اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

July 4, 2014
11:56 جمعه، 13ام تیرماه 1393
کد خبر: 63131

اظهارات مجری طرح کلان ملی مرورگر ناپ

مجری طرح کلان ملی ساخت مرورگر نرم افزاری "ناپ" با اشاره به طرح تولید سامانه های نرم افزاری پایه در کشور گفت: هدف از ساخت این نرم افزار ایجاد مرورگری منطبق با فرهنگ و زبان فارسی با تسهیل فرآیند مرور صفحات و تسهیل کاربری و رواج استفاده از وب برای اقشار متنوع جامعه و همچنین نیازهای بومی و امنیتی در داخل کشور است.

مهدی شجری مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با مهر، افزود: طرح کلان ملی تولید سامانه های نرم افزاری پایه شامل ساخت نرم افزار هایی از جمله سیستم عامل، مرورگر، دیتابیس و نرم افزارهای اداری هستند که توسط چندین دانشگاه در سطح کشور در حال پژوهش و ساخت است و قسمت ساخت مرورگر بر عهده دانشگاه امیرکبیر گذاشته شده است.
 
شجری با بیان اینکه استفاده از شبکه‌ی جهانی اینترنت در کشور رو به افزایش است خاطر نشان کرد: ایجاد مرورگری منطبق با فرهنگ و زبان فارسی با تسهیل فرآیند مرور صفحات، می‌تواند نقش بسزایی در تسهیل کاربری و رواج استفاده از وب برای اقشار متنوع جامعه داشته باشد و منجر به ارتقاء دانش مرتبط با فناوری اطلاعات در کل کشور می شود. 
 
وی از ضروری دانستن بومی سازی مرورگر در کشور توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از افراد جامعه با زبان و اصطلاحات لاتین آشنایی ندارند و از طرفی استانداردها و قابلیتهای پردازشی زبان فارسی باید توسط نهادهای داخلی مدیریت شود از این جهت ایجاد مرورگر تولید داخل ضروری به‌نظر می‌رسد.  
 
مجری ساخت مرورگر طرح کلان ملی نرم افزاری ناپ با تاکید بر اهمیت بومی سازی مرورگر، گفت: افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران در استفاده از اتصالات اینترنتی از مهمترین اهداف مورد نظر در تولید مرورگر ایرانی است و به علل متعددی از جمله ارتباط بی واسطه با اینترنت و بروز رسانی و تغییرات دایمی آن بالاترین اولویت را به خود اختصاص می دهد.  
 
شجری گفت: در اختیار داشتن این فناوری می تواند انگیزه تجاری سازی فناوری مرور گر را در کشور به وجود آورد هرچند که رقابت سختی با کشور های دیگر در زمینه فناوری مرورگر وجود دارد. 
 
این استاد دانشگاه هدف از اجرای پروژه‌ی مرورگر را به صورت خلاصه توضیح داد و اظهار کرد: توسعه یک مرورگر ایرانی مطابق با نیازهای بومی و امنیتی داخل کشور با هدف بومی‌سازی دانش مرورگر و کسب سهم قابل قبول از بازار مرورگر و درآمدهای مرتبط به آن در داخل کشور است.
 
شجری با توضیح اینکه اولویت نیاز به زیرساختها و نرم افزارهای بومی امن توسط شورای عتف و مسولین طرح کلان ناپ تبیین شده یادآور شد: از 18 فازی که طرح کلان مرورگر اختصاص دارد، فاز آغازین پروژه مرورگر که تمرکز آن بر روی مطالعات جامع روی مرورگرهای موجود و تعیین نیازمندی­های مرورگر به صورت کلی و اجزای درونی آن بوده است به صورت کامل به اتمام رسیده است.
 
وی افزود: فاز دوم طرح که ساخت مرورگر پایه است در حال اجرا است که با اتمام این دو فاز می توان گفت که 10 درصد طرح به صورت کامل انجام شده است.
 
مجری ساخت مرورگر طرح کلان ملی نرم افزاری ناپ یادآور شد: کارکردهای امنیتی به تدریج در فازهای مختلف به مرورگر در حال ساخت، اضافه می شود و در اجرای فاز دوم، بحث "آنتی فیشینگ"که مربوط به جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو و هک کردن اطلاعات شخصی بانکی افرادی که از سیستم بانکداری الکترونیکی استفاده می کنند در حال بررسی است که نتیجه این تحقیقات، تعبیه قابلیت آنتی فیشینگ در مرورگر پایه است.
 
شجری اظهار داشت: در طرح کلان مرورگر به جهت آینده نگری تصمیم بر آن شده تا موتور پرداختی که در نسخه های اولیه مبنا قرار می گیرد، قوی ترین و بروزترین موتور متن باز موجود باشد ولی در ادامه پروژه پژوهش وتوسعه روی موتورهای مورد استفاده هم اجرا خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.