رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 29, 2014
10:19 یکشنبه، 8ام تیرماه 1393
کد خبر: 63018

حکم عجیب دادگاه آمریکایی برای ضبط .ir

دادگاهی در آمریکا به شکایت عده‌ای آمریکایی و اسراییلی که مدعی‌اند قربانیان تروریسم هستند حکمی‌ صادر کرده است که بر اساس آن شاکیان می‌توانند، جوازها و نام‌دامنه‌های اینترنتی متعلق به ایران (.ir) را ضبط کنند. حکم این دادگاه برای سازمان آیکان که مقر آن در لس آنجلس است و مدیریت اینترنت و دامنه‌های آن را در اختیار دارد، صادر شده است.
 
 
نیتسانا دارشان لیتنر، وکیل اسراییلی، که همراه با رابرت تالچین، وکیل نیویورکی، این پرونده را پیگیری می‌کنند، به روزنامه اسراییلی هاآرتص گفته است که حکم دادگاه به‌منظور بستن ‌سایت‌های ایران نیست، بلکه شاکیان را قادر می‌کند که پول‌هایی را که ایران به آیکان می‌پردازد، تصرف کنند. 
به گفته نیتسانا دارشان لیتن، وکیل اسراییلی که پیگیر این حکم است، این پرداخت‌ها را ایران، بابت بازکردن دامین‌های جدید یا دامین‌هایی است که تجدید ثبت می‌شوند و در انتهای نشانی خود علامت .ir دارند، به آیکان می‌پردازد. 
دارشان لیتنر ادعا کرد: ما فقط سایت‌هایی را که بخواهیم ببندیم، می‌بندیم. 
وی افزود: همه ‌سایت‌های متعلق به حکومت به مجرد آنکه اینترنت ایران تحت اختیار ما درآمد، دیگر ثبت نخواهد شد. 
دارشان لیتنر و دیگر وکیلان این پرونده، مدعی شده‌اند که نام یک دامنه، جزو دارایی‌های قراردادی حساب می‌شود و از این‌رو قابل ضبط است.
به گفته این وکیل اسراییلی، شاکیان پرونده، پیشتر بخشی از حساب‌های بانکی و دارایی‌های ملکی ایران را که ده‌هامیلیون‌دلار قیمت دارد، مسدود کرده‌اند و آیکان دو روز فرصت دارد که به این حکم پاسخ دهد. 
به عبارت دیگر آیکان بر اساس این حکم یا باید همه دامنه‌ها و جواز‌های اینترنتی ایرانی را به شاکیان تسلیم کند یا در برابر این حکم از دادگاه درخواست تجدیدنظر کند. 
بنا بر اعلام هاآرتص،  این حکم ضبط، ۱۰روز دیگر قابل اجرا خواهد شد.
خبرگزاری فارس نیز در این رابطه گزارش داد، این افراد که خود را قربانیان به اصطلاح تروریسم قلمداد کرده‌اند با به راه انداختن جار و جنجال تبلیغاتی در رسانه‌های صهیونیستی قصد دارند از این طریق سازمان آیکان را تحت فشار قرار دهند و مانع از حضور ایران در اینترنت شوند.
فارس می‌افزاید: بر اساس این حکم، افراد یاد شده می‌توانند به جای مطالبه خسارت، خواستار کنترل دامنه ir. متعلق به ایران و تمامی‌آدرس‌های IP مربوط به کشورمان شوند و از این طریق غرامتی را که بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده جبران کنند.
فارس به نقل از نیتسانا دارشان لیتن، وکیل مدافع صهیونیستی این حکم آورده: به تلاش برای کنترل دیگر دارایی‌ها و اموال ایران در نقاط مختلف جهان ادامه می‌دهید تا خسارات وارده به قربانیان تروریسم جبران شود.
 
  جنجال تبلیغاتی 
در همین رابطه اما شهرام ثبوتی‌پور، کارشناس نام‌های دامنه با بیان اینکه انتشار این خبر و حکم این دادگاه در واقع یک مانور تبلیغاتی است و عملا نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت گفت: اساسا ایران برای ثبت دامنه الزامی ‌برای پرداخت پول به آیکان ندارد که حالا با این حکم، پول به حساب شاکیان وارد شود. و اگر هم قرار باشد خسارتی بنا بر این حکم به کسی وارد شود این آیکان است که متضرر می‌شود نه ما.
وی گفت: این حکم اقدامی ‌بی‌ربط و سطح پایین است و اساسا بعید به نظر می‌رسد که آیکان خودش را وارد این بازی‌های سخیف و سطح پایین سیاسی و تبلیغاتی کند.
وی ادامه داد: تا زمانی که سازمان آیکان اقدامی‌ رسمی‌در این خصوص نکرده و موضوع را رسما به ایران منتقل نکرده است، اصلا نیازی به واکنش ایران به این حکم که بیشتر به بازی با کلمات شبیه است، دیده نمی‌شود.
 
 جهانگرد: موضوع را پیگیری می‌کنیم
معاون وزیر ارتباطات نیز در در واکنش به این جریان با اعلام اینکه به طور رسمی‌ در جریان این حکم قرار نگرفته بلکه صرفا از طریق رسانه‌ها این خبر را شنیده است گفت: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
نصراله جهانگرد گفت: این موضوع از طریق آیکان به ایران اعلام نشده که ما هم بتوانیم وکیل بگیریم و دفاع کنیم.
وی افزود: آیکان تا به حال در هیچ مقطعی چنین کاری انجام نداده است. 
به‌گفته جهانگرد سازمان آیکان دادگاه‌های تخصصی دارد که این دادگاه‌ها تنها می‌توانند در حوزه مباحث مربوط به نت وارد شوند. مثل ورود در دعوای شرکت‌ها بر سر مسایلی مثل اختلاف بر سر نام دامنه یا مالکیت دامنه. 
وی ادامه داد: اساسا آیکان مرجع رسیدگی به دعواهای سیاسی یا اقتصادی که خارج از این حوزه اتفاق می‌افتد نیست. 
جهانگرد گفت: هدف این گروه‌ها محدودکردن همکاری ایران با این سازمان‌هاست اما چنین موضوعی امکانپذیر نیست. و طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان هیچ کشوری را از دسترسی به اینترنت محروم و محدود کرد.
 
 بررسی صحت و سقم مسدود شدن دامنه .ir 
رییس مرکز ثبت دامنه دات آی.آر پژوهشگاه 
دانش های بنیادی  در اینباره به خبرگزاری ایرنا گفت:درحال بررسی صحت و سقم مسدود شدن دامنه دات آی.آر هستیم.
علیرضا صالح گفت:این موضوع فقط از سوی رسانه منتشر شده و هنوز صحت و سقم آن از سوی سازمان نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی (آیکان) تایید نشده است.
وی افزود:درحال مکاتبه با سازمان آیکان هستیم و فعلا هیچ اظهار نظری در این باره نمی توان انجام داد.
رییس مرکز ثبت دامنه دات آی.آر گفت:به طور کلی شرکت  ایپ (RIPE) ارایه کننده آی.پی آدرس ها به کشور ایران، یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان آیکان محسوب می شود؛ از این رو این حکم به ظاهر شامل مسدود شدن ثبت دامنه و دسترسی به وب سایت هایی با نام دامنه .ir و به طور کلی شامل وب سایت هایی با آدرس اینترنتی ایرانی خواهد بود.
 
 آیکان چیست؟
آیکان موسسه اینترنتی برای اعداد و نام‌های اختصاص یافته یک سازمان بین‌المللی غیرانتفاعی است.
آیکان (ICANN) مسوول پروتکل اینترنتی، تخصیص فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری و عمومی و مدیریت سیستم سرور ریشه (Root Server) است.
این خدمات قبلأ بر اساس قراداد فیمابین دولت آمریکا و نهاد اینترنتی برای اعداد تخصیص یافته (IANA) و سایر سازمان‌ها انجام می‌شده است که در نوامبر 1998 بر مبنای تفاهم نامه‌ای که با وزارت بازرگانی آمریکا منعقد شد به عنوان یک شرکت خصوصی غیرانتفاعی در ایالت کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.