تلفن همراه

گوشی

July 5, 2014
10:04 شنبه، 14ام تیرماه 1393
کد خبر: 63158

لوکس ها برای که به صدا در می آید

به بازار موبایل که سر می‌زنم معمولا بیشترین چیزی که جذبم می‌‌کند ویترین پر زرق و برق گوشی‌های لوکس است. مدت‌ها تک‌تک گوشی‌های لوکس را به دقت نگاه و بررسی می‌کنم. چند بار زاویه دیدم را تغییر می‌دهم تا از همه جهات گران‌ترین گوشی که نظرم را جلب کرده ببینم. بی‌اختیار وارد فروشگاه می‌شوم. ابتدا قیمت‌ گوشی‌های زرد و طلایی و پلاتینیومی‌ را جویا می‌شوم. قصد خرید ندارم، اما قیمت‌ها کمی عجیب‌اند! از 20 میلیون تومان و برخی حتی به 150 میلیون تومان هم می‌رسند. با تعجب از فروشنده می‌پرسم در این اوضاع بد بازار، آیا فروش هم دارید؟ با نگاهی عجیب و با لحنی تند می‌گوید: خریدارید، جا می‌خورم، نه راستش خبرنگارم. حالا کمی با احتیاط پاسخ می‌دهد. به نظر از وضعیت بازار شاکی نیست. درباره مشتریان می‌گوید: ما مشتریان خاص خود را داریم، هر کسی وارد مغازه‌های لوکس فروش نمی‌شود. اما فروش ما خوب است.
 
گارانتی
درباره گارانتی می‌پرسم. این بار جدی‌تر می‌گوید: همه گوشی‌های ما گارانتی دارند، اما دفاتر نمایندگی آنها خارج از کشور هستند و برای هر مشکلی که پیش می‌آید مشتری باید مستقیما گوشی را به دفاتر اصلی فروش مثلا دوبی بفرستند که ما این گوشی‌ها را به دفاتر ارسال می‌کنیم.
در مورد اصل بودن گوشی‌ها که جویا می‌شویم، فروشنده شاکی می‌شود و با لحن تندتری می‌گوید ما جنس تقلبی یا رفرش نمی‌فروشیم. 
به فروشگاه دیگری وارد می‌شوم و در مورد گوشی‌های لوکس، اصل و غیر اصل بودن‌شان می‌پرسم، اما پاسخ دیگری می‌‌شنوم. بسیاری از فروشندگان معتقدند که اکثر گوشی‌هایی که به شکل لوکس به فروش می‌رسند، ممکن است اصل نباشند و بدنه دست دوم در قابی تازه به فروش برسند. حتی از فروشنده دیگری می‌شنوم که گوشی‌های چینی و تقلبی را به جای اصل با قیمت‌های نجومی می‌فروشند.
حالا موضوع جالب‌تر می‌شود. فقط به دنبال فروشگاه‌های گوشی‌های لوکس می‌گردم. سوالات بیشتری ذهنم را مشغول کرده. چه کسانی مشتریان ثابت این کالای گران‌قیمت هستند. چه هزینه‌ای صرف این گوشی‌ها می‌کنند و هر چند وقت یک‌بار این گوشی‌ها را خریداری می‌کنند.
باید کسی را پیدا کنم که سال‌هاست با خرید و فروش گوشی‌های لوکس سروکار دارد.
فروشگاه بزرگ‌تری پیدا می‌کند که ویترینش پر زرق و برق‌تر است و غیر از سوالاتی که ذهنم را مشغول کرده، تماشای گوشی‌های لوکس لذت‌بخش‌تر می‌شود.
وارد فروشگاهی می‌شوم که همه گوشی‌هایش لوکس و گران‌قیمت است. بازار خلوت‌ است و دلیلی برای اعتراض فروشنده وجود ندارد. خودم را معرفی و خواهش می‌کنم که به سوالاتم پاسخ دهد.
مشتریان ثابت
ابتدا درباره مشتریان ثابت جویا می‌شوم. فروشنده پاسخ می‌دهد در بازار بی‌رونقی که می‌بینید نداشتن مشتری ثابت، بقا را غیر ممکن می‌کند. می‌پرسم مشتری ثابت برای گوشی‌های لوکس؟ پاسخ می‌دهد: بله کسانی در تهران زندگی می‌کنند که هم‌پای خانه و ماشین لوکس‌شان، گوشی‌های‌شان را ارتقا می‌‌دهند.
پیشتر این افراد فقط گوشی‌های ورتو و TAG Heuer یا برندهای فراری و ورساچه می‌خریدند که فقط پول برند می‌دادند که یا گوشی از طلا و پلاتین، چوب و سنگ‌های قیمتی ساخته شده بود یا مثلا بخشی از بدنه از چرم و پوست تمساح تشکیل شده بود. این گوشی‌ها ویژگی فنی خاصی نداشتند فقط برای کاربران امکان ارسال پیامک یا برقراری تماس را فراهم می‌کردند. 
 
 هوشمندهای لوکس
اما به تازگی گوشی‌های هوشمند لوکسی عرضه‌ شده‌اند که علاوه بر لوکس بودن‌شان کاربردی‌تر از گذشته‌اند. بر این اساس مشتریان بیشتری هم دارند.
 
زمان استفاده
مثلا گوشی‌های آیفون لوکسی که هم‌اکنون در بازار موجودند مشتریان زیادی دارند. این گوشی‌ها گاهی قیمتی بالاتر از 100 میلیون هم دارند. بدنه این گوشی‌ها از طلا تشکیل شده و خرید و فروش‌شان در بازار راحت‌تر است. مشتری‌هایی وجود دارند که با ارایه نسخه‌های مختلف آیفون سالی یک‌بار گوشی خود را تعویض می‌کنند.
فروشنده ادامه می‌دهد برخی از گوشی‌ها به ما مرجوع می‌شوند و ما آنها را با قیمت کمتری نسبت به قیمت اولیه می‌خریم تا دوباره به مشتریان دیگری بفروشیم یا به سازنده برگردانیم. اما تعدادی از مشتریان هم کلکسیونر هستند و گوشی‌ها را نمی‌فروشند بلکه آنها را نگه می‌دارند.
 
قیمت‌های نجومی
درباره قیمت این گوشی‌ها که می‌پرسم عدد و رقم‌ها گیج کننده و شگفت‌انگیزند. قیمت این دستگاه‌ها از ۱۵ هزار دلار شروع می‌شود و به ۱۶۰ هزار دلار نیز می‌رسد. بنابراین در بازار ایران دست‌کم یک مشتری حدود 20 میلیون تومان برای خرید یک مدل ساده گوشی لوکس هزینه می‌کند.فروشنده می‌گوید: ماهانه حدود دو دستگاه از این برند لوکس مورد خرید مشتریان قرار می‌گیرد و همین تعداد فروش برای یک فروشنده لوکس کافی است.
وی حتی تاکید می‌‌کند: کاهش قدرت خرید مردم و نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر میزان تقاضای مشتریان این گوشی‌ها در کشور ندارد.
 
ورود به ایران
حالا درباره نحوه ورود این گوشی‌ها به کشور جویا می‌شوم. 
وی پاسخ می‌دهد: گوشی های لوکس گران قیمت به صورت محدود تولید می‌شوند و توسط توزیع‌کنندگان خاصی وارد کشور می‌شوند. ورود این نوع کالاهای لوکس معمولا به صورت سفارشی، از طریق هوایی و مسافری به کشور صورت می‌گیرد و چون تعدادشان محدود است با مشکلات دست و پاگیر واردات کمتر روبه‌رو می‌شویم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.