اینترنت و شبکه

June 28, 2014
8:14 شنبه، 7ام تیرماه 1393
کد خبر: 62999

استفاده مثبت از شبکه‌های اجتماعی در شهرداری تهران

محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی : جشنواره مهمان تهران دقیقا در راستای حفظ هویت اصیل ماست.
مراسم اختتامیه مسابقه عکس و فیلم «مهمان طهران» عصر چهارشنبه چهارم تیر‌ماه در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد و رتبه‌های برتر این مسابقه مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، همزمان با این مراسم  جشنواره «تهرانگردی تابستان 93» نیز  شروع به کار کرد. حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و علی‌اصغر قائمی، مدیر‌عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری و دکتر حمید ضیایی پرور استاد دانشگاه ، در این مراسم سخنرانی کردند. 
محمدمهدی کارگر به عنوان دبیر برگزاری این مسابقه طی اظهاراتی، مهمان طهران را حرکتی در راستای پاسداشت نوروز و مسافران و شهروندان تهران دانست و ثبت دیدگاه‌ها و ‌نظرات شهروندان و مسافران نوروزی از شهر تهران را از مهمترین اهداف برگزاری این مسابقه عنوان کرد و شیوه داوری و برگزیدن رتبه‌های برتر را برای مدعوین تشریح کرد. 
 
در ادامه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه جشنواره فیلم و عکس مهمان طهران توانسته است نقاط مختلف گردشگری این شهر را معرفی کند گفت: جشنواره فیلم و عکس مهمان تهران، آیینی برای معرفی زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی است. تهران سرشار از نقاط گردشگری و زیارتی است که باید با استفاده از این نقاط قوت برای توسعه و آبادانی شهر تلاش کرد.
امرودی با اشاره به برگزاری موفق مسابقه عکس و فیلم مهمان طهران اظهار داشت: این مسابقه توانست مناطق زیبا و تاریخی تهران را به تصویر بکشد و به جامعه معرفی کند.
 
سپس محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت تعریف هویت فردی و اجتماعی در فضای مجازی این فضا را امتداد زندگی واقعی خواند و گفت: ما ریشه‌های خود را طی مدت طولانی حفظ کرده و ارتقا داده‌ایم و کاری که در این جشنواره انجام شده دقیقا در راستای تعریف و حفظ هویت اصیل ماست. اینکه بتوانیم هویت ملی خود را در فضای مجازی به نمایش بگذاریم بسیار مهم و پسندیده است. 
 
دکتر حمید ضیایی پرور استاد دانشگاه و کارشناس امور ارتباطات و رسانه، مسابقه مهمان طهران را نمونه‌ای برجسته از استراتژی مواجهه ایجابی با شبکه‌های اجتماعی مجازی دانست و گفت: مسابقه مهمان طهران نمونه ای برجسته از استراتژی مواجهه ایجابی با شبکه های اجتماعی مجازی است. شهرداری تهران در سال های اخیر پیشتاز ترویج و فرهنگ سازی در زمینه استفاده مثبت از ظرفیتهای شبکه های اجتماعی مجازی بوده است. راه اندازی 7 شبکه اجتماعی مجازی در زیر مجموعه سایت تهران دات آی آر، حضور در شبکه های اجتماعی مجازی پر بازدید کننده، راه اندازی صفحات اینترنتی که به معرفی توانمندی ها و جاذبه های شهر تهران می پردازد و استفاده کاربردی از شبکه های اجتماعی موبایلی در بین مدیران و سازمان ها و معاونتهای شهرداری، نمونه هایی از استفاده مثبت از این فضا هستند.
 
ضیایی پرور افزود : این در حالی است که سیاست غالب در فضای عمومی کشور، محدود سازی این شبکه ها و تاکید بر استراتژی سلبی در این حوزه بوده است. شهرداری با این مسابقه، عملکرد خود را در معرض دید و نقد عمومی قرار داده است. هزاران عکس و فیلمی که شهروندان و میهمانان نوروزی تهران از نقاط مختلف تهران تهیه و در بستر شبکه های اجتماعی مجازی منتشر کردند، می تواند به منزله نظارت همگانی بر عملکرد این نهاد تلقی شود.
 
وی گفت : به جای مسابقات مرسوم که مستندات ارسالی مشارکت کنندگان فقط نزد برگزارکنندگان باقی می ماند، مستندات این جشنواره مستقیما و توسط خود شرکت کنندگان به صورت همزمان و فوری بر روی صفحات شبکه های اجتماعی منتشر شده است. این یعنی شیوه ای از مشارکت عمومی که در آن همه چیز شفاف است و برنامه ریزان شهری تهران با تجزیه و تحلیل این مستندات، اقدام به استخراج راهکارهای بهبود عملکرد خود می کنند و این مسابقه بهترین روش افکار سنجی عمومی نیز به حساب می آید.
به گفته وی فناوری، شکل ماجرا است و محتوا، مظروف فناوری، اگر محتوای سالم تولید شود و بر این بستر منتشر شود نه تنها شبکه های اجتماعی تهدید نیستند بلکه فرصت و ظرفیت به شمار می روند.
وی افزود : بهتر است سایر سازمان های ایرانی و دستگاه های دولتی نیز از این اقدام هوشیارانه الگو برداری کرده و هر یک به تناسب ماموریتها و برنامه ها و اهداف خود از ظرفیتهای این شبکه ها استفاده مثبت کنند. به عبارت دیگر به جای فکر کردن به مسدود سازی این شبکه ها بهتر است به فکر تولید محتوای سالم برای این شبکه ها باشیم.
 
در ادامه، مهندس علی‌اصغر قائمی، مدیر‌عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، متن هیئت داوران جشنواره را قرائت نمود. 
 
سپس مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، طی سخنان کوتاهی به ادامه مسیری همچون این جشنواره در تابستان 93 اشاره کرد و ثبت لحظات و مستندسازی گردشگری را جنبه مهمی از ذات گردشگری خواند و از همکاری شهرداری تهران با سازمان میراث فرهنگی در نوروز 93 تقدیر نمود.  
 
در انتهای این مراسم از شرکت‌کنندگان این مسابقه که حائز رتبه‌های برتر شده‌اند با حضور هیئت داوران و مسئولین حاضر در این نشست تقدیر شد. مجموعا 48 نفر در هر دو بخش عکس و فیلم در داوری مردمی، قابل تقدیر و برتر شناخته شده و شش نفر نیز در این دو بخش از سوی هیئت داوران به عنوان رتبه‌های برتر اولین دوره مسابقه عکس و فیلم مهمان طهران معرفی شدند. 
 
اسامی برگزیدگان هیئت داوران در بخش عکس:
1- مازیار اسدی
2- یوسف ملک محمدی
3- سارا حاج آغاسی
اسامی برگزیدگان هیئت داوران در بخش فیلم:
1- امیررضا رضایی
2- مریم میراحمدی و مریم افتخاری
3-  ملیحه حسین زاده
 
شایان ذکر است که شهرداری تهران از ۲۷ اسفندماه ۹۲ تا ۲۷ فروردین ‌ماه۹۳ با همکاری شبکه‌های اجتماعی ایرانی آپارات و لنزور، مسابقه نوروزی عکس و فیلم مهمان طهران را در بستر رسانه‌های اجتماعی برگزار کرد. این مسابقه با هدف ثبت دیدگاه‌ها و ‌نظرات شهروندان و مسافران نوروزی از شهر تهران طراحی شد. در این مسابقه، شرکت‌کنندگان عکس‌ها و ویدئوهای خود را در قالب موضوع کلی «نوروز تهران» از طریق رسانه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام در اینترنت به اشتراک گذاشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.