امنیت

تلفن همراه

گوشی

July 2, 2014
3:38 چهارشنبه، 11ام تیرماه 1393
کد خبر: 63102

سرنوشت گوشی‌های مسروقه در ایران

hs user.jpg

این روزها سرقت گوشی‌های همراه به امری عادی تبدیل شده به گونه‌ای که سارقان در کمترین زمان ممکن و با بالاترین سرعت عمل اقدام به سرقت کرده‌، در حالی که به گفته کارشناسان نیروی انتظامی بی دقتی مال‌باختگان مهم‌ترین عامل این گونه سرقت‌هاست چرا که سارقان گوشی‌ها عموما از سارقان غیرحرفه‌ای هستند.
 
 
در سایه عادی شدن این گونه سرقت‌ها، سارقان گوشی‌های همراه سایه امنی را بر سر خود احساس ‌کنند گویا آنها نیز پی برده‌اند که مال‌باختگان راهی برای یافتن گوشی‌های خود ندارند. بر این اساس همچنان با خیالی آسوده به فعالیت روزانه خود ادامه داده و در این زمینه بدون هیچ گونه ترسی از شناسایی شدن، می‌تازند.
 
 تغییر شگرد سرقت‌ها
در حالی که انواع و اقسام گوشی‌های مختلف با کارکردهای متفاوت وارد بازار شده به همان نسبت نیز شگرد سارقان برای سرقت متفاوت شده به گونه‌ای که برخی از سارقان مبادرت به استفاده از موتورسیکلت، چاقو، قاپیدن گوشی از دست، کیف یا جیب کاربر گوشی همراه می‌کنند.
این روزها در بازار گوشی‌های تلفن همراه با قیمت‌های متفاوت و گاه قیمت‌های فضایی یافت می‌شود که سارقان با شناسایی گوشی‌های گران قیمت اقدام به سرقت این نوع گوشی‌ها کرده و هر روز که می‌گذرد روش‌های جدیدی برای سرقت می‌یابند چرا که همواره این گونه گوشی‌ها در تیررس سارقان قرار دارد.
 دشواری ردیابی و شناسایی سارقان
از سوی دیگر مسیر ردیابی گوشی و شناسایی سارقان به گونه‌ای طولانی و وقت گیر است که مال‌باخته از مال خود گذشته و ترجیح می‌دهد درگیر این مسیر‌های طولانی و به گفته خودشان بی نتیجه نشوند به همین دلیل است که سارقان بدون هیچ ترس و واهمه‌ای هر روز جسورتر شده و دست به این اقدام می‌زنند.
 
 خرید گوشی خود از سارقان
یکی از قربانیان می‌گوید: گوشی‌ گران قیمت وی که داخل تاکسی گم‌شده بود را بعد از یک ماه با قیمتی حدود یک چهارم قیمت اولیه خریداری کرده است.
وی همچنین اعلام کرد: البته در مدتی که گوشی تلفن همراه ردیابی می‌شد، گوشی روشن بوده اما هیچ تماسی از سوی پلیس دریافت نکرده است.
 
 بی‌توجهی پلیس 
این جوان 25 ساله تهرانی همچنین درباره سرقت گوشی دیگرش در یکی از خیابان‌های پرتردد می‌گوید، پلیس با اینکه این مکان را به لحاظ تعداد سرقت‌ها شناسایی کرده، اما برای پیشگیری از جرم اقدامی نکرده و حتی یک مامور نیروی انتظامی در این خیابان دیده نمی‌شود.
فرد دیگری که پشت فرمان مورد سرقت قرار گرفته، می‌گوید: بعد از گذشت یک ساعت و نیم تماس تلفنی با پلیس 110، ماموران نیروی انتظامی در محل سرقت حاضر شدند و بعد از تهیه گزارش، ابراز همدردی کردند و گفتند شانس آوردی که از سوی سارقان صدمه‌ای ندیده‌ای. 
وی بعد از گذشت یک ماه و طی کردن مراحل قانونی از طریق آگاهی و مرکز ردیابی گوشی، تلفن همراهش ردیابی شده و پس از دستگیری، سارق بعد از سه روز بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی دال بر بی گناهی، آزاد شده است.
 
 سرنوشت گوشی‌های دزدی 
سرنوشت بسیاری از گوشی‌های همراه را که به سرقت رفته‌اند، می‌توان در حواشی خیابان جمهوری پیگیری کرد.
در این خیابان انبوه دست‌فروشانی وجود دارند که گوشی‌هایی بدون جعبه در دست دارند.
اکثر گوشی‌های سرقتی پس از تغییر شماره سریال که از طریق نرم‌افزارهای خاصی انجام می‌شود، توسط این فروشندگان به فروش می‌رسند، برخی از گوشی‌ها نیز که ظاهر دلپسندی ندارند اوراق می‌شوند، تعداد دیگری نیز در جعبه‌های نو به فروش می‌رسند.
افراد مال‌باخته‌ای که گوشی‌های آنها به طرق مختلفی به سرقت رفته است، کم نیستند این در حالی است که در کشورهای پیشرفته امکان شناسایی گوشی تلفن همراه از طریق شماره سریال یا آدرس کارت شبکه وجود دارد و صاحب کالا با ارایه این کد به سازمان‌های مربوطه می‌تواند در صورت اتصال دستگاه به اینترنت یا برقراری تماس دستگاه خود را بیابد.
 
 بی‌دقتی کاربران
سرهنگ علی غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می‌گوید: یک سری از سرقت‌ها به دلیل شرایطی که ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد مثل سرقت گوشی‌های همراه.
وی ادامه می‌دهد: علت اینکه سرقت گوشی‌ها همراه زیاد می‌شود این است که شهروندان در نگهداری از آن مراقبت لازم را انجام نمی‌دهند و در این زمینه بی‌دقتی می‌کنند.
این مقام ناجا اضافه می‌کند: سرقت گوشی‌های همراه پیچیدگی خاصی ندارد و سارقان معمولی و غیرحرفه‌ای این نوع سرقت را انجام می‌دهند چون نیاز به برنامه ریزی خاصی و تعداد نفرات زیادی ندارد، حتی ممکن است یک موتور سوار به تنهایی اقدام به سرقت کند.
وی در مورد برخورد با سارقان گوشی‌های همراه می‌گوید: با سارقان گوشی‌های همراه برخورد می‌شود همان گونه که تاکنون باندهای زیادی از سارقان در سراسر استان‌ها دستگیر شدند.
غیاثوند اضافه می‌کند: به عنوان مثال سال گذشته چندین طرح در ساختمان علا‌الدین اجرا شد و امسال نیز ادامه دارد. به عنوان مثال سال گذشته در زمینه دستگیری خریداران گوشی‌های مسروقه یک باند دستگیر شد که اعضای آن به 100 نفر می‌رسید.
 
 ایران رتبه 23 آمار سرقت دنیا
سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه سرقت از بحران‌های اصلی کشورها است، به آمار سرقت در سال دو هزار در بین 93 کشور اشاره می‌کند.وی می‌گوید: 193 هزار سرقت در ایران در سال دو هزار رخ داد که رتبه 23 را به خود اختصاص داد.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: در سال 2013 میلادی نیز در کشورهای پیشرفته آلمان، انگلیس و ژاپن آمار سرقت‌ها پنج برابر شد در حالی که این آمار در ایران کمتر از پنج برابر بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.