اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

July 6, 2014
9:29 یکشنبه، 15ام تیرماه 1393
کد خبر: 63172

پاسخ شرکت زیرساخت به منتقدان کیفیت اینترنت: شرکتهای اینترنتی حداقل کیفیت را خریدند

شرکت ارتباطات زیرساخت که طی روزهای گذشته مورد انتقاد برخی شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنت قرار گرفته به ارائه توضیحاتی در زمینه خدمات خود پرداخت و تاکید کرد: درحال حاضر تمام شرکتهای ارائه کننده اینترنت سرویسهایی را با حداقل کیفیت خریداری کرده اند.
 
معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که در حوزه دیتا و اینترنت وجود دارد آنست که سرویس‌ها بر اساس سطحی که دارند متفاوت هستند.
 
حسن کریمی در عین حال عنوان کرد: به عنوان مثال ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم کیفیت در دو سرویس مکالمه و اینترنت یکسان باشد؛ این موضوع در تمام دنیا هم صادق است و همواره شبکه‌ها به همین شکل کار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال اینترنت جزو سرویس‌هایی است که ارزان‌تر از صدا و تصویر به حساب می‌آید. اما در همین بخش هم در ایران هیچ شرکتی سرویسی بالاتر از سرویس‌های حداقلی خریداری نکرده است به عبارت دیگر تمام شرکتها پایین‌ترین سطح کیفیت را خریداری می‌کنند و وقتی که شما خریدی در این سطح انجام داده‌اید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کیفیت آن در حد بهترین شرایط باشد.
 
کریمی با اشاره به این که تعریف سرویس‌های مختلف و کیفیت آنها از سوی سازمان تنظیم مقررات صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس تعاریف سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مشخص است که هر شرکت بر اساس سرویسی که خریداری کرده تا چه میزان دسترسی خواهد داشت. حال اگر شرکتی تمایل دارد که میزان دسترسی خود را افزایش دهد طبیعی است که باید سرویس‌های سطح‌های بالاتر را خریداری کند. چرا که قرار نیست حداقل سرویس را بخریم و انتظار بهترین کیفیت را داشته باشیم.
 
اما معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا این درست است که چون شرکتها سرویس برنزی خریداری کرده‌اند با مشکلات متعدد مواجه شوند، توضیح داد: ما در شرکت ارتباطات زیرساخت مدعی هستیم که سرویسی ارائه می‌کنیم که در اکثر موارد بسیار باکیفیت‌تر از سطح سرویس خریداری شده است.
 
او ادامه داد: ما نمی‌گوییم حال که شرکت‌ها پایین‌ترین سطح سرویس را خریداری کرده‌اند باید به آنها سرویس سطح پایینی ارائه شود. ما تلاش می کنیم بهترین سرویس را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم. اما به هر حال بحث سطح کیفیت هم مهم است. بعنوان مثال سرویس بانک مرکزی با سرویس یک مرکز تجاری و سرویسی که مصرف خانگی دارد در سطوح کیفی متفاوت قرار می‌گیرند که شرکتهای ارائه کننده خدمات شبکه باید به آن توجه کنند.
 
کریمی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اپراتورهای تلفن همراه اظهار کرد: اکنون ارائه سرویس به اپراتورهای تلفن همراه هم بر عهده ما قرار دارد اما چرا خدمات این شرکتها دچار مشکل نمی‌شود و کیفیت صوت و مکالمه آنها ایرادی ندارد؟‌
 
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این بخش ما منابع زیادی را به اپراتورهای موبایل اختصاص داده‌ایم و بر این باور هستیم که کیفیت صدا نباید تحت تاثیر شرایط قرار بگیرد به همین دلیل کیفیت بسیار خوبی در مکالمات صوتی اپراتورها برقرار است؛ در حوزه اینترنت نیز ما تلاش خود را می‌کنیم تا سرویس‌های با کیفیت ارائه بکنیم. حال ممکن است در برخی موارد مشکلاتی نیز رخ دهد که برخی از آنها طبیعت سرویس IP است و به همین دلیل موسسات استانداردساز دنیا، همواره در حال بهبود کیفیت شبکه های مبتنی بر IP بوده و با بهبود در تجهیزات نیز سرویسهای بهتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
 
کریمی در ادامه به قطعی‌های هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما برای دسترسی به اینترنت در هر نقطه‌ای حداقل دو مسیر را در نظر گرفته‌ایم که گاه این مسیرها به سه و یا در نقاط مهم به چهار مسیر هم افزایش پیدا می‌کند. هفته گذشته به دنبال عملیات توسعه‌ای یکی از کابلهای مهم در منطقه اسلامشهر دچار اختلال شد و ما ظرفیت آن را به فیبری که از مخابرات استان تهران اجاره کرده بودیم منتقل کردیم اما در همان زمان فیبر استان تهران هم دچار قطعی شد و برای مدتی ما دچار مشکل شدیم و متاسفانه 30 گیگ ظرفیت ما با توجه به این که این مسیر از مسیرهای اصلی بود تحت تاثیر قرار گرفت و برای مدتی در برخی نقاط با قطعی‌هایی مواجه بودیم.
 
وی ادامه داد: با این وجود این نوع اختلالات بسیار کم پیش می‌آید و این که گفته می‌شود از بهمن ماه سال گذشته این مشکلات در شبکه اینترنت کشور وجود داشته از نظر ما مردود است. از سوی دیگر ما مراکز پاسخگویی‌مان به طور 24 ساعته به پاسخگویی مشکلات شرکتها می‌پردازند و اتفاقا این مکالمات ضبط شده و در مراکز وجود دارند و نوع پاسخگویی شرکت ارتباطات زیرساخت قابل بررسی است.
 
به گفته او نکته مهم در این رخدادها این است که برخی شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی، هیچ ظرفیت اضافه ای را برای خود پیش بینی نمی‌کنند و با از دست رفتن حتی یک بیت اطلاعات، بلافاصله دچار مشکل می شوند. شرکت ارتباطات زیرساخت همواره حداقل 15درصد ظرفیت اضافه را در شبکه خود پیش بینی می‌کند که قادر به جلوگیری از اثر گذاری برخی رخدادهای شبکه بر روی مشتریان باشد.
 
معاون شرکت ارتباطات زیر ساخت در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: اکنون مدتی است که ما جلسات متعددی را برگزار می‌کنیم که در قالب آنها نمایندگان شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات، مخابرات و شرکتهای ارائه کننده اینترنت حضور داشته و مسائل را بررسی می‌کنند تا بتوان سرویس بهتری به مردم ارائه کرد. در این کمیته نیز تمام نمایندگان از سوی سازمان/شرکت خود وظایفی را قبول کرده‌اند و قرار بر آن است که این وظایف را انجام دهند و اگر این اتفاق صورت بگیرد شرایط نسبت به قبل به مراتب بهتر خواهد شد.
 
معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در بخش پایانی صحبتهای خود به بحث ضریب اشتراک اشاره کرد و افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت معمولا در واگذری پهنای باند به شرکتها مطابق با آنچه در قرارداد آمده عمل می‌کند و سرویس کامل ارائه می‌کند اما گاه شرکتها به جای آن که این پهنای باند را با ضریب 1 به 8 به اشتراک بگذارند از آن مصرف بیشتری کرده و ضریب اشتراک خود را بالا می‌برند که همین موضوع می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.