اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 28, 2014
9:37 شنبه، 7ام تیرماه 1393
کد خبر: 63004

افزایش متوسط سرعت اینترنت در جهان

دنیای‌اقتصاد: اینترنت این روزها به مهم‌ترین ابزار ارتباطی مردم دنیا تبدیل شده است و به همین دلیل نقش مهمی در زندگی همه ما بازی می‌کند. با این اوصاف است که متوسط سرعت اینترنت در جهان در حال افزایش است تا افراد با سرعت بیشتر و با کیفیتی بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Akamai در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد متوسط سرعت اینترنت در جهان به روند رشد خودش ادامه می‌دهد و در اولین فصل از سال 2014 متوسط سرعت اینترنت جهانی با رشد فصلی 8/1 درصدی و رشد سالانه 24 درصدی به 9/3 مگابیت بر ثانیه رسیده است. 
 
کارشناسان موسسه Akamai معتقدند این روند رشد متوسط سرعت اینترنت در جهان همچنان ادامه پیدا می‌کند و با این اوصاف انتظار می‌رود متوسط سرعت اینترنت جهانی در فصل دوم سال‌جاری میلادی بالاخره  به 4 مگابیت در ثانیه برسد.
 
کره‌جنوبی همچنان بهترین کشور جهان از نظر سرعت اینترنت است. متوسط سرعت اینترنت در این کشور با رشد فصلی 8 درصدی به 6/23 مگابیت در ثانیه در فصل اول سال 2014 رسیده است که این میزان تا 9 مگابیت بر ثانیه از متوسط سرعت اینترنت کشور دوم در این فهرست یعنی ژاپن بیشتر است. متوسط سرعت اینترنت ژاپن هم در این فصل با رشد فصلی 12 درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که کره جنوبی با رشد سالانه 145 درصدی در سرعت اینترنت خودش، بیشترین رشد سالانه را هم در میان کشورهای جهان برای خودش به ثبت رسانده است. 
 
علاوه بر ژاپن، دو کشور لاتویا و فنلاند هم در میان 10 کشور برتر دنیا از نظر سرعت اینترنت، شاهد رشد فصلی سرعت اینترنت خودشان تا بالاتر از 10 درصد بوده‌اند. به این ترتیب متوسط سرعت اینترنت در لاتویا و فنلاند به ترتیب رشد فصلی 15 و 18 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که جمهوری چک در حال حاضر رتبه هشتم جهان را از نظر سرعت اینترنت در اختیار دارد. این کشور در فصل اول سال جاری میلادی شاهد کاهش 9/1 درصدی سرعت اینترنت خودش نسبت به فصل گذشته یعنی فصل چهارم سال 2013 بوده است.
 
 
به گزارش Akamai، از میان 98 کشور و منطقه مختلف جهان که در این گزارش تحت پوشش و بررسی قرار گرفته‌اند، 98 درصد شاهد افزایش متوسط سرعت اینترنت خودشان در فصل اول سال 2014 بوده‌اند. از این میان 39 کشور رکورد رشد فصلی بالای 10 درصد را در این فصل تجربه کرده‌اند و در مقابل 39 کشور دیگر شاهد کاهش متوسط سرعت اینترنت خودشان در این فصل بوده‌اند. فرانسه یکی از همین کشورها است که متوسط سرعت اینترنت در آن با کاهش 1/0 درصدی در فصل اول سال 2014 به 6 مگابیت بر ثانیه رسیده و همچنین نپال یکی دیگر از این کشورها است که متوسط سرعت اینترنت آن با کاهش فصلی 28 درصدی در نهایت به 1/1 مگابیت بر ثانیه رسیده است. 
 
این در حالی است که میزان دسترسی به اینترنت پرسرعت در جهان (اینترنتی با سرعت بالاتر از 10 مگابیت بر ثانیه) برای اولین بار با رشد فصلی 4/9 درصدی در فصل اول سال جاری میلادی از 20 درصد عبور کرده است. کره‌جنوبی همچنان بهترین کشور جهان از نظر دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت است. میزان دسترسی به اینترنت پرسرعت در این کشور با رشد فصلی 2/8 درصد مواجه بوده است. در این میان آمار مربوط به کشور سودان هم جالب توجه است. در این کشور میزان دسترسی به اینترنت پرسرعت در فصل اول سال‌جاری میلادی با رشد سالانه 1208 درصدی همراه بوده است.
 
در این گزارش همچنین به بررسی کشورهایی که از سرعت اینترنت کافی برای پشتیبانی از محتوای k4 بهره می‌برند هم پرداخته شده است. در این قسمت کارشناسان Akamai بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که تنها 11 درصد از کشورهای جهان در فصل اول سال 2014 دارای اینترنتی با سرعت 15 مگابیت بر ثانیه یا بیشتر بوده‌اند که سرعت کافی برای پشتیبانی از محتوای k4 به حساب می‌آید. در کره جنوبی که پرسرعت‌ترین اینترنت جهان را در اختیار دارد، 60 درصد از مردم کشور امکان دسترسی به اینترنتی با امکان پشتیبانی از محتوای k4 را دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.