فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 1, 2014
8:38 سه شنبه، 10ام تیرماه 1393
کد خبر: 63070

اینتل و فورد فناوری تشخیص چهره را وارد خودروها می‌کنند

شرکت خودروسازی فورد قصد دارد با همکاری شرکت اینتل نرم‌افزارهای تشخیص چهره را وارد خودروهای خود کند و از این طریق زمینه شخصی‌تر کردن تعامل افراد با خودروها را فراهم کند.
 
fordtouch
 
به گزارش وب‌سایت zdnet، شرکت فورد اعلام کرده است قصد دارد به کمک شرکت اینتل فناوری‌هایی مثل تشخیص چهره و تشخیص حرکات بدن را وارد دنیای خودروها کند. این دو شرکت قصد دارند در یک طرح پژوهشی که «تصویربرداری همراه داخلی» (Project Mobii) نام دارد از ابزارها و نرم‌افزارهایی مثل دوربین داخلی، تشخیص چهره و تحلیل‌گرهای داده در خودروها استفاده کنند. این طرح در حال حاضر در مرحله آزمایشی است، اما پژوهشگران دو شرکت می‌کوشند تجربه افراد از رابط کاربری این فناوری‌ها در داخل خوروها را بی‌واسطه‌تر و تعاملی‌تر کنند.
 
بر اساس این گزارش، یکی از کاربردهای این فناوری‌ها تقویت تمهیدات امنیتی و کمک به احراز هویت رانندگان است. سازوکار این فناوری‌ها بدین طریق است که وقتی راننده وارد خودرو می‌شود دوربینی که روبروی او نصب شده است از او عکس می‌گیرد. اگر نرم‌افزار تشخیص چهره بتواند راننده را شناسایی کند، داده‌های شخصی او مثل تماس‌ها و یا موسیقی‌های مورد علاقه‌اش با خودرو همگام می‌شود. اگر این نرم‌افزار قادر به شناسایی چهره راننده نباشد، تصویر او را برای مالک اولیه خودرو ارسال می‌کند و مالک خودرو نیز از طریق گوشی هوشمند خود قادر خواهد بود دسترسی وی به خودرو را محدود کند و یا به او اجازه دهد از آن استفاده کند. این سیستم‌ها همچنین قادر خواهند بود حرکات و فرمان‌های صوتی افراد را شناسایی کنند. مثلاً رانندگان می‌توانند با فرمان‌های صوتی نسبت به تنظیم دما، باز کردن پنجره آفتابی (سان روف) و کارهایی از این دست اقدام کنند.
شرکت اینتل هم‌اکنون مردم‌شناسان و مهندسان خود را مأمور کرده است تا با برای طراحی یک نرم‌افزار تشخیص چهره ویژه و یک سیستم پردازشی ادراکی با شرکت فورد همکاری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.