فناوری اطلاعات

June 30, 2014
6:45 دوشنبه، 9ام تیرماه 1393
کد خبر: 63030

دستور ویژه وزیر صنعت برای توسعه صنایع الکترونیکی

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت در خصوص دستور ویژه وزیر صنعت برای حمایت از طرح‌های الکترونیکی گفت: براساس نظر وزیر صنعت، سرمایه صندوق به هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که امیدواریم مجلس نیز نظر مساعد و حمایتی در این زمینه داشته باشد تا بتوانیم ایده‌ها را به خلق ثروت برسانیم.
 
برزو مختاری افزود: بر اساس قانون صندوق توسعه صنایع الکترونیکی موظف به اعطای تسهیلات، صدور ضمانت‎نامه و کمک بلاعوض و سرمایه‎گذاری ریسک‌پذیر بوده است که با توجه به محدودیت منابع در حال حاضر اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای واحدهای متقاضی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت افزود: در سال‎های اخیر سود تسهیلات ارایه شده از سوی این صندوق 4 تا 12 درصد بوده که با توجه به تشدید قیمت‌ها در بازار و جذابیت پول کم بهره به منظور بازگشت منابع به صندوق و انجام حمایت‌های جدید نرخ سود تسهیلات با 50 درصد افزایش به 6 تا 18 درصد رسیده است.
وی در پاسخ به این سوال که جذابیت دریافت تسهیلات از صندوق در مقایسه با بانک‎ها به چه نحوی است، تصریح کرد: هیچ بانکی از ایده حمایت نمی‎کند و مقایسه نرخ سود تسهیلات صندوق با آنچه که بانک‌ها ارایه می‏دهند محلی از اعراب ندارد.
به گفته مختاری، صندوق از تمام ایده‎ها که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه می‎شود حمایت می‎کند ضمن اینکه هدف اصلی ما خلق ثروت و تبدیل ایده به ثروت است.
 
  تولید نوت‎بوک و موبایل صرفه ندارد
مختاری در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت صندوق از پروژه تولید گوشی تلفن همراه و لپ تاپ نیز گفت: با توجه به تغییر مداوم این حوزه و شرکت‎های پیشتاز آن در عرصه جهانی، سرمایه‎گذاری برای کشور مقرون به صرفه نیست اما از جهت اینکه این حوزه باعث رشد دانش نوین در کشور می‎شود می‎تواند تولید ارزشمند باشد. این در حالی است که به نظر می‌رسد زمانی که در دانش تولید گوشی‎های تلفن همراه توانستیم به مقطع رهبری دانش برسیم می‎توان روی محصول سرمایه گذاری و تولید گسترده را آغاز کرد.
این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید موبایل در دو مرحله شکست خورده، علی رغم اینکه داوطلبان زیادی داشته است اما تنوع باعث می‎شود که نتوانیم رهبری محصول را به دست گیریم و سرمایه‏گذاری سودآوری داشته باشیم.
 
  از ایده تولید موبایل حمایت نکردیم
مختاری با بیان اینکه در حوزه تولید موبایل یک ایده به صندوق برای تامین مالی معرفی شد، گفت: به جهت اینکه مطمئن بودیم تولید موبایل در کشور بازدهی لازم را نخواهد داشت از این ایده حمایت نکردیم چرا که تولید این محصولات سرمایه‎گذاری سنگینی می‎طلبد و سرمایه ما پاسخگو نیست ضمن اینکه یک مورد تولید پیجر نیز در کشور آغاز شد که هنوز هم نتوانسته تعهدات خود را ایفا کند.
وی ادامه داد: تاکید وزیر صنعت این است که صندوق در حوزه تولید ایده و تبدیل آن به ثروت گام بردارد و منابع محدود را به سمتی هدایت کند که بیشترین بازدهی را داشته باشد.
به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدور ضمانت‎ها چهار برابر میزان سرمایه صندوق صورت می‎گیرد این در حالی است که مجلس نیز باید به اثرگذاری این حوزه توجه جدی داشته باشد تا بتوانیم تمرکز بیشتری بر صنایع نوین داشته باشیم اما انتظار ما این است که مجلس قوانین موثری در زمینه حمایت از صنایع نوین و حضور قدرتمند صندوق در این عرصه داشته باشد.
مختاری در مورد تصمیم دولت قبل برای واگذاری صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک گفت: ماموریت ما حمایتی است و نمی‎توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد و بر همین اساس وزیر صنعت معدن و تجارت در تلاش است تا صندوق را از فهرست واگذاری‌ها خارج کند.
به گفته مختاری، این صندوق 7 حوزه الکترونیک، صنایع ارتباطی، اتوماسیون، صنایع رایانه‎ای، الکترونیک نوری، الکترونیک مصرفی و الکترونیک کاربردی را تحت پوشش قرار می‎دهد و تا امروز توانسته 1100 طرح را با پرداخت 180 میلیارد تومان منابع مالی، تامین اعتبار کند.
وی افزود: در لایحه جدید حمایت از تولید نیز تاکید شده که سرمایه این صندوق افزایش یابد، این در حالی است که شرکتی همچون سامسونگ در کره، در سال 2012 معادل 190 میلیارد دلار فروش داشته است، در حالیکه بودجه این صندوق، با میزان فروش این شرکت، قابل مقایسه نیست.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه 10 برابری صندوق به دولت داده شده است، اما با رویکرد مثبت و موثر وزیر صنعت، معدن و تجارت به این صنایع تقاضای رشد 20 برابری سرمایه این صندوق در دستور قرار گرفت که امیدواریم با رفع مهم‎ترین مانع که حذف ماده 16 قانون حمایت از تولید داخل جهت ادغام صندوق‌ها است، بتوانیم در اسرع وقت نسبت با راه‌اندازی صندوق حمایت از صنایع نوین با سرمایه 1000 میلیارد تومانی و اساسنامه‌های توانمند و اثرگذار اقدام کنیم.
وی اظهار داشت: البته مقدمات کار آماده است و امیدواریم صحن مجلس نیز با حذف سریعتر این مانع موجبات اجرای بند ب ماده 151 قانون برنامه پنجم را فراهم آورد تا بتوان از ایده‌های نوین و تجاری‌سازی این طرح‌ها حمایت کرد. البته پویایی منابع مهم‎تر از میزان سرمایه است و بر این اساس در اساسنامه تدوین شده صندوق حمایت از صنایع نوین پیش‌بینی کرده‏ایم که به دلیل حوزه مخاطبان و ذی‎نفعان گسترده این صندوق، شرایطی را فراهم شود که پویایی به این سیستم بیش از گذشته حاکم شود و با افزایش سرمایه، زمینه برای انعطاف‌پذیری بیشتر در مقابل درخواست‎های متنوع و متغییر این صنایع فراهم شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.