی که من صنعت فیلمسازی را به یک سرگرمی برای خودم تبدیل کردم، فعالیت در دنیای فناوری را به یک سرگرمی تبدیل کنند. وی همچنین گفت: دخترانی که علاقه خاصی به حوزه فناوری اطلاعات ندارند، باید بدانند که کد نویسی به آنها این امکان را می‌دهد که در زمینه‌ای که دوست دارند و در آن مهارت فنی دارند، برنامه بنویسند. حتی اگر کمی هوشیارتر باشند، می‌توانند در زمینه‌ای برنامه بنویسند که تقاضا بیشتر است و از این راه درآمدزایی خوبی خواهند داشت. 
 کلینتون: دختران در زمینه کدنویسی موفق خواهند شد
چلسا کلینتون نیز در این مراسم گفت که دختران نیاز به تشویق دارند تا نسل بعدی کدنویسان را بسازند. زیرا آنها باید نقش موثرتری در جامعه مبتنی بر فناوری داشته باشند. وی افزود: در حال حاضر، صدای زنان در جهان شنیده نمی‌شود. وی همچنین به نقش خانواده‌ها برای ترغیب دختران به فعالیت در این زمینه اشاره کرد و گفت: فقط کافی است به دخترتان بگویید که در این مسیر موفق خواهد شد، زیرا موفق خواهد شد!
 
  تلاش‌های گوگل بی‌ثمر نبوده 
گفتنی است که گوگل از طریق ابتکار Made with Code خود با ارایه مدل‌های دستورالعملی، دختران را تشویق می‌کند که با دنبال کردن ایده‌های‌شان بتوانند کدهای کامپیوتری بنویسند که با نوع فعالیت و علاقه‌مندی‌های کنونی‌شان سازگارتر است و هماهنگی بیشتری دارد.  همچنین این شرکت در جریان مراسم از وب‌سایتی به همین نام نیز رونمایی کرد که در آن بسیاری از کارآفرینان و مهندسان و هنرمندان زن معرفی شده‌اند که از دانش‌شان در زمینه‌های مختلفی چون مد، موسیقی، انیمیشن، تحقیقات مربوط به سرطان‌شناسی و هزاران مورد دیگر توانسته‌اند برنامه کامپیوتری بنویسند. همچنین نرم‌افزار رایگانی برای یادگیری کدنویسی با عنوان Blockly در اختیار کاربران قرار داده که به دختران می‌آموزد در ابتدا یک دستبند طراحی کنند و سپس با استفاده از نرم‌افزار Shapeway آن را به صورت سه‌بعدی چاپ کنند. این نرم‌افزار که در مراسم Made with Code از آن رونمایی شد نیز به زنان می‌آموزد که چطور برای یک آهنگ موسیقی، فایل گرافیکی انیمیشنی بسازند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.