سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

June 28, 2014
7:38 شنبه، 7ام تیرماه 1393
کد خبر: 62988

در مراسم افتتاحیه گوگل I/O چه گذشت؟

افتتاحیه کنفرانس امسال گوگل I/O کوله‌باری از انواع خبرها را با خود همراه داشت؛ تعدادی قابل پیشبینی و تعدادی هم غیرقابل پیشبینی!



گوگل طراحی‌های جدید، متنوع و مهیجی را از انواع محصولات برای توسعه دهندگان آورده بود و همینطور نسخه جدیدی از اندروید با نام رمز L که در پاییز امسال ارائه خواهد شد. این شرکت در کوله‌بار خود یک گوشی اندرویدی سطح پایین اما خوش سلیقه تحت پروژه Android One نیز به مراسم آورده بود.

 



در کنفرانس امسال «اندروید» از سر و کول هر دستگاهی بالا می‌رفت؛ اسمارت‌واچ، ماشین، و حتی بر روی بدن شما در قالب اندروید فیت… یک پلتفرم جدید برای دستگاه‌های پوشیدنی و پذیرای انواع اپلیکیشن‌ها که در قالب رقیبی برای HealthKit اپل ارائه شده است.



این مراسم حتی دو معترض سمج نیز به همراه خود آورد که صرف از نظر از به حق یا نا به حق بودن خواسته‌هایشان، انصافا خوش درخشیدند! یکی از آن‌ها زنی بود که ظاهرا یکی از مسئولین گوگل خانه‌اش را مصادره کرده بود و دیگری معترض به الحاق یکی از شرکت‌های روباتیک (بوستون داینامیکس) به گوگل بود که به اعتقاد او روبات جنگی برای قتل عام مردم می‌سازد. حضور این دو نفر بارها باعث وقفه در مراسم و جلوگیری از سخنان مسئولین گوگل شد که در نوع خود بسیار منحصر به فرد بود.



اسمارت فون ارزان قیمت برای توسعه دهندگان

رییس اندروید سوندار پیچای آغازگر ماراتون اندوریدی امشب بود. او طبق معمول گفته‌های خود را با ارائه آمارهای حیرت‌انگیز آغاز کرد. یک میلیارد یوزر فعال در ماه، 900 میلیون دستگاه اندرویدی فعال، 20 میلیارد پیام متنی و 93 میلیون سلفی در روز آمارهای اندرویدی بود که انصافا قابل اعتنا بودند.

 



اما این آمار از دید گوگل بسیار پایین بوده تا جایی که تصمیم گرفته با ارائه یک پروژه که دست شرکت‌ها را برای ساخت اسمارت‌فون های ارزان قیمت و با قابلیت‌های بالا باز می‌گذارد، هنوز کاربران بیشتر و فعال‌تری را جذب این سیستم عامل فوق العاده کند.



پروژه مدنظر گوگل اندروید وان نام دارد و محصولات با چنین لایسنسی به شکل اختصاصی برای بازارهای توسعه‌دهندگی اندرویدی در نظر گرفته شده است. این تولیدات دارای اندروید خالص خواهند بود و با قیمتی ارزان به دست مشتری می‌رسند. در میان سخنرانی، پیچای نمونه ای از چنین اسمارت‌فون هایی را به حضار نشان داد. 



مدل نشان داده شده ساخت شرکت Micromax هند بود که دارای یک صفحه نمایش 4.5 اینچی است با قابلیت دریافت دو سیم کارت و رادیوی اف‌ام. این گوشی با قیمت 100 دلار در هند به فروش می‌رسد و به مرور چنین برنامه ای توسط دیگر شرکای گوگل در نقاط دیگر دنیا به ثمر خواهد رسید.



Material Design

محصولات تحت وب گوگل و سیستم عامل مشهور آن اندروید، اغلب اوقات با یک ظاهر دلچسب در میان مشتریان ظاهر نشده‌اند، اما از امروز شرایط متفاوت خواهد بود. در مراسم دیشب، گوگل از یک زبان طراحی جدید با نام Material Design پرده برداری کرد که یک مدل ساختار را برای تمامی محصولات اینترنتی، مرورگر کروم و دستگاه‌های موبایل و پوشیدنی اندرویدی استفاده می‌کند.

 



Material Design در بطن خود رنگارنگ و بسیار ساده است، ویژگی خودنمایی در آن موج می‌زند و فضای بیشتری را برای محتوا فراهم کرده است. اما ظاهر آن را نمی‌توان مسطح نامید؛ باکس‌های اطلاعاتی روی یکدیگر قرار می‌گیرند و در صورت عدم نیاز غیب می‌شوند، علاوه بر این انیمیشن‌های فیلم‌مانند و جلب‌توجه‌کننده‌ای به هنگام تغییر وظیفه (Task) وجود دارد.



گوگل همچنین در این آدرس، وبسایت کاملا جدیدی را با زبان Material Design طراحی کرده که توسعه دهندگان برای درک بیشتر و هماهنگ‌سازی محصولات خود می‌توانند بر روی آن تمرکز کنند.



گذری کوتاه در میان سیستم عامل جدید اندروید گوگل

اندروید L، یک سیستم عامل جدید برای تلفن همراه، خودرو، تبلت و تلویزیون



گوگل در مراسم ما را به نیم‌نگاهی از ورژن جدید سیستم عامل اندروید با نام رمز Android L دعوت کرد. L با ظاهری جدید و عملکردی روان‌تر مطمئنا در هنگام ارائه، خواهان بیشتری برای اندروید دست و پا خواهد کرد.

 



L در درون خودروها می‌تواند خود را جای دهد، در تلویزیون‌ها تماشاگر را راهبری و سرگرم کند، و البته بدون اینکه ویژگی‌های محبوب نسخه‌های پیشین را حذف کرده باشد، در گوشی‌های موبایل بهترین تجربه کاربری را فراهم کند. و از طرفی با قواعد و قوانین زبان جدید طراحی گوگل Material Design نیز هماهنگ باشد.



برای مثال در طراحی جدید، لاک اسکرین دوباره طراحی شده تا با ویژگی جدید انباشتگی نوتیفیکیشن ها هماهنگی داشته باشد. در این حالت کاربر به راحتی می‌تواند با سوایپ کردن یا کشیدن، با نوتیفیکیشن ها کار کند. هر دکمه در سیستم عامل جدید به ضربه شما (Tap) واکنش نشان می‌دهد و یا هر کارت و یا دکمه ای به محض سوایپ‌شدن از صفحه‌نمایش حذف می‌شود.



با L دیگر برای باز کردن قفل گوشی خود نیاز به رمز عبور نخواهید داشت. در شرایطی که مثلا در خودروی خود باشید یا اسمارت‌واچ متصل شده‌ای به گوشی خود داشته باشید، قابلیت Personal Unlock به دنبال دستگاه آشنا در نزدیک شما می‌گردد تا چک کند تلفن‌تان همراه شماست یا در جای دیگری قرار دارد. مورد مهم دیگر اینکه وقتی چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید و مورد ذکر شده به اپلیکیشنی مربوط باشد که نصب کرده اید، شما به آن اپلیکیشن منتقل خواهید شد.



انباشتگی اپلیکیشن ها و تب ‌ها (در کروم)

اندروید L قابلیتی دارد که نام Recents به خود گرفته است. این قابلیت جدید تب‌های کروم، و آخرین اپلیکیشن های استفاده شده شما را بر روی یکدیگر و در قالب کارت‌های کوچک انباشته (Stacked) می‌کند. این ویژگی قرار است جایگزینی برای اینترفیس تعویض اپلیکیشن (app-switching) کنونی اندروید باشد.

 



جستجو

سرویس جستجوی گوگل در دستگاه‌های موبایل نیز دستخوش تغییراتی با توجه به Material Design گوگل شده است. حالا اگر شما هر چیزی را که اصطلاحا ویژوال باشد جستجو کنید (یک فیلم، یک شخصیت تاریخی یا یک اثر هنری) جستجوی گوگل نتایج را به شکل چرخ و فلکی نمایش می‌دهد و نخستین نتیجه به دست آمده نیز در بالای صفحه‌نمایش اسمارت‌فون یا تبلت با یک رنگ پس‌زمینه هماهنگ با تصویر پیدا شده قرار می‌گیرد. (مثال روشن آن را در تصویر می‌بینید.)

 



نتایج چرخ و فلکی به شکل زنده برای شما حاضر می‌شوند و به شما اجازه اسکرول از چپ به راست را به شکل دلچسبی می‌دهد. گوگل همچنین اعلام کرد که بخش جستجو در میان اپلیکیشن ها را نیز بهبود بخشیده و حالا اگر به عنوان مثال بر روی رزرو رستورانی کلیک کنید، به طور اتوماتیک اپلیکیشن OpenTable برای کاربر باز می‌شود.



عمر باتری

عمر باتری یکی از گلایه‌های همیشگی کاربران اندرویدی بوده است و شرکت‌هایی چون اچ‌تی‌سی اپلیکیشن های مخصوص ذخیره انرژی خود را ایجاد کرده‌اند یا نمونه Ultra Power Saving Mode سامسونگ که در گلکسی S5 مورد استفاده قرار گرفت. گوگل در اندروید جدید دست به یک ابتکار زده و در قالب پروژه ای به نام Volta قصد دارد میزان عملکرد کلی باتری را بهبود بخشد.

 



در این پروژه یک قابلیت Power Saving Mode نیز در نظر گرفته شده که گوگل در حال حاضر ادعای 16 دقیقه عمر بیشتر را برای اندروید شما دارد که مطمئنا با نامگذاری و معرفی ویژه گوگل برای این سرویس، باید شاهد به روزرسانی های متعددی به مرور زمان باشیم.



امنیت و از بین‌بردن اطلاعات از راه دور

اندروید L همانطور که پیشبینی می‌شد به Kill Switch مجهز شده که در صورت دزدیده‌شدن تلفن همراه کاربر و حتی اگر به حالت کارخانه نیز بازگردانده شده باشد، قابلیت پاکسازی کامل اطلاعات گوشی از راه دور را به صاحب خود می‌دهد. امکانی مشابه که بعد از قرارگیری در iOS سبب کاهش بسیار زیاد میزان دزدی در میان گوشی‌های آیفون شده است.

 



AndroidWear

طراحی ظاهری و اینترفیس



گوگل دیشب نخستین دید کلی و البته عمیق‌تری را از سیستم عامل ابزارهای پوشیدنی خود Android Wear به نمایش گذاشت. این سیستم عامل ویژه همانطور که پیش‌تر نیز از آن شنیده و گه‌گاه دیده بودیم، بر نوتیفیکیشن ها و اطلاعات جزئی تمرکز دارد تا اپلیکیشن ها. گوگل Now حضوری فعال در آن دارد و شما قادرید در میان انواع کارت‌های خود چون آخرین پیام‌ها، یادآوری‌ها، یادداشت‌ها، اخطارها، کنترل موسیقی، ضربان قلب و شمارش قدم غوطه‌ور شوید. 

 



اگر دستگاه پوشیدنی شما در حالت خواب باشد، با یک ضربه کوچک آن را بیدار می‌کنید، می‌توانید قابلیت فرمانبر صوتی را نیز داشته باشید و گفتن جمله‌ای چون Okay Google, Call Me a Car (با اپلیکیشن Lyft) برای شما یک ماشین جور می‌کند. 



با سوایپ کردن افقی کارت‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا با سوایپ کردن به سمت پایین نوتیفیکیشن یا آلارم خاصی را خاموش و به حالت Do Not Disturb می‌روید. در این حالت ساعت و اسمارت‌فون متصل به آن زنگی نخواهد زد.



نخستین اسمارت‌واچ ‌های مجهز به اندروید Wear

گوگل و شرکایش در ماه‌های اخیر تلاش‌های بسیاری را جهت تولید سخت افزاری هماهنگ با سیستم عامل جدید ابزارهای پوشیدنی به کار گرفته اند. امروز دو مورد از آن‌ها به حضار معرفی شدند. محصول جدید LG یعنی جی‌واچ و سامسونگ Gear Live.

 



از ال‌جی جی‌واچ خبرهای بسیاری دیده‌اید و البته محصول سامسونگ Gear Live نیز همان اسمارت‌واچ گلکسی Gear تایزنی سامسونگ است که حالا به اندروید Wear مجهز شده است. محصول سامسونگ هفتم جولای با قیمت 199.99 دلار فروش خود را آغاز می‌کند. پیش‌فروش جی‌واچ نیز از امروز با قیمت 229 دلار به جریان خواهد افتاد و در حوالی زمان ارائه Gear Live به بازار می‌آید. 



اما محصولی که این مدت سر و صدا و شایعات زیادی را برای خود دست و پا کرده بود اسمارت‌واچ موتورولا با نام موتو 360 بود که متأسفانه علارغم قول‌های پیشین این محصول بعدا و در زمانی در تابستان به بازارهای فروش راه می‌یابد. مشتریان این گوشی دوار و شیک از همین حالا زنبیل‌های خود را در صف خرید گذاشته اند…



گوگل در درون خودروهای شما

اندروید Auto

 



اندروید L صاحب یک هاضمه فراخ است و علاقه شدیدی به سرک کشیدن در همه چیز و همه جا دارد. گوگل به همین منظور دست این سیستم عامل را برای ورود به دنیای خودرو نیز بازگذاشته تا امشب شاهد یکی از برترین پلتفرم‌های حال حاضر خودرو‌ها باشیم.



گوگل دیشب به شکل رسمی از اندروید Auto رونمایی کرد. این سیستم جدید چنان ارتباطی میان اسمارت‌فون و خودروی شما ایجاد می‌کند که احساس می‌کنید با یک دستگاه در حال کارکردن هستید. صفحه‌نمایش خودروی شما حکم صفحه‌نمایش اسمارت‌فون شما را دارد و بسیاری از اعمالی که فکرش را هم نمی‌کنید از طریق خودرو و اسمارت‌فون متصل به هم انجام خواهد شد که نویگیشن و راهبری تنها شمه‌ای از قدرت بی‌نظیر آن است.



سه ویژگی راهبری، ارتباطات و موسیقی در این سیستم حرف اول را می‌زند که در ظاهری Google Now گونه برای شما شرحی از اتفاقات در حال جریان را نمایش می‌دهد. فرمانبر صوتی در عین سادگی و کارایی بسیار زیبا مرید فرمان‌های شماست. می‌توانید از این فرمانبر در راهبری و پیدا کردن نقشه، ارسال پیامک و یافتن و اجرای موسیقی خاص استفاده کنید.



این سیستم شانه به شانه رقبای استخوان‌داری چون CarPlay اپل قرار خواهد گرفت. سیستم اپل در خودروهای هوندا، ولوو، مرسدس بنز و دیگر شرکایش جای گرفته و تا پایان سال به بازار خواهد آمد. از طرفی خبر رسیده که مایکروسافت نیز در پی ارائه سیستمی مشابه مبتنی بر ویندوز است. 

 



اندروید Auto نیز با افتخار و به همراه 40 شریک مطرح خود تا نرسیده به پایان سال به دل بازار پرهیجان خودرو خواهد زد. شرکای اپل را نام‌های بزرگی چون دوج، شورولت، کرایسلر، آیودی و بنتلی تشکیل داده‌اند. در بحث نرم افزار نیز گوگل دست همکاری اسپاتیفای، سانگ‌زا، پاندورا، پاکت کستس و MLB’s At Bat را خواهد فشرد. گوگل یک SDK نیز برای توسعه‌دهندگان ارائه کرده تا آن‌ها نیز با با اپلیکیشن های خود این سیستم جدید را گسترده‌تر کنند.



گوگل در اتاق نشیمن شما

گوگل و اندروید تی‌وی

 



گوگل اما بعد از گذر از دنیای خودرو سر از خانه شما نیز در آورده است. این شرکت دیشب در کنار رنگین‌کمانی از محصولات و قابلیت‌های جدید، از اندروی تی‌وی نیز رونمایی کرد. نرم افزار جدید این شرکت بر روی تلویزیون و یا دستگاه‌های تلویزیونی Third Party نصب می‌شود. اندروید تی‌وی را می‌توان تلفیقی از گوگل کروم‌کست و اپل تی‌وی تصور کرد. از طریق این نرم افزار می‌شود انواع برنامه‌های تلویزیونی را مشاهده کرد و البته سری هم به محتواها، اپلیکیشن ها و بازی‌های محبوب دیگر خود بزنید. 



گوگل تی‌وی نیز به سرویس فرمانبر صوتی گوگل مجهز شده و با پاسخ به سؤالات ریز و درشت کاربر، حتی آن‌ها را به سمت محتواهای مربوط به جواب نیز راهنمایی می‌کند. در طول مراسم از اندروید تی‌وی در مورد بازیگر نقش «کتنیس» در فیلم معروف هانگر گیمز سؤال پرسیده شد که نرم افزار با ارائه پاسخ جنیفر لاورنس دوست‌داشتنی، لیستی از انواع فیلم‌های او را نیز به نمایش گذاشت. و یا از فیلم‌های نامزد شده اسکار 2002 سؤالی پرسیده شد که دستگاه لیست فیلم‌ها را به نمایش گذاشت. 



این قابلیت‌ها همگی معجونی است از سرویس Google Knowledge Graph و سرویس فرمانبر صوتی Google Now که به هیچ‌وجه نمی‌توان کارایی آن را نادیده گرفت.



یک کیت توسعه نیز برای اندروید تی‌وی از سوی گوگل ارائه می‌شود که در این حالت باید منتظر خروار خروار اپلیکیشن های مختلف برای اندروید تی‌وی باشیم. قابلیت جالب دیگری که در این سیستم قرار دارد استفاده از اپلیکیشن های مختلف در پلتفرم‌های گوناگون است؛ فی المثل اگر دوست شما یک گوشی اندرویدی و شما یک تلویزیون اندرویدی داشته باشید، می‌توانید به شکل زنده و همزمان به بازی با یکدیگر در دستگاه‌های خود بپردازید.



سونی و شارپ در حال تولید تلویزیون‌های مجهز به اندروید تی‌وی هستند که در سال 2015 به بازار معرفی خواهند شد.



کروم‌کست با قابلیت‌های جدید

دستگاه کوچک 35 دلاری کروم‌کست تی‌وی حدود یک سال پیش از سوی گوگل معرفی شد. کاربران به وسیله این دستگاه قادرند که از سرویس‌های مشهوری چون نت‌فلکیس به پخش محتوا مبادرت کنند. این دستگاه نیز با قابلیت‌های ویژه و جدیدی یک معرفی دوباره در مراسم داشت. 



جالب‌ترین ویژگی آن استریم و پخش محتوا جدا از وای‌فای مورد استفاده خود کروم‌کست است. یک دکمه Cast Screen موجود در این سیستم نیز به کاربر اجازه می‌دهد که گوشی اندرویدی خود را مستقیما از طریق این دستگاه و به شکل بی‌سیم به تلویزیون وصل کند و هر چه که دوربین اسمارت‌فون نشان می‌دهد را به شکل زنده در صفحه تلویزیون نیز مشاهده کند. البته باید از تلفن‌ها و تبلت‌های قابل پشتیبانی شامل محصولات سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی و نکسوس استفاده کنید.



دسکتاپ و موارد دیگر

اپلیکیشن های اندرویدی در کروم‌بوک ها



همانطور که حتما در این ایام مشاهده کرده‌اید، هماهنگ‌سازی بین دستگاه‌های استفاده‌کننده از یک سیستم عامل به شکل همه‌گیری بین شرکت‌ها رایج شده است. گوگل نیز از این قافله عقب نمانده و تا پایان سال تمامی کروم‌بوک ها قادرند همه اپلیکیشن های اندرویدی را اجرا کنند. در مراسم از اپلیکیشن های اندرویدی Evernote و Vine جهت نمایش و تست چنین ویژگی در کروم‌بوک ها استفاده شد که نتیجه انصافا عالی بود. اما امکان تاچ در این حالت دیگر وجود نخواهد داشت. 

 



گوگل البته اظهار داشت که این قابلیت هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و در حال حاضر این امکان را به توسعه‌دهندگان نخواهد داد. هماهنگی بسیار عالی اسمارت‌فون و کروم‌بوک نیز از نکات قابل توجه این بخش بود. در این هماهنگی در صورتی که اسمارت‌فون زنگ بخورد نوتیفیکیشنی در کروم‌بوک به کاربر اطلاع خواهد داد. اگر پیامی نیز دریافت کرد به همین صورت خواهد بود و حتی در صورتی که باتری اسمارت‌فون در مراحل نهایی شارژ‌دهی خود باشد، باز هم کاربر در کروم‌بوک خبردار می‌شود.



گوگل فاصله میان آفیس مایکروسافت و سیستم درایو خود را از بین برد

بالاخره کاربران اجازه خواهند یافت که اسناد مایکروسافت آفیس را به شکل طبیعی و اولیه خود در گوگل درایو ویرایش کنند. تا پیش از این گوگل این اسناد را دریافت و تبدیل به فرمت قابل استفاده خود می‌کرد، اما در آپدیت جدید نیازی به چنین فرآیندی نخواهد بود. 

 



ویژگی Suggest Edits هم به چندین فرد مشخص‌شده امکان نوشتن و ثبت ویرایش‌های مختلف را به شکل همزمان می‌دهد. همچنین امکان کامنت‌گذاری نیز در اسناد وجود خواهد داشت.



گوگل فیت اطلاعات تناسب بدن و سلامتی شما را جمع آوری می‌کند

اپل در WWDC امسال خود از پلتفرم جدید تناسب و سلامتی بدن با نام HealthKit پرده‌برداری کرد. یک سیستم بسیار جامع که اطلاعات مربوط به سلامت را جمع‌آوری می‌کند. گوگل نیز همین کار را با Google Fit در پیش خواهد گرفت.

 



API های ارائه شده توسط گوگل به اپلیکیشن ها و سازنده‌های دستگاه‌های جانبی دیجیتالی اجازه می‌دهد که اطلاعات مربوط به سلامتی و تناسب بدن را برای کاربر ثبت و نمایش دهند. گوگل در این راه شریک بی‌رقیبی چون Nike را در کنار خود دارد.



واقعیت مجازی از نوع گوگلی!

این همه غافلگیری و ارائه نرم‌افزارها و قابلیت‌های جدید کافی نبود تا اینکه گوگل با اهدای یک جفت فریم مقوایی مخصوص ساخت دستگاه واقعیت مجازی به حضار، مراسم را به بهترین شیوه ممکن تمام کرد.

 



اما نکته اینجاست که به هیچ‌وجه این عینک در حد و اندازه آکیولس نخواهد بود. گوگل نام عینک (بهتر است بگوییم فریم) واقعیت مجازی خود را Cardboard گذاشته و در واقع از مقوا ساخته شده است. کاربران با استفاده از اپلیکیشنی که به همین نام از سوی گوگل ارائه شده، اسمارت‌فونی اندرویدی و خرید و نصب لنزهای مخصوص می‌توانند یک دستگاه واقعیت مجازی خانگی برای خود طراحی کنند. گوگل و ایده‌های ساده… برای دیدن جزئیات بیشتر می‌توانید به صفحه این پروژه مراجعه کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.